Dzelzceļa projekta "Rail Baltica" stacijas un saistītās infrastruktūras būvniecībā pie lidostas "Rīga" pašlaik norit aktīva stacijas ēkas dzelzsbetona konstrukciju, estakādes pamatu un piebraucamo ceļu izbūves darbi, aģentūru LETA informēja par projekta īstenošanu Latvijā atbildīgā uzņēmuma SIA "Eiropas dzelzceļa līnijas" pārstāvji.
"Eiropas Dzelzceļa līnijas" valdes priekšsēdētājs Kaspars Vingris norāda, ka "Rail Baltica" būvniecībā Latvijā ir panākts labs progress abās starptautiskajās stacijās, bet pārējos objektos veiksmīgi turpinās projektēšanas darbi. "Šobrīd mūsu kā pasūtītāja galvenais uzdevums ir nodrošināt šo objektu savienojumu kopīgā satiksmes tīklā vienotā trasē," skaidro Vingris.
Uzņēmumā norāda, ka, noslēdzoties "Rail Baltica" stacijas un infrastruktūras būvniecībai, ar vairākiem plašākiem pievadceļiem būs nodrošināta ērtāka piekļūšana gan uz lidostu, gan uz Rīgu. Plānots, ka nākotnē satiksme abos virzienos, savienojot Rīgas centru ar lidostu, tiks organizēta pa diviem jaunajiem ceļiem L1 un L2, veidojot lokveida kustību.
"Eiropas dzelzceļa līnijas" pārstāvji norāda, ka patlaban ir pabeigts darba apjoma ziņā viens no būtiskākajiem infrastruktūras būvniecības darbiem - dzelzceļa stacijas ēkas un līdzās esošo estakāžu 534 pāļu izbūve. Pāļi ir lielāki nekā ierasts, jo tiem ir jāiztur lielas slodzes, kuras aprēķina, vilcienam traucoties ar lielāko šajā posmā pieļaujamo ātrumu - 120 kilometriem stundā.
Vienlaikus noslēgumam tuvojas arī bagāžas transportēšanas tuneļa izbūve, kas nākotnē savienos "Rail Baltica" dzelzceļa staciju ar lidostas "Rīga" jauno termināli, informē uzņēmumā, norādot, ka ar konveijeru sistēmu pasažieru bagāžu caur tuneli transportēs abos virzienos, savienojot dzelzceļu ar aviosatiksmi. Tas ir pirmais no kopumā pieciem "Rail Baltica" izbūves posmiem šajā objektā, paredzot secīgu darbu izpildi, lai nodrošinātu lidostas darbības nepārtrauktību visā būvniecības laikā.
Tāpat "Eiropas dzelzceļa līnijas" pārstāvji piebilst, ka visā būvlaukumā norit inženierkomunikāciju tīklu izbūve, kuru kopējais garums jau pārsniedz 40 kilometrus.
Patlaban vairums darbu saistīti ar pazemes konstrukcijām un komunikāciju tīkliem, bet turpmāk, uzsākot stacijas ēkas karkasa un estakādes ar pasažieru platformām izbūvi, kļūs saskatāmas arī virszemes konstrukciju aprises, uzsver uzņēmumā.
Būtisks darbu apjoms saistīts arī ar topošā P5 stāvlaukuma būvniecību un lidostas pievedceļu pārbūvi, bet nākamā darbu posma ietvaros tiks veikta dzelzceļa estakāžu būvniecība no topošās stacijas gan virzienā uz Imantu līdz aviācijas angāram, gan virzienā uz Jaunmārupi.
Uzņēmumā atgādina, ka šī "Rail Baltica" projekta gaitā jāuzbūvē 4,5 kilometru ātrgaitas dzelzceļa līnija, kas ietver gan estakādi, gan uzbērumu, gan ātrgaitas dzelzceļa staciju vairākos līmeņos ar daudzfunkcionālu, pasažieru ērtībām atbilstošu infrastruktūru.
"Rail Baltica" stacijas un saistītās infrastruktūras izbūvi pie lidostas Rīga veic starptautiska apvienība "B.S.L. Infra", kuru veido Austrijas uzņēmums "Swietelsky AG" un Latvijas būvniecības uzņēmumi - SIA "Binders" un AS "LNK Industries".
"Rail Baltica" dzelzceļa stacija lidostā "Rīga" būs pirmais ātrgaitas dzelzceļa un aviosatiksmes savienojuma centrs Baltijā, kurā tiks izveidots moderns daudzfunkcionāls pasažieru apkalpošanas komplekss, kas būs savienots ar lidostas infrastruktūru.
"Rail Baltica" projekts paredz izveidot Eiropas standarta sliežu platuma dzelzceļa līniju no Tallinas līdz Lietuvas un Polijas robežai, lai tālāk ar dzelzceļu Baltijas valstis būtu iespējams savienot ar citām Eiropas valstīm. Baltijas valstīs plānots izbūvēt jaunu, 870 kilometru garu Eiropas sliežu platuma (1435 milimetru) dzelzceļa līniju ar vilcienu maksimālo ātrumu 240 kilometri stundā.
Sākotnēji bija paredzēts, ka "Rail Baltica" izmaksas sasniegs 5,8 miljardus eiro, bet iesaistītās puses vairākkārt paudušas, ka tās ir būtiski pieaugušas. Daļa izmaksu tiks segtas no Eiropas Savienības līdzekļiem. Dzelzceļa līniju "Rail Baltica" plānots atklāt secīgi pa posmiem laikā no 2028.gada līdz 2030.gadam.