Piektdien sākts starptautiska iepirkuma par dzelzceļa projekta "Rail Baltica" elektrifikācijas apakšsistēmas projektēšanu un būvniecību otrais posms un nosūtīts uzaicinājums iesniegt sākotnējo piedāvājumu trim iepriekš kvalificētiem kandidātiem, aģentūru LETA informēja Baltijas valstu kopuzņēmuma AS "RB Rail" pārstāvji.
Uzaicinājums iesniegt sākotnējo piedāvājumu nosūtīts Spānijas "Cobelec Rail Baltica", Latvijas, Francijas un Polijas apvienībai "Alstom-BMGS-GE-Torpol" un Francijas, Vācijas un Latvijas apvienībai "STC Baltic Electrification".
Pērn septembrī "RB Rail" saņēma četrus starptautisko uzņēmumu asociāciju iesniegtos pieteikumus, no kuriem otrajam iepirkuma posmam izvirzīti trīs pretendenti. Līgumu plānots parakstīt 2024.gada vidū.
"RB Rail" pārstāvji norāda, ka "Rail Baltica" mērķis ir izmantot 100% atjaunojamo enerģiju, jaunās ātrgaitas līnijas darbināšanai, lai dzelzceļa transports būtu videi draudzīgs un nodrošinātu alternatīvu sauszemes un gaisa transportam Baltijas valstīs. Turklāt liels uzsvars tiks likts uz videi draudzīgām projektēšanas un būvniecības metodēm, kā arī ilgtspējīgu elektrifikācijas apakšsistēmas uzturēšanu pēc dzelzceļa nodošanas ekspluatācijā.
2021.gada sākumā "RB Rail" apstiprināja inženierpakalpojumu sniedzējus dzelzceļa sistēmu elektroapgādes apakšsistēmu ieviešanai. Starptautiskā publiskā iepirkuma ietvaros, kuru organizēja "RB Rail", tika parakstīts līgums ar uzņēmumu apvienību, ko veido "DB Engineering & Consulting GmbH", "IDOM Consulting, Engineering, Architecture, S.A.U." un "Italferr S.p.A".
Elektrifikācijas apakšsistēmas projektēšanas un būvniecības iepirkumā ir iekļautas dažādas komponentes, kas ir būtiskas elektrifikācijas apakšsistēmas pilnīgai funkcionalitātei, tostarp vilces jaudas apakšstacijas, gaisvadu kontaktu sistēmas un enerģijas kontroles un vadības sistēma. Projektā ietvertais kopējais dubultsliežu ceļa garums 894 kilometru garumā nozīmē, ka būs nepieciešamība pēc vairāk nekā 2400 kilometriem kontakttīkla, aptuveni 4350 tonnām vara materiālu, aptuveni 50 000 mastu un 10 vilces apakšstacijām.
Jau ziņots, ka "Rail Baltica" projekts paredz izveidot Eiropas standarta sliežu platuma dzelzceļa līniju no Tallinas līdz Lietuvas un Polijas robežai, lai tālāk ar dzelzceļu Baltijas valstis būtu iespējams savienot ar citām Eiropas valstīm. Baltijas valstīs plānots izbūvēt jaunu, 870 kilometru garu Eiropas sliežu platuma (1435 milimetru) dzelzceļa līniju ar vilcienu maksimālo ātrumu 240 kilometri stundā.
Paredzēts, ka "Rail Baltica" izmaksas sasniegs 5,8 miljardus eiro, ieskaitot atzaru, ko nolemts izbūvēt starp Kauņu un Viļņu. Daļa izmaksu tiks segtas no Eiropas Savienības līdzekļiem. Dzelzceļa līnija "Rail Baltica" tiks atklāta secīgi pa posmiem laikā no 2028.gada līdz 2030.gadam.