Sākta parakstu vākšana par tiesībām Saeimai prezidenta atstādināšanu nodot tautas rokās

© f64.lv, Kaspars Krafts

Sabiedrības iniciatīvu portālā "Manabalss.lv" sākta parakstu vākšana par tiesībām Saeimai prezidenta atstādināšanu nodot tautas balsojumam.

Kā iniciatīvas pārstāvis norādīts Kārlis Beļēvičs. Viņš vaicā, vai pareizi būtu paredzēt tiesības atlaist Valsts prezidentu tikai Saeimai, vai tomēr paredzēt teikšanas iespēju arī tautai.

"Prezidents ir Latvijas augstākā amatpersona, kurai jāpārstāv visa tauta vai vismaz tās vairākums, nevis šaura cilvēku grupa. Mums, tautai, prezidenta sakarā nav nekādas ietekmes - nevaram ne ievēlēt, ne atlaist. To dara mūsu deputāti. Kā tas nākas, ka mēs iedodam savu balsi konkrētai partijai ar konkrētām vadlīnijām un vērtībām, un pēc tam šie deputāti jau Valsts prezidenta vēlēšanās nobalso par kaut ko pilnīgi pretēju?" satraukts idejas autors.

Viņaprāt, esošajā situācijā notiek politiskais tirgus un savu vēlētāju nodošana. Tāpēc, lai tauta saglabātu kontroli pār Saeimas deputātiem doto mandātu, pausts aicinājums mainīt Satversmi, nosakot, ka arī tautai ir tiesības atlaist Valsts prezidentu.

Prezidenta atlaišanu regulē Satversmes 51.pants, kas pašlaik nosaka, ka vismaz pusei no Saeimas locekļiem jāiesniedz priekšlikums un divām trešdaļām no Saeimas jānobalso par Valsts prezidenta atlaišanu.

Iniciatīvas autora ieskatā esošais regulējums nav godīgs pret tautu. Tāpēc viņš aicina līdztekus jau esošajam noteikt, ka gadījumā, ja vismaz puse no Saeimas deputātiem iesniedz priekšlikumu par Valsts prezidenta atlaišanu, tad iesniedzēji par to var prasīt arī tautas nobalsošanu kā alternatīvu Saeimas divām trešdaļām balsu. Ja vairākums nobalso par Valsts prezidenta atlaišanu, tad notiktu jaunas prezidenta vēlēšanas.

Beļēvičs uzskata, ka šādu pārmaiņu rezultātā tautā nostiprināsies apziņa, ka valsts suverēnā vara tiešām pieder tautai un tauta ietekmē valsts attīstību.

Latvijā

Satiksmes ministrija (SM) ir slēpusi Ministru kabinetam patieso "Rail Baltica" projekta izmaksu pieaugumu, to pārrēķinot 2016.gada cenās, lai sadārdzinājums neizskatītos tik liels, teikts dzelzceļa projekta "Rail Baltica" parlamentārās izmeklēšanas komisijas gala ziņojumā, kura vienlaikus aicina izveidot Saeimas apakškomisiju, kas uzraudzīs projekta ieviešanu.

Svarīgākais