Pircējiem trūkst izpratnes par Jāņu sieru kā Eiropas Savienības (ES) aizsargājamo produktu, pauž biedrības "Siera klubs" valdes priekšsēdētāja Vanda Davidanova.
Viņa skaidroja, ka Latvijā ir seši Jāņu siera ražotāji - AS "Rankas piens", AS "Jaunpils pienotava", AS "Lazdonas piensaimnieks", AS "Valmieras piens", piensaimnieku kooperatīvā sabiedrība "Straupe" un lauksaimniecības pakalpojumu kooperatīvā sabiedrība "Dundaga".
Tostarp viņa piebilda, ka lielākie Jāņu siera ražotāji Latvijā ir "Rankas piens" un "Valmieras piens", ka ražo aptuveni 50-60 tonnas Jāņu siera gadā, bet pārējie saražo aptuveni 10-15 tonnas.
Pēc "Siera kluba" datiem, pērn Latvijā kopumā Jāņu siers tika saražots par 31 tonnu jeb par 19% mazāk nekā gadu pirms tam. Ja 2021.gadā Latvijā tika saražotas 163 tonnas Jāņu siera, tad 2022 - 132 tonnas.
Tikmēr 2019.gadā tika saražotas 200 tonnas Jāņu siera, bet 2020.gadā - 165 tonnas.
Kā norādīja "Siera klubs" vadītāja, ražošanas apjoma kritumam ir vairāki iemesli, tostarp pieprasījuma samazinājums, ko veida izpratnes trūkums par to, kas ir Jāņu siers. Patērētājiem trūkst izpratnes par Jāņu sieru kā ES izsargājamo produktu, un bieži to jauc ar importētu sieru ar ķimenēm, kas veikalos ir lētāks.
Vienlaikus arī ražotāji saskaras ar vairākiem šķēršļiem, tostarp bieži vien starp Jāņu siera ražotāju un tirgotāju netiek noslēgti laicīgi līgumi par siera piegādi svētkos, kā arī veikali ir izvēlīgi ar ko slēdz piegādes līgumus, teica Davidanova.
Viņa stāstīja, ka lielveikaliem būtu lietderīgi Jāņu sieru izdalīt no importētajiem sieriem un Jāņu siera imitācijām, jo lai gan uz produktiem ir ES aizsargājamā produkta zīme, to var arī nepamanīt.
AS "Rankas piens" valdes priekšsēdētājs Aldis Spalviņš aģentūrai LETA stāstīja, ka Jāņu siera ražošanas apjomi uzņēmumā katru gadu nedaudz krītas. Ja pirms Covid-19 uzņēmums ražoja 90 tonnas siera gadā, tad patlaban apjoms sarucis uz pusi.
Viņš atzīmēja, ka, lai gan svaigpiena cenas ir samazinājušās, kopējās izmaksas un produkta pašizmaksa ir palielinājušās, tostarp kāpušas cenas olu masai, ķimenēm, kartonam un izmaksām, kas saistītas ar darbaspēku.
Arī Spalviņš atzīmēja, ka patērētāji bieži vien neizprot, kas ir Jāņu siers, jo pircēji tiek maldināti ar Jāņu tematikas virsrakstiem.
Spalviņš uzsvēra, ka vietējie ražotāji, kuri ražo Jāņu sieru, ir sertificēti un regulāri iziet Pārtikas un veterinārā dienesta (PVD) pārbaudes, lai nodrošinātu produkta kvalitāti un autentiskumu.
Vienlaikus importētais produkts bieži vien ir lētāks, un patlaban patērētājam svarīgāka ir cena un tikai pēc tam produkta izcelsmes valsts, atzina Spalviņš.
Jau ziņots, ka AS "Rankas piens" apgrozījums pagājušajā gadā bija 5,637 miljoni eiro, kas ir par 27,5% vairāk nekā gadu iepriekš, vienlaikus kompānijas zaudējumi samazinājās 3,2 reizes un bija 108 251 eiro.
Uzņēmums reģistrēts 1993.gadā, un tā pamatkapitāls ir 1,065 miljoni eiro. Kompānijas patiesais labuma guvējs ir valdes loceklis Aldis Spalviņš.
Biedrība "Siera klubs" dibināta 2002.gadā. Biedrība apvieno siera ražotājus.