Piektdiena, 17.maijs

redeem Dailis, Herberts, Umberts

arrow_right_alt Latvijā

"Pasažieru vilciens" sāks ekspluatēt jaunos elektrovilcienus ar Krievijā ražotajiem sakaru blokiem

© Mārtiņš Zilgalvis/F64

"Pasažieru vilciens" saņēmis informācijas tehnoloģiju (IT) drošības incidentu novēršanas institūcijas "Cert.lv" atzinumu par nepārvaramu šķēršļu neesamību jauno elektrovilcienu ekspluatēšanā ar Krievijā ražotajiem sakaru blokiem, tāpēc vilcienu ekspluatāciju sāks ar šiem blokiem, pavēstīja AS "Pasažieru vilciens" pārstāve Sigita Zviedre.

Viņa informēja, ka "Pasažieru vilciens" ir saņēmis atzinumu, ka "Cert.lv" vērtējumā šobrīd nav nepārvaramu šķēršļu vai tādu informācijas un komunikāciju tehnoloģiju drošības risku, kuri nebūtu vadāmi, vai kuru dēļ Latvijai piegādāto "Škoda Vagonka" ("Škoda") elektrovilcienu ekspluatācija būtu kavējama.

Zviedre skaidroja, ka jautājums par "Blok" vilcienu kustības drošības sistēmas izmantošanu elektrovilcienos ir padziļināti vērtēts ar kompetentajām iestādēm.

Šobrīd tiek turpināts ražošanas process un jaunos "Škoda" elektrovilcienus plānots sākt ekspluatēt, izmantojot Krievijā ražoto sakaru bloku "Blok" vilcienu kustības drošības sistēmu, tās uzstādīšanas un ekspluatācijas procesā.

Vienlaikus sadarbībā ar kompetentajām iestādēm "Pasažieru vilciens" turpinās izvērtēt iespējas un papildu drošības risinājumus, lai šajos ģeopolitiskajos apstākļos pakāpeniski aizstātu Krievijas uzņēmumā izstrādātus tehniskos risinājumus ar Eiropas Savienības (ES) vai Eiropas ekonomiskajā zonā ražotiem.

Kā skaidroja Zviedre, "Blok" ir lokāla kustības drošības sistēma, kuru, ja nepieciešams, vilciena vadītājs var manuāli izslēgt un turpināt vilciena kustību ar izslēgtu "Blok" sistēmu. Tās uzstādīšana vilcienos nodrošina Dzelzceļa tehniskās ekspluatācijas noteikumu izpildi. "Blok" automātiski nobremzē vilcienu pirms aizliedzošā signāla luksoforā ja to neizdara mašīnists, minimizējot cilvēciskā riska faktorus un radot papildu drošību.

"Pasažieru vilciens" pārstāve arī norādīja, ka ritošā sastāva drošības risinājumiem ir jābūt saderīgiem ar tiem, kas tiek izmantoti dzelzceļa infrastruktūrā. Pārejai uz "A" klases drošības risinājumiem vilcienos ir jābūt pakārtotai un jānotiek saskaņā ar uzlabojumiem infrastruktūrā, kurai atbilstoši Eiropas vilcienu kustības vadības sistēmas ieviešanas plānam jānotiek līdz 2030.gadam.

Pērn oktobrī "Škoda Vagonka" veica provizoriskus aprēķinus, ka "Blok" nomaiņa uz "VEPS" sistēmu izmaksātu ap 14 miljoniem eiro un pirmā vilciena nodošana ekspluatācijā aizkavētos aptuveni par gadu.

Jau ziņots, ka Čehijas uzņēmums "Škoda Vagonka" jaunos elektrovilcienus AS "Pasažieru vilciens" plāno nodot rudenī nevis vasaras beigās, kā bija plānots iepriekš.

Kompānijā norāda, ka "Škoda Group" ir nogādājusi Rīgā 12 "Pasažieru vilcienam" paredzētos elektrovilcienus.

"Škoda Vagonka" pārstāvji skaidro, ka piegādes grafiku izjauca Krievijas agresija Ukrainā - nācās atteikties no sākotnējā plāna transportēt vilcienu sastāvus pa dzelzceļu, sākotnējās to pārbaudes veicot slēgtā testēšanas trasē. Šīs izmaiņas loģistikā radīja aizkavēšanos, jo jaunie vilcieni ir jāsamontē īrētās telpās Rīgā.

Tāpat ziņots, Valsts drošības dienests (VDD) un informācijas tehnoloģiju (IT) drošības incidentu novēršanas institūcija "Cert.lv" iebilst, ka Latvijas vajadzībām iepirktajos jaunajos pasažieru vilcienos "Škoda" tiek izmantoti Krievijā ražoti sakaru bloki, pērn oktobrī vēstīja TV3 raidījums "Nekā personīga".

Šaubīgā iekārta ir vilcienu kustības drošības kontroles sistēma ar nosaukumu "Blok", kas ražota Krievijā 1994.gadā dibinātajā Pētniecības un ražošanas asociācijā "Saut".

Speciālisti skaidro, ka minēto iekārtu funkcionalitāte ir saistīta ar vilcienu vadību un tās monitoringa nodrošināšanu. Nevarot izslēgt, ka kāds, kurš zina konkrēto iekārtu vājās vietas, nākotnē to var attālināti izmantot ļauniem mērķiem. No speciālistu teiktā noprotams, ka šo iekārtu padziļināta analīze prasītu lielus laika resursus, bet riski esot pārāk augsti.

VDD ir rekomendējis konkrēto sistēmu aizstāt ar alternatīvu tehnisko risinājumu. Tikmēr PV vadība skaidro, ka minētā Krievijā ražotā sistēma ir saderīga ar līdz šim Latvijas dzelzceļā izmantotajām. To varētu mainīt pret Rietumos ražotu sistēmu "Veps", kādu izmanto Igaunijā, taču Latvijā tā nav sertificēta, kas nozīmē, ka vispirms būtu jāatrisina sertifikācijas jautājums.

"Pasažieru vilciens" aģentūrai LETA iepriekš norādīja, ka Krievijā ražoto sakaru bloku "Blok" nomaiņa pret Rietumos ražoto sistēmu "Veps" provizoriski varētu izmaksāt ap 14 miljoniem eiro, un pirmā vilciena nodošana ekspluatācijā aizkavētos aptuveni par gadu.

Kopumā "Pasažieru vilciens" Čehijas uzņēmumam pasūtījis 32 jaunus elektrovilcienus. Latvijā līdz šim nogādāti pieci vilcienu sastāvi, bet visu pasūtījumu plānots izpildīt līdz 2023.gada beigām.

Visa projekta kopējās izmaksas ir 257,889 miljoni eiro, un 23 jauno elektrovilcienu sastāvu iegāde plānota ar ES Kohēzijas fonda līdzfinansējumu 114,211 miljonu eiro apmērā.