Ceturtdiena, 25.aprīlis

redeem Bārbala, Līksma

arrow_right_alt Latvijā

Atklātībā nonāks ziņas par iespējamo ceļu būves karteli; tās var paralizēt visu nozari

© pixabay.com

Jau vistuvākajās dienās atklātībā nonāks patiesi dramatiskas ziņas saistībā ar Konkurences padomes slēdzienu par karteli ceļu būves nozarē, - soda naudas var pārsniegt pat simt miljonus un paralizēt lielu daļu nozares. No neoficiāliem avotiem zināms, ka tikai SIA Ceļu būves firma Binders (attēlā - tā līdzīpašnieks Normunds Luste) vien uzliktais sods varētu būt 10% no apgrozījuma plus vēl ES fondu naudas atmaksa – kopā daudzi desmiti miljonu eiro, raksta portāls pietiek.com

Jau maija sākumā pietiek.com informēja, ka, pateicoties ministru prezidenta Krišjāņa Kariņa parlamentārā sekretāra Jāņa Patmalnieka publiskajam pļāpīgumam, atklātībā nonākušas ziņas par jaunu Konkurences padomes atklātu karteli - šoreiz ceļu būves nozarē.

„Latvijā konstatēts vēl viens kartelis - ceļu būvē. Par to šodien Saeimas Tautsaimniecības komisijas deputātus informēja ceļu būves nozares pārstāvji. Nāca lobēt sodu samazināšanu par karteļiem, izstāstot, ka daudzi nozares dalībnieki saņēmuši informāciju no Konkurences padomes par konkurences pārkāpumiem. Nevēlas tikt izslēgti no konkursiem,” - tā J. Patmalnieks 18. aprīlī bija izteicies sociālajā tīklā Twitter.

Šī bija pirmā reize, kad atklātībā nokļuva līdz tam rūpīgi slēptā informācija par to, ka Konkurences padome ir ieguvusi pierādījumus par jauna, milzīgu apmēru karteļa eksistenci - daudz lielāka nekā iepriekš atklātie būvniecības un sabiedriskā transporta karteļi.

Kā liecina pietiek.com rīcībā esošā informācija, varētu būt atklāti nepilni divi desmiti gadījumu, kad Latvijas lielākās ceļubūves kompānijas ir vienojušās par cenu piedāvājumiem publiskajos iepirkumos, un četras epizodes ir īpaši smagas, - valsts ir tikusi apkrāpta par milzīgām summām, kas nonākušas šaura uzņēmēju pulciņa kabatās.

Jaunā karteļa atklāšanai var būt smagas sekas ne tikai tāpēc, ka tā vēl tālāk sagraus uzticību pašreizējās valdības un koalīcijas darbaspējām. Ja kartelī iesaistītajiem uzņēmumiem tiks noteiktas likumā paredzētās sodanaudas un uzlikts liegums piedalīties publiskajos iepirkumos, tas var paralizēt lielāko daļu Latvijas ceļubūves nozares, tādējādi apliecinot, cik smagā formā korupcija ir saaugusi kopā ar Latvijas valsts pārvaldi.

Papildus tam šis būs arī vēl viens smags trieciens Saeimas vēlēšanās krahu piedzīvojušajai Jāņa Bordāna un Jura Juraša partijai "Konservatīvie", - kā tagad izrādījies, kartelis ir zēlis tieši tās pārstāvja, bijušā satiksmes ministra Tāļa Linkaita pārraudzītajā nozarē, faktiski viņa paspārnē.

Jāpiebilst, ka divu nedēļu garumā gandrīz visas lielākās Latvijas ceļu būves kompānijas izteiksmīgi klusēja uz pietiek.com jautājumiem par savu saziņu ar Konkurences padomi.