Atbildību par izdarītu ceļu satiksmes noteikumu pārkāpumu, izmantojot nomas automašīnu, vajadzētu uzņemties transportlīdzekļa vadītājam, nevis nomas uzņēmumiem, aģentūrai LETA norādīja auto nomas un pilna servisa līzinga pakalpojumu sniedzēja "Avis" pilna servisa līzinga departamenta vadītāja Daina Kantāne.
Viņa skaidro, ka Latvijā šī atbildība joprojām tiek nodota automašīnu nomas uzņēmumiem, piebilstot, ka tas rada papildu slogu uzņēmumiem, kā arī veicina autovadītāju bezatbildību uz ceļa.
Daudzviet Eiropā, piemēram, Lietuvā, Austrijā un Itālijā, sods par ceļu satiksmes noteikumu pārkāpšanu ar nomas automašīnu tiek piemērots automobiļa vadītājam jeb personai, kura pārkāpumu ir veikusi, nevis spēkrata īpašniekam, skaidro Kantāne. Viņa arī norāda, ka Latvijā tas tiek piemērots transportlīdzekļa īpašniekam jeb nomas uzņēmumam, kam pēc tam jāiekasē apmaksa no klienta, tādā veidā uzņēmumiem uzliekot papildu slogu un radot zaudējumus bezatbildīgu autovadītāju dēļ.
Šādu noteikumu rezultātā Latvijas uzņēmumiem rodas zaudējumi, jo nereti personu, uz kuru sods ir attiecināms, vairs nav iespējams sasniegt un nomnieka bankas karte, kas reģistrēta automašīnas nomas brīdī, ir bloķēta. Piemēram, "Avis" 2022.gadā nav bijis iespējams iekasēt gandrīz 10% no šādām soda naudām.
Kantāne uzsver, ka Latvijai vajadzētu sekot citu valstu piemēram, tādā veidā samazinot administratīvo slogu un neradot zaudējumus uzņēmumiem. Viņa norāda, ka nepieciešams veikt izmaiņas likumdošanā, paredzot, ka sods tiek piemērots transportlīdzekļa vadītājam. Rezultātā tiktu noņemta atbildība no uzņēmumiem par autovadītāja rīcību uz ceļa, kas ne vienmēr ir saskaņā ar nomas vai ceļu satiksmes noteikumiem.
"Vienlaikus, ja sods tiktu adresāts transportlīdzekļa vadītājam, paredzams, ka cilvēki, izmantojot nomas auto, kļūtu atbildīgāki - līdz ar to uzmanīgāki un piesardzīgāki," pauž Kantāne, norādot, ka, mainot sodu piemērošanas sistēmu, varētu arī mazināties ceļu satiksmes noteikumu pārkāpumu un pat negadījumu skaits pieaugošā tolerances līmeņa uz ceļa dēļ.