Otrdiena, 5.marts

redeem Aurora, Austra

arrow_right_alt Latvijā

NEPLP lēmums sodīt "Tvnet" satrauc starptautisko žurnālistu tiesību organizāciju

© f64.lv, Dmitrijs Suļžics

Starptautiskās žurnālistu tiesību organizācijas "Reportieri bez robežām" (RSF) ir satraukta par Nacionālās elektronisko plašsaziņas līdzekļu padomes (NEPLP) lēmumu sodīt interneta mediju "Tvnet" par, padomes ieskatā, nepietiekami precīzu vārdu lietošanu.

RSF mikroblogošanas vietnē "Twitter" paudusi bažas par "šī pārmērīgā un bīstamā soda" ietekmi uz preses brīvību.

Jau rakstījām, ka NEPLP piemērojusi 8500 eiro administratīvo sodu interneta portālam "Tvnet" par, tās ieskatā, nepareizu vārda "deportācija" lietošanu. Turklāt šo vārdu lietojis nevis pats medijs, bet intervējamais Saeimas deputāts.

"Tvnet grupas" galvenais redaktors Toms Ostrovskis aģentūrai LETA norādīja, ka šāda NEPLP rīcība grauj Latvijas demokrātijas pamatus. Medijs NEPLP lēmumu pārsūdzēs tiesā.

NEPLP ir tiesības uzraudzīt elektroniskos plašsaziņas līdzekļus, kas tradicionāli ir televīzija un radio, taču jau vairākus gadus regulators uzrauga arī pakalpojuma pēc pieprasījuma sniedzējus, kas reģistrējušies attiecīgā reģistrā. Tajā ir arī abi lielākie Latvijas interneta portāli "Tvnet" un "Delfi".

"Tvnet" krievu valodas versijas raidījumu ciklā "Kto vam platit?"/"Кто вам платит?" ("Kurš jums maksā?") intervēts Saeimas deputāts Aleksejs Rosļikovs ("Stabilitātei!").

NEPLP lēmumā minēta, ka, diskutējot par iespējamajiem grozījumiem Imigrācijas likumā, raidījumā sniegta apzināti neprecīza informācija, proti, ka iespējamie grozījumi Imigrācijas likumā paredz Latvijas iedzīvotāju deportāciju jeb izsūtīšanu no valsts, ja viņi nebūs pieteikušies valsts valodas prasmes pārbaudes kārtošanai, un nebūs iesnieguši pieteikumu Eiropas Savienības pastāvīgā iedzīvotāja statusa pieprasīšanai.

NEPLP apgalvo, ka pēc būtības šie grozījumi Imigrācijas likumā nozīmē nevis deportāciju, bet iespējamu Krievijas un Baltkrievijas pilsoņu izraidīšanu uz viņu pilsonības valsti, ja viņi neievēros likuma prasības Eiropas Savienības pastāvīgā iedzīvotāja statusa pieprasīšanai. Medijs sodīts par "pienācīgas precizitātes un neitralitātes neievērošanu".

Lēmumu var pārsūdzēt Rīgas pilsētas tiesā.

Ostrovskis aģentūrai LETA norādīja, ka NEPLP lēmums mediju darbībai Latvijā nozīmē turpmāku nepieciešamību pēc "aizliegto vārdu" un "aizliegto personu" saraksta, kurus nedrīkst publicēt attiecīgā kontekstā.

"Žurnālistiem būs aizliegts intervēt personas, kuru viedoklis nesakrīt ar varas partiju ideoloģiju, jo NEPLP sodīs ikvienu, par tiesisko pamatu ņemot "Tvnet" sodīšanas precedentu," sacīja Ostrovskis.

Galvenais redaktors atzīmēja, ka Eiropā vārds "deportācija" ir plaši un bieži lietots juridisks apzīmējums valstu imigrācijas politikai, un nav attiecināms tikai uz vēsturiskajiem notikumiem pirms un pēc Otrā pasaules kara Latvijā.

Tāpat Ostrovskis akcentēja, ka "Tvnet" sodīts ne tikai par vārda "deportācija" lietojumu, bet arī par interviju ar Saeimas deputātu, kura viedoklis nesaskan ar vadošo partiju nostāju.

"Žurnālistu pienākums nav atspoguļot varas pārstāvju vai valsts institūciju viedokli, bet dot vārdu arī tiem, kuru uzskati nesakrīt vai pat ir pretēji varas, mediju redakcijas vai kādas sabiedrības grupas pozīcijai," uzsvēra "Tvnet" galvenais redaktors.

Ostrovskis arī pauda pārliecību, ka šāda NEPLP rīcība grauj Latvijas demokrātijas pamatus.

"Tvnet grupa" pieder Igaunijā reģistrētajai AS "Postimees Grupp", kas iekļaujas holdingā "MM Grupp", kura akciju kontrolpakete pieder Igaunijas uzņēmējam Margusam Linnamē.

SIA "Tvnet grupa" apgrozījums pagājušajā finanšu gadā, kas ilga no 2021.gada 1.maija līdz 2022.gada 30.aprīlim, bija 3,74 miljoni eiro, kas ir par 33,1% vairāk nekā gadu iepriekš, kā arī kompānija guva peļņu 193 717 eiro apmērā pretstatā zaudējumiem gadu iepriekš.