Finanšu ministrija (FM) lūgs Valsts kanceleju sniegt ieteikumus par atbilstošāko un objektīvāko risinājumu, lai veiktu papildu ārēju novērtējumu Centrālās finanšu un līgumu aģentūras (CFLA) darbības efektivitātei un funkciju īstenošanai, tai skaitā, ja nepieciešams, sagatavotu ieteikumus darba procesa uzlabojumiem, teikts valdības otrdien apstiprinātajā atbildē Saeimas Tautsaimniecības, agrārās, vides un reģionālās politikas komisijai par Latvijas Atveseļošanās un noturības mehānisma uzņēmējdarbības atbalsta digitalizācijas programmu ieviešanas gaitu.
Lai nodrošinātu Eiropas Savienības (ES) institūciju atbilstību kopējiem ES fondu vadībā iesaistīto institūciju darba kvalitātes standartiem, par CFLA kā ES fondu sadarbības iestādes darbību un funkciju īstenošanu regulāri tiek veiktas atbildīgo institūciju darbības novērtējuma pārbaudes.
Valdības atbildē Saeimas komisijai teikts, ka tieši šo pārbaužu ietvaros gūtie secinājumi par CFLA darba kvalitātes augsto novērtējumu ir par pamatu arī Atveseļošanas un noturības mehānisma (Atveseļošanas fonds) īstenošanas ietvaros CFLA iesaistīt kā vienu no atbalsta sniegšanas procesā iesaistītajām institūcijām.
Šogad 14.februārī tika pabeigts FM kā ES fondu revīzijas iestādes pēcpārbaudes audits, kurā tika secināts, ka vadības un kontroles sistēma darbojas, bet ir nepieciešami atsevišķi uzlabojumi. Minētās pārbaudes ietvaros tika konstatēti un uzlabojumiem virzīti ieteikumi tieši interešu konflikta novēršanas jautājumu uzraudzīšanas uzlabošanā.
Valdība norāda, ka minētais ir saistīts ar ES tiesiskā regulējuma vēl jo stingrāku nulles tolerances līmeni saistībā ar interešu konflikta definējuma paplašināto skaidrojumu Eiropas Parlamenta un Padomes Regulā par finanšu noteikumiem, ko piemēro ES vispārējam budžetam.
Vienlaikus valdība vērš Saeimas komisijas uzmanību, ka 2020.-2021.gadā FM veica auditu ar mērķi pārliecināties, vai ES struktūrfondu un Kohēzijas fonda 2014.-2020.gada plānošanas perioda vadības un kontroles sistēma interešu konflikta aspektā darbojas efektīvi un atbilst ES un Latvijas normatīvajiem aktiem un ir vienota izpratne starp visām vadības un kontroles sistēmā iesaistītajām un kompetentajām iestādēm. Saskaņā ar FM audita ziņojumu vadības un kontroles sistēmas kopējais vērtējums ir šāds - kopumā izveidotā sistēma interešu konflikta aspektā darbojas un starp iesaistītajām iestādēm un kompetentajām institūcijām ir vienota izpratne, taču ir vajadzīgi atsevišķi uzlabojumi.
Vērtējot CFLA kā ES fondu sadarbības iestādes darbību, valdība secinājusi, ka tā aktīvi sniedz atbalstu finansējuma saņēmējiem ES fondu ieviešanā, organizējot seminārus, publicējot informatīvos materiālus un citu saistošo informāciju CFLA tīmekļvietnē.
Tāpat CFLA efektīvi sadarbojas ar kompetentām iestādēm (Konkurences padome, Iepirkumu uzraudzības birojs) ar mērķi mazināt neatbilstību risku un veicināt ES fondu finansējuma apguvi, tostarp uzlabojot veicamās kontroles, savukārt uzkrātā pieredze krāpšanas gadījumu identificēšanā un izveidotā sadarbība ar tiesībaizsardzības iestādēm (Korupcijas novēršanas un apkarošanas birojs, Valsts policija) ļauj CFLA nodrošināt ES fondu resursu aizsardzību.
Papildus CFLA kā ES fondu sadarbības iestādes darbiniekiem regulāri tiek organizēti kompetences paaugstināšanas iekšējie pasākumi, tā saucamie forumi, par iepirkumiem un neatbilstībām, lai informētu par pēdējām aktualitātēm, kā arī tiek organizētas mācības minētās iestādes darbiniekiem par valsts atbalsta regulējumu. Rezultātā CFLA pieredze, zināšanas un darbība ES fondu ieviešanā ir nozīmīgs pamats iestādes iesaistīšanai Atveseļošanas fonda ieviešanā, uzsvērts valdības atbildē Saeimas komisijai.
Tāpat valdība vērš uzmanību, ka CFLA katru gadu īsteno arī savas darbības ārējo novērtējumu, veicot sadarbības partneru, tai skaitā finansējumu saņēmēju, apmierinātības aptauju ar mērķi saņemt atgriezenisko saiti un ieteikumus, kas būtu nepieciešami CFLA darbības uzlabošanai.
Valdība norāda, ka kopējie secinājumi par 2022.gadu apliecina augstu novērtējumu CFLA darbībai. Tāpat tiek vērsta uzmanība, ka minētās aptaujas ietvaros īpaši izdalīta respondentu grupa ir tieši uzņēmēji, un kopējie apmierinātības rādītāji bāzējas virs 80% atzīmes, kas uzskatāms par augstu darbības novērtējumu.
Papildus valdība informē Saeimas Tautsaimniecības, agrārās, vides un reģionālās politikas komisiju, ka Atveseļošanas fonda ietvaros līdz 2023.gada 12.maijam kopumā ir noslēgti 69 projektu līgumi 564,6 miljonu eiro apmērā (Atveseļošanas fonda finansējuma daļa), no tiem trīs projekti par 3,2 miljoniem eiro jau ir pabeigti.
Tāpat valdība vērš Saeimas komisijas uzmanību uz sekmīgu investīcijas "Atbalsts Digitālo inovāciju centru un reģionālo kontaktpunktu izveidei" (EDIC atbalsts) īstenošanas problēmas risinājumu no FM un CFLA puses - problēmjautājums, kas tika konstatēts šī gada martā, tika operatīvi atrisināts.
Vienojoties ar Ekonomikas ministriju (EM), 16.martā tika nosūtīts attiecīgs jautājums Eiropas Komisijai (EK), 29.martā FM Komercdarbības atbalsta kontroles departaments organizēja tikšanos ar EK un tika saņemta arī rakstiska EK atbilde. Aprīļa beigās jau tika noslēgti abi EDIC projektu īstenošanas līgumi ar CFLA par visu Atveseļošanas fonda finansējuma summu 10 miljonu eiro apmērā.
Attiecībā uz atbalsta programmu kompetenču centriem valdība informēja, ka 21.aprīlī notika FM tikšanās ar sociālo partneru un uzņēmēju pārstāvjiem, lai diskutētu par programmā konstatētajiem problēmjautājumiem un to iespējamajiem risinājumiem. Sarunu gaitā tika konstatēts, ka interešu konflikta riska novēršanas metodes programmas izstrādātajā regulējumā varētu būt dažādi interpretējamas, un tas radījis sarežģījumus veiksmīgai tās ieviešanai.
Savukārt 27.aprīlī notika FM, EM un kompetenču centru pārstāvju, Latvijas Darba devēju konfederācijas, Latvijas Tirdzniecības un rūpniecības kameras pārstāvju tikšanās ar EK, lai pārrunātu interešu konflikta riska jautājumu kompetenču centru programmā. Sarunu rezultātā ir panākta vienošanās, ka ir nepieciešami uzlabojumi programmas izstrādātajā regulējumā, kā arī EK ir nosūtīti precizējoši jautājumi par interešu konflikta aspektiem.
CFLA 3.maijā ir informējusi kompetences centrus par turpmāko rīcību saistībā ar jau noslēgto kompetenču centru līgumu uzraudzību - ar līguma par projekta īstenošanu grozījumiem divu nedēļu laikā CFLA apstiprinās tos pētniecības projektus, kuros CFLA nekonstatē interešu konflikta risku, un tie pētniecības projekti, kuros CFLA konstatējusi interešu konflikta risku, ir pārvērtējami kompetences centru jaunās atlases padomēs.
Tāpat EK pārstāvjiem ir sniegta informācija, kā plānots īstenot jauno inovāciju klasteru programmu. EK 11.maijā ir sniegusi atbildi, ka interešu konflikta riska konstatēšanas gadījumā visi pētījumu projekti ir pārvērtējami. Papildus atbilstoši EK komentāriem EM ir jāprecizē un jāizstrādā Atveseļošanas fonda plāna investīcijas "Atbalsta instruments inovāciju klasteru attīstībai" īstenošanas Ministru kabineta noteikumu projekti visām investīcijas kārtām, lai tos neformāli saskaņotu ar EK.