Latvijas Pašvaldību savienības (LPS) un Satiksmes ministrijas (SM) ikgadējās sarunās puses vienojās par nepieciešamību piešķirt papildu 20 miljonus eiro no nākamā gada valsts budžeta minēto autoceļu sakārtošanai, aģentūru LETA informēja LPS.
Savukārt 2025. un 2026. gada budžetā šim mērķim vajadzētu vēl papildu 10 miljonus eiro.
Puses bijušas vienisprātis, ka jāpalielina kopējais atbalsta apjoms vismaz par 2 miljoniem eiro gadā pašvaldību tranzīta ielām, savukārt valsts atbalsta līdzfinansējumam pilsētu tranzīta ielu atjaunošanas jābūt 75% apmērā. Vienlaikus būtu jānosaka, ka pašvaldībām, ņemot aizņēmumu tranzīta ielu uzturēšanai, nav jāiegulda arī savs finansējums.
Tikšanās laikā nolemts veidot darba grupu, kurā pašvaldības un SM speciālisti izvērtēs tranzīta ielu kopējo garumu, skaitu un noslodzi, kā arī pārskatīs tranzīta ielas definīciju atbilstoši to funkcionālajai nozīmei.
LPS uzsver, ka nepieciešams izstrādāta ilgtermiņa tranzīta ielu finansēšanas un uzturēšanas politiku, lai nodrošinātu reģionālo centru, vietējās nozīmes centru un apdzīvoto vietu sasaisti ar reģionālās un nacionālās nozīmes centriem.
Jautājumā par valsts vietējo autoceļu nodošanu pašvaldībām puses vienojās turpmāk nenoteikt terminētu valsts atbalstu piecu gadu apmērā, bet tā vietā paredzēt ilgtermiņa valsts atbalsta modeli. Rezultātā SM, veicot vajadzīgās izmaiņas normatīvajos aktos, turpmāk noteiktu 1560 eiro finansējumu kā īpašu beztermiņa mērķdotāciju pašvaldībai pārņemto vietējo autoceļu uzturēšanai un attīstībai.
Pasākumā norisinājās arī diskusija par pašvaldību mērķdotāciju apjoma palielinājumu proporcionāli Valsts autoceļu fonda pieaugumam. LPS un SM vienojās sarunās ar Finanšu ministriju paust vienotu pozīciju par finansējuma palielinājuma nepieciešamību vismaz 67 miljonu eiro apmērā.