Šodien Eiropas Parlamenta galīgajā balsojumā deputāti apstiprināja tiesību aktu par autobusu pasažieru tiesībām. Regula attiecas uz visiem regulārajiem pārvadājumiem valsts iekšienē un starp valstīm.
Sarunas starp Parlamentu un dalībvalstīm nav bijušas vieglas. Ņemot vērā šīs transporta nozares stabilo izaugsmi, bija jāvienojas par mērķi un tā sasniegšanu - noteikt ES mēroga pasažieru aizsardzības tiesības, kas būtu salīdzināmas ar citu transporta veidu pasažieru tiesībām un nodrošinātu līdzvērtīgus konkurences apstākļus dažādu dalībvalstu pārvadātājiem un dažādiem transporta veidiem.
Gala vienošanās paredz, ka sākot ar 2013.gada pavasari jaunie noteikumi stāsies spēkā un būs attiecināmi uz regulārajiem pārvadājumiem valsts iekšienē un starp valstīm, kuru plānotais maršruts ir 250 km vai vairāk.
Regula paredz, ka brauciena atcelšanas vai kavēšanās gadījumā pasažieriem jāsaņem visu nepieciešamo informāciju, un arī elektroniski, ja pasažieris to pieprasījis.
Pasažieriem ir tiesības ne tikai saņemt biļetes cenas atlīdzību, bet arī papildus kompensāciju 50 % apmērā no biļetes cenas gadījumos, kad pārvadātājs atceļ reisu un nespēj nodrošināt braucienu vai nodrošināt nokļūšanu galapunktā, mainot maršrutu bez papildus piemaksas vai ar citu transportu.
Gadījumos, kad autobusa pārvadājums aizkavējas par vairāk nekā 2 stundām, būs jāpiedāvā izvēlēties starp to, vai turpināt braucienu, vai mainīt maršrutu nokļūšanai galapunktā bez papildus piemaksas, vai saņemt kompensāciju.
Ja vairāk nekā trīs stundu brauciens tiek atcelts vai atiešana kavējas ilgāk nekā 90 minūtes, ir jāpiedāvā arī uzkodas, maltītes vai atspirdzinājumi, kā arī izmitināšana līdz divām naktīm par summu līdz EUR 80 par nakti vienam pasažierim. Tomēr pienākums nodrošināt izmitināšanu netiek piemērots, ja atcelšanu vai kavēšanos ir izraisījuši ļoti slikti laika apstākļi vai dabas katastrofas
Pasažieriem ir tiesības uz kompensāciju nāves gadījumā vai miesas bojājumu gadījumā, kā arī bagāžas nozaudēšanas vai bojājuma gadījumā negadījuma rezultātā. Valsts tiesību aktos noteiktā kompensācija nedrīkst būt mazāka par regulā noteikto minimālo summu, kas ir EUR 220 000 par vienu pasažieri un EUR 1200 par vienu bagāžas vienību. Nodarītie bojājumi tādām palīdzības ierīcēm kā, piemēram, ratiņkrēsliem jākompensē pilnībā.
Lai pārvadātāji varētu pārorientēties, dalībvalstis var regulas piemērošanu neattiecināt uz iekšējo regulāro pakalpojumu sniedzējiem uz laika posmu līdz četriem gadiem ar iespēju to vienreiz atjaunot, un šajā laikā dalībvalstis no regulas darbības jomas var izslēgt konkrētus pakalpojumus, ja to nozīmīga daļa tiek veikta ārpus Savienības.