VID aicina iedzīvotājus uzmanīties no krāpniekiem internetā

© Pixabay.com

Valsts ieņēmumu dienests (VID) aicina iedzīvotājus uzmanīties no krāpnieku īsziņām un e-pastiem, kas rakstīti it kā VID vārdā, aģentūrai LETA pavēstīja VID pārstāvji.

VID atgādina - visu informāciju, ko VID sūta, iespējams apskatīt Elektroniskās deklarēšanas sistēmā (EDS). VID iedzīvotājiem nekad nesūta īsziņas. Savukārt e-pastā iedzīvotāji saņem tikai paziņojumus par informāciju, kas pieejama EDS, turklāt šajā paziņojumā ir saite uz EDS "eds.vid.gov.lv".

Pēdējā laikā VID vērsušies vairāki iedzīvotāji, kas saņēmuši e-pastu vai īsziņu no krāpniekiem. Krāpnieki uzdodas par VID un aicina veikt noteiktas darbības saistībā ar nodokļu atmaksu. Krāpnieku mērķis, visticamāk, ir iegūt cilvēku bankas konta piekļuves datus, tāpēc VID aicina iedzīvotājus būt īpaši uzmanīgiem.

VID pārstāvji skaidro, ja saņemta īsziņa it kā no VID, tad tā ir krāpnieciska. VID iedzīvotājiem nekad nesūta īsziņas.

Ja saņemta īsziņa no savas vai jebkuras citas bankas par nodokļu atmaksu, tad tā ir krāpnieciska, uzsver VID pārstāvji. VID nodokļus atmaksā uz iedzīvotāju EDS norādīto kontu, bankām šajā procesā nav jāiesaistās un iedzīvotājiem nekādas papildu darbības pēc gada ienākumu deklarācijas iesniegšanas nav jāveic.

Tāpat, ja saņemts e-pasts, kurā aicināts veikt jebkādas darbības, lai saņemtu nodokļu atmaksu, vai ja saites šajā e-pastā neved uz adresi "eds.vid.gov.lv" vai "eds.vid.gov.lv/login/", tas ir krāpniecisks. Lai saņemtu nodokļu atmaksu, iedzīvotājiem ir EDS jāiesniedz gada ienākumu deklarācija un tālākā nodokļa atmaksa notiks automātiski. Savukārt, ja VID lūdz, piemēram, precizēt deklarāciju, tad tas jādara tikai EDS. EDS adrese ir "eds.vid.gov.lv". Savukārt no EDS izsūtīts paziņojums e-pastā pienāk no šāda adresāta "VID Elektroniskās deklarēšanas sistēma" "vid.eds@vid.gov.lv".

Ja nav pārliecības, vai saņemtā ziņa ir īsta, VID aicina sazināties un pārjautāt, zvanot uz VID konsultatīvo tālruni 67 120 000.

Ja cilvēks savus bankas datus ievadījis krāpnieku vietnē, VID norāda, ka pēc iespējas ātri jāsazinās ar savu banku, lai bloķētu krāpnieku piekļuvi naudai un atgūtu zaudēto. Rīcības ātrumam pēc incidenta ir izšķiroša nozīme, lai atgūtu zaudēto.

Tāpat ar iesniegumu jāvēršas Valsts policijā. Ja krāpnieku vietnē ir prasīti un ievadīti norēķinu kartes dati (nevis "Smart-ID" kodi), tad pašu karti var operatīvi nobloķēt arī pats lietotājs savā interneta bankā.

Saņemot krāpnieciskas ziņas, tās vēlams nosūtīt Latvijas informācijas tehnoloģiju drošības incidentu novēršanas institūcijai "Cert.lv" uz e-pastu "cert@cert.lv", lai no šādām ziņām pasargātu arī citus iedzīvotājus.

Latvijā

Dāvanas Ziemassvētkos saņem pārliecinoši lielākā daļa Latvijas iedzīvotāju – 81 %, liecina “Eco Baltia vide” un “Latvijas Zaļā punkta” aptauja*. Kaut arī 86 % kā galveno kritēriju dāvanu izvēlē min dāvanas piemērotību tās saņēmējam, gandrīz puse – 45 % – no visiem dāvanu saņēmējiem, viņuprāt, saņem nelietderīgas un sev nepiemērotas dāvanas, kuras tiek atdotas ģimenes locekļiem vai draugiem, pārdāvinātas tālāk vai noliktas plauktā, kur tās krāj putekļus. Lai nevajadzīgajām dāvanām dotu otro iespēju, arī šogad “Eco Baltia vide” trīs Latvijas pilsētās uzstādīs dāvanu maiņas skapjus, kas darbosies no 18. decembra līdz 13. janvārim.

Svarīgākais