Tiesu izpildītāju darbu atalgos dāsnāk; vairākās pozīcijās palielinās tiesu izpildītāju atlīdzības takses

© Pixabay.com

Vairākās pozīcijās par vairāk nekā 20% līdz pat 40% tiks palielinātas tiesu izpildītāju atlīdzības takses, šodien lēma valdība. Atlīdzības tiekot palielinātas inflācijas ietekmes dēļ.

Tiesu izpildītāju likumā ir reglamentēti atlīdzības pamatnoteikumi. Saskaņā ar Tiesu izpildītāju likumu tiesu izpildītāju amata atlīdzības takses apmēru nosaka atbilstoši ieguldītā darba apjomam un samērīgi ar piedzenamā parāda apmēru, kā arī ņemot vērā zvērināta tiesu izpildītāja amatam normatīvajos aktos noteikto atbildību, neatkarības prasības un no amata izrietošos ierobežojumus.

Tādējādi valsts, nododot zvērinātiem tiesu izpildītājiem konkrētu valsts funkciju pildīšanu, ir noteikusi konkrētu atlīdzības modeli, lai, no vienas puses, nodrošinātu neatkarību no valsts, nemaksājot atlīdzību no valsts budžeta, savukārt, no otras puses, nosakot konkrētas atlīdzības takses, ko maksā personas par zvērināta tiesu izpildītāja veiktajām darbībām, lai izslēgtu vienošanās ar klientu par samaksu iespējamību, kas savukārt varētu ietekmēt zvērināta tiesu izpildītāja kā valsts amatpersonām pielīdzinātu personu neatkarību, neieinteresētību un neitralitāti.

Saskaņā ar šobrīd noteikto vispārējo sprieduma izpildes izdevumu maksāšanas kārtību izpildes procesā sprieduma izpilde notiek uz parādnieka rēķina. Tādējādi atlīdzību noteiktās amata atlīdzības takses apmērā zvērinātam tiesu izpildītājam sedz parādnieks pēc piedziņas veikšanas. Parādniekam ir pienākums segt sprieduma izpildes izdevumus, kas radušies, izpildot nolēmumu, proti, valsts nodevu par izpildu dokumenta iesniegšanu izpildei un izpildu darbību veikšanai nepieciešamos izdevumus. Atbilstoši izpildes procesu regulējošajām tiesību normām minētos izdevumus, uzsākot izpildi, sedz piedzinējs, bet vēlāk nolēmuma piespiedu izpildes nodrošināšanai piedzinēja iemaksātie līdzekļi tiek piedzīti no parādnieka.

Saskaņā ar statistikas datiem visos iecirkņos valstī kopumā lietu, kurās piedzinējs ir atbrīvots no sprieduma izpildes izdevumu samaksas, īpatsvars ir vidēji ap 33%.

Ņemot vērā izpildu lietu, kurās piedzinējs saskaņā ar likumu atbrīvots no sprieduma izpildes izdevumu samaksas zvērinātam tiesu izpildītājam procentuālo apmēru, lietu sadalījumu pēc piedzenamās summas apmēra un ar izpildi pabeigto lietu īpatsvaru, vienā izpildu lietā saņemtā amata atlīdzības takse jāsadala ne mazāk kā uz divām izpildu lietām - to, kurā tā faktiski saņemta, un to, kurā sprieduma izpildes izdevumi nav segti, skaidro Tieslietu ministrija.

Ministrijas skatījumā, "ņemot vērā inflācijas kāpumu, zvērinātu tiesu izpildītāju amata atlīdzības apmēri būtu horizontāli pārskatāmi, tos palielinot atbilstoši inflācijas likmei 39,6%". Lai zvērinātu tiesu izpildītāju atlīdzības taksu palielinājums nesamērīgi neietekmētu iedzīvotāju intereses, tiesu izpildītāju atlīdzības takse izpildu lietās par piedziņu, kas noteikta kā fiksēta takse, atlīdzība, kas noteikta par amata darbībām, kuras zvērināts tiesu izpildītājs veic, lai izpildītu citus nolēmumus, un atlīdzība par citām zvērināta tiesu izpildītāja amata darbībām pārskatāma, piemērojot inflācijas likmi 23,1%, uzskata ministrija.

Savukārt spēkā esošā atlīdzības takse par tiesas pavēstes vai citu dokumentu piegādāšanu, fakta fiksēšanu un publiskas izsoles rīkošanu vai izsoles rīkošanu mantas dalīšanas nolūkā pārskatāma piemērojot inflācijas likmi 39,6%. Minēto amata darbību izmantošanu neviens normatīvais akts neparedz kā personas obligātu pienākumu kādā tiesiskā situācijā, proti, šo zvērināta tiesu izpildītāja pakalpojumu izmantošana ir katras personas brīva izvēle, attaisnojas ministrija.

Savukārt iepriekš noteiktā amata atlīdzība par mediācijas vadīšanu tiek saglabāta esošajā apmērā, proti, zvērināta tiesu izpildītāja amata atlīdzība par mediācijas vadīšanu nosakāma pēc vienošanās ar personām, kuras izmanto mediāciju, bet ne vairāk kā 100 eiro stundā.

Iepriekš tiesu izpildītāju atlīdzības takses bija apstiprinātas 2012.gadā.

Svarīgākais