Bankas kontā maksājumu vēsturi reizi nedēļā pārskata 25% Latvijas iedzīvotāju, kamēr Lietuvā šādi rīkojas 27% iedzīvotāju, bet Igaunijā - 35%, aģentūrai LETA pavēstīja bankas "Citadele" pārstāvji, atsaucoties uz bankas veiktās aptaujas datiem.
Latvijā maksājumus visbiežāk jeb katru nedēļu pārskata iedzīvotāji, kuri pārsnieguši 50 gadu vecumu, savukārt Igaunijā konta pārskatu aktīvi veic gan jaunieši, proti, iedzīvotāji vecumā no 18 līdz 29 gadiem, gan arī iedzīvotāji vecumā no 30 līdz 39 un iedzīvotāji vecumā no 50 līdz 59 gadiem.
Vienlaikus 18% iedzīvotāju visās Baltijas valstīs norādījuši, ka maksājumu vēsturi pārskata tikai tad, kad nepieciešams pārliecināties par to, vai maksājums ir izpildīts. Vēl 9% Latvijā atklāj, ka kontu pārbauda gadījumos, kad ir aizdomas par nepareizu maksājumu vai naudas iztrūkumu.
Vairākas reizes mēnesī maksājumu vēsturi pārskata gan 20% Latvijā, gan Lietuvā, savukārt Igaunijā šāda prakse raksturīga 17% aptaujāto. Vienu reizi mēnesī personīgo maksājumu monitoringu veic 13% Latvijā, 11% Lietuvā un 8% Igaunijā.
Savukārt reizi dažos mēnešos bankas konta pārskatu veic 6% Latvijā un Lietuvā, kā arī 3% Igaunijā, liecina aptaujas dati.
Tajā pašā laikā 2% Lietuvā un Igaunijā, kā arī 3% iedzīvotāju Latvijā atzinuši, ka maksājumu vēsturi nepārskata vispār. Šādu viedokli Latvijā visbiežāk pauduši iedzīvotāji vecumā no 18 līdz 29 gadu vecumam, kā arī bezdarbnieki un pakalpojumu vai tirdzniecības jomā strādājošie.
Vienlaikus bankā norāda, ka cīņā ar finanšu krāpniekiem regulāra konta maksājumu pārskatīšana un banku lietotņu paziņojumu izmantošana var palīdzēt izvairīties no naudas zaudēšanas.
"Regulārai maksājumu pārskatīšanai jābūt daļai no katra personīgās kiberhigiēnas, taču diemžēl redzam, ka aktīvāk šo ievēro kaimiņvalstu iedzīvotāji. Tikai plānveidīgi aplūkojot, kas tad īsti notiek bankas kontā, būs iespējams identificēt neparastas vai aizdomīgas darbības un par tām savlaicīgi ziņot bankai. Šim nolūkam arī nepieciešams iespējot bankas lietotņu notifikācijas. Lietotnes paziņojumu saņemšana ir ātrākais iespējamais veids, kā uzzināt, kas notiek tavā bankas kontā," atzīmē bankas "Citadele" Informācijas tehnoloģiju (IT) drošības daļas vadītājs Roberts Birzgalis.
Viņš arī min, ka situācijā, ja krāpniekiem ir izdevies no konta pārskaitīt naudu, ir svarīgi reaģēt iespējami ātrāk - ātrie paziņojumi šo iespēju nodrošina.
Aptauja par finanšu krāpšanas aktualitātēm Baltijas valstīs banka "Citadele" kopā ar pētījumu aģentūru "Norstat Latvija" veica 2023.gada februārī, tiešsaistē aptaujājot vairāk nekā 1000 interneta lietotāju Latvijā, Lietuvā un Igaunijā.