Veikalos lielāko daļu no siera un biezpiena sortimenta veido Latvijā ražotā produkcija, aģentūrai LETA atklāja aptaujāto tirdzniecības tīklu pārstāvji.
"Rimi Latvia" ārējās komunikācijas vadītāja Inga Bite norādīja, ka biezpiena kategorijā līdz 80% sortimenta veido vietējo ražotāju produkcija. Savukārt pieprasījums lielākoties ir pēc Latvijas un tuvāko kaimiņvalstu ražojuma produkcijas.
"Pēc Lietuvā ražotās produkcijas pieprasījums pērn pieauga pāris procentu apmērā, savukārt Igaunijā ražotajam biezpienam pārdošana apmēram tādā pašā apjomā nokritās. Polijas ražotāju biezpiena produkcijas īpatsvars ir ļoti minimāls un pērn palicis pāris procentu apmērā," stāstīja Bite.
Vienlaikus, papildus Latvijas izcelsmes sieriem "Rimi" sortimentā ir vēl 22 valstu sieri, bet Bite uzsvēra, ka tieši Latvijā ražotie sieri veido vairāk nekā pusi no visa pārdotā apjoma. Savukārt septīto daļu no apgrozījuma veido Lietuvā ražotie sieri, bet Vācijas produkcija veido 10% no apgrozījuma.
"Siera kategorijā lielākā daļa no sortimenta ir vietējais ražojums, piemēram, nefermentēto sieru kategorijā tie ir 95%, vietējās izcelsmes fasētā siera kategorijā - 70%, kausētā siera kategorijā - 65%," atzīmēja Bite.
Tikmēr SIA "Elvi Latvija" komercdirektore Laila Vārtukapteine skaidroja, ka biezpiena grupā importētie produkti 2022.gadā veidojuši tikai aptuveni 5% no kopējā pārdoto preču daudzuma, kas ir par 1% vairāk nekā 2021.gadā.
Viņa uzsvēra, ka klasiska biezpiena grupā "Elvi" veikalos tiek tirgots tikai Latvijā ražots biezpiens, bet importētās produkcijas īpatsvaru veido graudainie biezpieni un mājas sieri, kuru klāsts Latvijas ražotājiem ir stipri ierobežots.
Vienlaikus Vārtukapteine stāstīja, ka sieru grupā importēto preču īpatsvars ir lielāks, jo sabiedrībā ir pieprasījums pēc dažāda veida sieriem un tikai daļu no tiem ražo vietējie piena pārstrādes uzņēmumi.
Pēc viņas paustā, fasēto sieru grupā importa preces veido nedaudz virs 30% no kopējā preču klāsta, savukārt sveramo preču grupā - aptuveni 25%.
"Pēdējā gada laikā fasēto importa sieru pārdošanas apjoms audzis par aptuveni 2%, savukārt sveramo sieru grupā nedaudz vairāk - par 7%," teica Vārtukapteine. Viņa skaidroja, ka tas saistīts ar Krievijas iebrukumu Ukrainā, pēc kura "Elvi" veikalos būtiski audzis pieprasījums pēc Ukrainā ražota siera.
Vienlaikus "Elvi" pārstāve minēja, ka fasēto sieru klāstā lielāko daļu importa preču veido Lietuvā ražoti sieri, savukārt sveramo sieru sortimentā - Ukrainas produkti.
Tikmēr "Maxima Latvija" korporatīvo komunikāciju projektu vadītāja Laura Bagātā stāstīja, ka "Maxima" veikalos 90% no piedāvātā kefīra un biezpiena ir ražoti Latvijā.
Vienlaikus viņa norādīja, ka vietējo piena produktu pieprasījums ar katru gadu aug, tostarp arī piena, biezpiena un siera produktu kategorijās. Vērtējot pārdošanas apjomus kilogramos, vidēji Latvijas piena, piena dzērienu, biezpiena, kā arī siera patēriņš pircēju vidū audzis par aptuveni 15%.
Bagātā arī norādīja, ka nedēļas laikā, iniciatīvas "Latvijas pienam būs BŪT! ietvaros, pieprasījums pēc pašmāju piena produktiem "Maxima Latvija" veikalos vidēji pieaudzis par 60%, tostarp pienam - par 76%, biezpienam - par 66%, bet sviestam - trīskāršojies.
Jau ziņots, ka pērn siera un biezpiena imports sasniedza 21 300 tonnu, kas ir par 20% vairāk nekā 2021.gadā, kad siera un biezpiena imports bija 17 800 tonnu. Importa vērtība palielinājās par 47% un sasniedza 96,7 miljonus eiro.
Lielākās siera importētājvalstis pērn bijušas Polija - 7975 tonnas, Lietuva - 6268 tonnas, Vācija - 2628 tonnas, Igaunija - 2507 tonnas. Polijas imports bija 37% no kopējā siera importa, Lietuvas - 29%, Vācijas - 12% un Igaunijas - 12%.