Kā atgūt pārmaksātos nodokļus, ja nav iespēja iesniegt ienākumu deklarāciju elektroniski?

© Vladislavs Proškins/F64

Skaidro Vides aizsardzības un reģionālās attīstības nodaļas sabiedrisko attiecību nodaļa:

Martā iedzīvotāji, kam nav piekļuves datoram un internetam, vai nav pietiekamu prasmju, var saņemt atbalstu gada ienākumu deklarācijas aizpildīšanā, dodoties uz kādu no 166 valsts un pašvaldību vienotajiem klientu apkalpošanas centriem (VPVKAC), kas ir pieejami 35 novados.

Primāri iedzīvotāji ir aicināti iesniegt deklarāciju elektroniski Valsts ieņēmumu dienesta (VID) Elektroniskās deklarēšanas sistēmā (EDS). Taču iedzīvotājiem, kam nav iespēju piekļūt datoram un internetam, kā arī, ja nav pietiekamu prasmju vai pieredzes EDS lietošanā, valsts un pašvaldību vienotajos klientu apkalpošanas centros ir pieejams e-pakalpojums “Gada ienākumu deklarācijas pieņemšana”. VPVKAC tīkls tādējādi atbalsta VID, uzņemoties veikt klientu atbalstu. Lai saņemtu šo pakalpojumu, cilvēkam jāierodas kādā no VPVKAC, līdzi ņemot personu apliecinošu dokumentu (pasi vai ID karti). Ar VPVKAC sarakstu un atrašanās vietām var iepazīties šeit, vai arī interesējoties savā pašvaldībā. Klientam, ierodoties VPVKAC, jāaizpilda un jāiesniedz darbiniekam rakstveida atļauja jeb speciālpilnvara konkrētā pakalpojuma pieteikšanai. Tādējādi pats klients nekļūst par EDS lietotāju, bet klienta vārdā šo pakalpojumu, proti - gada ienākumu deklarācijas iesniegšanu EDS, veic pilnvarotais VPVKAC darbinieks.

Ja klients izmanto personas apliecību (eID karti) vai internetbanku, VPVKAC piedāvā klientam ar datoru un internetu aprīkotu darba vietu, kur klients pats var pieslēgties EDS un iesniegt gada ienākumu deklarāciju, izmantojot savus autentifikācijas līdzekļus. VPVKAC darbinieks sniegs papildu konsultācijas, ja tādas būs nepieciešamas.

“Klientu apkalpošanas centri ir būtisks saskares punkts starp iedzīvotājiem un valsti. Laikā, kad straujiem soļiem attīstās digitālā vide, nedrīkst aizmirst par tiem, kas digitālos rīkus nepārvalda, vienlaikus iespējami atvieglot komunikāciju ar valsti. VPVKAC tīkls ir valsts spertais solis tuvāk tās iedzīvotājiem,” tā vides aizsardzības un reģionālās attīstības ministrs Māris Sprindžuks.

VPVKAC ir lielākais klientu klātienes apkalpošanas tīkls valstī, kuru pārvalda Vides aizsardzības un reģionālās attīstības ministrija. Tīkls kalpo par nozīmīgu saskares un atspēriena punktu iedzīvotāju dažādu situāciju risināšanai un jautājumu skaidrošanai. Šajā gadā plānots pakāpeniski paplašināt teritoriālo vienoto klientu apkalpošanas centru pieejamību, lai iedzīvotāji var saņemt sev interesējošus pakalpojumus iespējami tuvu savām mājām, kā arī papildināt esošo pakalpojumu grozu - šobrīd VPVKAC apkalpo 13 valsts iestādes, atbalstot 97 pakalpojumu pieteikšanu.

Kā zināms, sākot ar 1.martu iedzīvotāji var iesniegt gada ienākumu deklarācijas par 2022. gadu. Iedzīvotāji, kam tas jādara obligāti, var iesniegt deklarācijas trīs mēnešu laikā, līdz pat 1. jūnijam, bet brīvprātīgi, attaisnoto izdevumu atgūšanai, to var darīt trīs gadu garumā. Ikviens ir aicināts iesniegt deklarāciju elektroniski, Valsts ieņēmumu dienesta Elektroniskās deklarēšanas sistēmā vai tuvākajā VPVKAC

VID tīmekļvietnes sadaļā “Gada ienākumu deklarācija” ir pieejama video pamācība, semināra ieraksts un citi palīgmateriāli deklarācijas iesniegšanai.

Latvijā

Jāvērtē, vai un kā sankciju piemērošana nelietderīgi naudu tērējušām iestādēm ietekmētu iestāžu pakalpojumu saņēmējus - iedzīvotājus, uzņēmējus un nevalstiskās organizācijas, komentējot Valsts prezidenta Edgara Rinkēviča priekšlikumu, aģentūrai LETA pauda Ministru prezidente Evika Siliņa (JV).

Svarīgākais