Samazinājies PTAC saņemto sūdzību skaits par finanšu pakalpojumiem

© f64.lv, Oksana Džadana

Patērētāju tiesību aizsardzības centrs (PTAC) pagājušajā gadā saņēmis 220 patērētāju iesniegumus par problēmām saistībā ar kādu no finanšu pakalpojumiem, kas ir par 30,2% mazāk nekā 2021.gadā, vēsta PTAC pārstāvji.

Būtiskākais patērētāju sūdzību skaita samazinājums bija par kreditēšanas jomu, kur sūdzību skaits samazinājies par 52,9%, savukārt vienīgā joma, par kuru 2022.gadā sūdzību skaits saglabājies stabils, pieaugot par vienu sūdzību - no 23 līdz 24 - ir apdrošināšana.

PTAC direktore Baiba Vītoliņa norāda, ka pozitīvi vērtējams tas, ka ir samazinājies ar Covid-19 pandēmijas sekām saistīto sūdzību skaits, tomēr vienlaikus bažīgus dara vēl aizvien nerimstošās sūdzības par krāpniecības gadījumiem.

Pagājušā gada datos vēl nav atspoguļojušās sekas no pieaugošās dzīves dārdzības un patērētāju spējas segt finanšu saistības, un Vītoliņa cer, ka tas nemainīsies uz slikto pusi arī 2023.gadā.

Visvairāk jeb 93 iesniegumos patērētāji pērn norādījuši uz parādu ārpustiesas atgūšanas pakalpojumu sniedzēju rīcību, tomēr procentuāli vērojams iesniegumu skaita samazinājums ar 20% salīdzinājumā ar 2021.gadu. Sūdzības pārsvarā bijušas par nesamērīgu līgumsodu, parādu pamatotību, normatīvos noteiktās informēšanas kārtības neievērošanu, agresīvu komercpraksi un citiem gadījumiem.

Vienlaikus PTAC pārstāvji norāda, ka kopumā patērētāju iesniegumu un sūdzību skaits par ārpustiesas parādu atgūšanas pakalpojumu sniedzējiem un zvērinātiem tiesu izpildītājiem ir samazinājies pirmo reizi piecu gadu laikā.

Savukārt 56 iesniegumos patērētāji norādījuši uz nebanku kredītdevēju un kredītu starpnieku rīcību, kas ir par 47,2% mazāk nekā gadu iepriekš. Būtiskākās problēmas, ar kurām patērētāji saskārušies, ir neatbilstoša maksātspējas izvērtēšana, kredītu kopējo izmaksu ierobežojumu neievērošana, maldinošas informācijas sniegšana, saņemtas arī sūdzības par parāda nepamatotību, procentu apmēru, parādu piedziņas procesu, līguma pirmstermiņa laušanu un saistību dzēšanu.

Iesniegumu skaita samazinājums par 20,6% 2022.gadā, salīdzinot ar iepriekšējo gadu, fiksēts arī par kredītiestādēm, minot tās 58 gadījumos. Patērētāji sūdzējušies par maldinošu informāciju vai reklāmu, informācijas nesniegšanu, maksātspējas neizvērtēšanu, kredītu noformēšanu trešajām personām, kontu atvēršanu vai aizvēršanu. Saņemtas arī sūdzības par krāpnieku piekļuvi kontiem, savlaicīgu nebrīdināšanu, pamatkonta neatvēršanu un citiem iemesliem.

Vienlaikus 23 gadījumos patērētāju iesniegumos 2022.gadā norādīts uz apdrošinātāju rīcību, kas ir par 17,9% mazāk nekā 2021.gadā. Raksturīgākās problēmas ir atteikums izmaksāt apdrošināšanas atlīdzību, samaksātās prēmijas atgriešana, reklamētā pakalpojuma neatbilstība, līguma noteikumi, to nepietiekama izskaidrošana, parādu piedziņa un citas. Vēl arvien konstatējams, ka patērētāji ne vienmēr izlasa līguma noteikumus, kā arī apdrošināšanas pakalpojuma sniedzēji izskaidro apdrošinātos risku un iespējamos izņēmumu gadījumus, kurus apdrošināšanas polise nesedz.

Savukārt 69 iesniegumi 2022.gadā saņemti par citiem finanšu pakalpojumu sniedzējiem, kas ir par 2,8% mazāk, salīdzinot ar 2021.gadu.

Arī 2022.gadā patērētājiem raksturīgi vienā iesniegumā ietvert vairākus pakalpojumu sniedzējus, līdz ar to 220 iesniegumos PTAC sniegta informācija kopumā par 299 pakalpojumu sniedzējiem.

Lielākajā daļā gadījumu iesniedzējiem sniegts skaidrojums ar konsultāciju par viņu tiesībām, taču 13% gadījumu, izskatot sūdzības, PTAC ir panācis patērētājam pozitīvu risinājumu, kas ir par trim procentpunktiem labāks rādītājs nekā 2021.gadā.

No 28 gadījumiem kopumā, kuros PTAC panāca patērētajiem pozitīvu risinājumu, 40% gadījumu pozitīvs risinājums panākts kreditēšanas jomas lietās, piemēram, panākot būtisku saistību apmēra samazinājumu vai radot iespēju patērētajam savas saistības nokārtot pakāpeniski uz labvēlīgākiem noteikumiem, nekā to paredz aizdevuma līgums, savukārt vēl vairāk - aptuveni 46% gadījumu 2022.gadā pozitīvs risinājums panākts parādu atgūšanas jomā.

Latvijā

Augstākā tiesa (AT) atteicās ierosināt kasācijas tiesvedību, tādējādi stājās spēkā notiesājošs spriedums, ar kuru mobilo telefonu zaglim piespriesta brīvības atņemšana uz trīs gadiem, aģentūru LETA informēja AT.

Svarīgākais