"Liepājas autobusu parks" aicina ATD atturēties no neizsvērtiem paziņojumiem saistībā ar līguma laušanu

© Kaspars Krafts / F64

AS "Liepājas autobusu parks" (LAP) aicina Autotransporta direkciju (ATD) atturēties no neizsvērtiem paziņojumiem saistībā ar līguma laušanu un ievērot piedāvātos sadarbības nosacījumus, aģentūrai LETA norādīja LAP valdes pārstāvji.

Uzņēmumā informēja, ka ATD ceturtdien, 23.februārī, nosūtīja LAP "ultimatīvu vēstuli" ar aicinājumu izvēlēties, kad tiek lauzti noslēgtie līgumi par pasažieru pārvadājumiem reģionālajos maršrutos, par to izplatot publisku paziņojumu piektdien.

Pēc LAP pārstāvju minētā, ATD vēstulē piedāvā divas iespējas - lauzt jau noslēgtos līgumus brīdī, kad ATD būs izvēlējusies citu pakalpojuma sniedzēju vai arī "kad būs stājies spēkā, kļuvis neapstrīdams un nepārsūdzams, Konkurences padomes (KP) pieņemtais Lēmums vai tiesas spriedums, ar kuru LAP tiks atzīta par vainīgu".

LAP valde norāda, ka KP lēmums, gluži kā jebkuras citas kompetentās iestādes lēmums, stāsies spēkā tikai tad, ja tas, uz kuru šis lēmums ir attiecināts, atzīs savu vainu vai arī pēc pārsūdzības tiesā KP lēmums tiks atzīts par tiesisku. LAP ir apstrīdējis KP lēmumu, iesniedzot Administratīvajā apgabaltiesā pieteikumu. Tiesa ir nolēmusi pieņemt LAP pieteikumu un ierosināt administratīvo lietu.

"Respektējam un atbalstām ATD pašreizējās situācijas izpratni, ka KP pieņemtais lēmums vēl nav neapstrīdams un galējs, un tiesa LAP vēl nav atzinusi par vainīgu nevienā vienošanās sadaļā," pauž LAP valde, piebilstot, ka joprojām ne KP lēmumā, ne citur nav dokumentēts un secināts, ka kaut viena vienošanās, kuras iespēju, gatavojoties iepirkumiem, ir izvērtējis LAP, būtu radījusi materiālu zaudējumu sekas pasūtītājam vai pasažieriem.

LAP aicina ATD atturēties no neizsvērtiem paziņojumiem un ievērot piedāvātos sadarbības nosacījumus.

"Ar skaļiem paziņojumiem bez jebkāda juridiska seguma tiek radīts milzīgs kaitējums uzņēmumam, tās darbiniekiem un viņu ģimenes locekļiem, akcionāriem, starp kuriem ir arī Liepājas pilsētas pašvaldība," norāda uzņēmuma valde, vienlaikus piebilstot, ka lēmums par ATD vēstulē piedāvātajiem nosacījumiem ir saskaņojams ne tikai ar LAP padomi, bet arī ar uzņēmuma akcionāriem, kas, ievērojot regulējumā noteiktās prasības, nav fiziski izdarāms ATD norādītajos termiņos.

LAP valde uzsver, ka prasība izlemt šādus jautājumus divu darba dienu laikā ir nenopietna, ņemot vērā iespējamās sekas - nodokļu maksātāju iztērētos līdzekļus, valsts uzņemtās saistības, uzņēmuma uzņemtās ilgtermiņa kredītsaistības un pienākumus, ietekmi uz uzņēmuma maksātspēju, simtiem darbinieku un to ģimenēm.

LAP aicina ATD izturēties atbildīgi un ļaut lietas apstākļus noskaidrot un izvērtēt tiesai.

Tāpat kompānijā norāda, ka LAP turpinās sniegt Latvijas sabiedrībai pakalpojumu, kas noslēgts uz likumiska pamata.

AS "Nordeka" valdes priekšsēdētājs Genrihs Peršteins aģentūrai LETA norādīja, ka uzņēmums kategoriski noraida jebkādus pirmšķietamos pieņēmumus saistībā ar dalību pasažieru pārvadājumu iepirkumā, ko izteikusi KP savā lēmumā un ATD savā vēstulē. Viņš pauda, ka iepirkuma prasību izpildei "Nordeka" ir izmantojusi tikai likumā atļautu sadarbību.

"ATD vēstuli esam saņēmuši, pašlaik to izskatām, jo ir nepieciešams izpētīt papildu informāciju, kad būsim izvērtējuši šos papildu apstākļus, tad arī varēsim lemt par turpmāko rīcību," norādīja Peršteins, piebilstot, ka pagaidām, līdz jaunu apstākļu noskaidrošanai, "Nordeka" rīcības plānu nemainīs - KP lēmums ir pārsūdzēts tiesā un uzņēmums ir vērsies arī Eiropas Komisijā.

Savukārt SIA "Latvijas sabiedriskais autobuss" pārstāvji aģentūrai LETA norādīja, ka uzņēmums atturēsies no komentāriem saistībā ar ATD piektdienas paziņojumu.

Jau ziņots, ka ATD valdes priekšsēdētājs Kristiāns Godiņš piektdien preses konferencē paziņoja, ka ATD piedāvājusi KP lēmumā par neatļautu vienošanos iesaistītajiem pasažieru pārvadātājiem lauzt līgumus uz savstarpējās vienošanās pamata. Vienlaikus ATD ir gatava lauzt līgumus ar šiem pārvadātājiem gadījumā, ja KP lēmums kļūst galīgs un nepārsūdzams pēc tiesas lēmuma.

Līgumu laušana ar pārvadātājiem uz savstarpējas vienošanās pamata varētu būt iespējama, ja tam ir pārvadātāju piekrišana, turklāt katrā no lotēm piekrišana nepieciešama no tā pārvadātāja vai pārvadātāju apvienības, kuri veic pārvadājumus šajā lotē, teica Godiņš.

Tāpat jau vēstīts, ka KP par aizliegtu vienošanos reģionālās nozīmes pasažieru pārvadājumos piemērojusi naudas sodu kopumā 1,975 miljonu eiro apmērā trim reģionālajiem pasažieru pārvadātājiem - LAP, AS "Nordeka" un "Latvijas sabiedriskais autobuss". Tostarp LAP piemērota soda nauda 862 700 eiro apmērā, "Nordeka" - 637 600 eiro apmērā, bet "Latvijas sabiedriskajam autobusam" - 474 600 eiro apmērā.

Soda nauda kompānijām piemērota par vienošanos ATD organizētajos iepirkumos par sabiedriskā transporta pakalpojumu sniegšanu ar autobusiem reģionālās nozīmes maršrutos uz desmit gadiem.

KP secinājusi, ka LAP, "Nordeka" un "Latvijas sabiedriskais autobuss", lai iepirkumā iegūtu pakalpojuma sniegšanas tiesības maršrutos maksimāli pietuvināti noteiktajai robežai - 15 miljoni kilometru gadā, - savstarpēji apmainījās ar komerciāli sensitīvu informāciju ne tikai par lotu sadali, bet arī par dalības nosacījumiem iepirkumos, vienojoties, piemēram, par piedalīšanos vai nepiedalīšanos konkrētajā lotē, kā arī par piedalīšanās formu iepirkumos - individuāli vai veidojot apvienības.

Tāpat ziņots, ka visi trīs uzņēmumi šo KP lēmumu ir pārsūdzējuši tiesā.

LAP apgrozījums 2021.gadā bija 15,406 miljoni eiro, kas ir par 41% vairāk nekā gadu iepriekš, bet kompānijas peļņa pieauga vairākkārt, sasniedzot 3,603 miljonus eiro.

Pēc KP 2022.gada 29.marta lēmumā par Konkurences likuma pārkāpuma konstatēšanu LAP darbībās, uzņēmuma mazākuma akcionārs (34,85%) ir Liepājas pašvaldība, bet 59,83% akciju pieder SIA "LAP1R", kas, pēc "Firmas.lv" datiem, pastarpināti pieder Andra Šķēles (67%) un Aināra Šlesera (LPV) (33%) ģimenēm.

Vienlaikus "Nordeka" apgrozījums 2021.gadā bija 9,9 miljoni eiro, kas ir par 21,8% mazāk nekā gadu iepriekš, un tā strādāja ar 220 000 eiro zaudējumiem pretēji peļņai gadu iepriekš. "Nordeka" reģistrēta 1991.gadā, un tās pamatkapitāls ir 2,669 miljoni eiro. Uzņēmuma patiesais labuma guvējs ir Juris Savickis.

Savukārt "Latvijas sabiedriskais autobuss" 2021.gadā strādāja ar 8,474 miljonu eiro apgrozījumu, kas ir gandrīz 4,4 reizes vairāk nekā gadu iepriekš, bet kompānijas peļņa pieauga 2,7 reizes - līdz 49 767 eiro. Uzņēmums reģistrēts 1996.gadā, un tā pamatkapitāls ir 445 797 eiro. "Latvijas sabiedriskais autobuss" pieder SIA "B-Bus", kas savukārt pieder Īrijā reģistrētam uzņēmumam "PTC Consulting". Kompānijas patiesais labuma guvējs ir Vitālijs Komars.

Latvijā

Turpinot darbību dažādos biznesa virzienos un tehnoloģiju inovācijās, kā arī saglabājot daudznozaru uzņēmuma asi un apgūstot eksporta tirgu, Latvijas vadošais telekomunikāciju un tehnoloģiju uzņēmums LMT ar esošo klientu portfeli jau tuvākajos 6 - 7 gados varētu sasniegt 500 miljonu eiro lielu apgrozījumu. Tas būtu 60% pieaugums, salīdzinot ar 2023.gadu. Tiesa, šāda plāna īstenošana būs atkarīga no uzņēmuma nākotnes izaugsmes turpmākā scenārija, īpašnieku ambīcijām un iespējas eksportēt, informē LMT.

Svarīgākais