Gandrīz trešdaļa jeb 32% aptaujāto uzņēmumu inflācijas dēļ 2022.gada vasarā veica neplānotas izmaiņas darbinieku atalgojumā, savukārt 40% aptaujāto uzņēmumu vēl tikai plānoja veikt izmaiņas atalgojumā līdz 2022.gada beigām, liecina atalgojuma pētījumu un vadības konsultāciju uzņēmuma "Figure Baltic Advisory" jaunāko pētījumu dati.
Gan vasarā, gan gada nogalē biežāk pieņemtais lēmums bija indeksēt algas atsevišķiem darbiniekiem vai darbinieku grupām, tika veikta neplānota atalgojuma pārskatīšana visā uzņēmumā vai palielināts algu pārskatīšanai paredzētais budžets, kā arī palielinātas algas darbiniekiem, kam ir zemākais atalgojums uzņēmumā, vai tiem, kam darba alga nesasniedz dzīvei nepieciešamo algu Latvijā ("Livingwage").
Tāpat uzņēmumi veica (vai plānoja veikt) vienreizējas vai ikmēneša piemaksas pie algas, lai atbalstītu darbiniekus pieaugošo ikdienas mājsaimniecības izdevumu (pārtika, apkure, transports) segšanā.
"Figure Baltic Advisory" vecākā konsultante Kristiāna Boša skaidro, ka inflācija viennozīmīgi ir kļuvusi par ārkārtīgi nozīmīgu faktoru atalgojuma pārskatīšanā. Jautājums par inflācijas kompensēšanu, izmantojot vienu vai otru atalgojuma komponenti, jau kopš pagājušās vasaras sākuma ir darba devēju dienas kārtībā, taču nevar gaidīt, ka algas pielikums kompensēs visu inflācijas procentu.
"Jāatceras, ka katram darbam ir arī sava pievienotā vērtība, par kuru uzņēmumi ir gatavi maksāt noteiktu samaksu. Tāpēc, manuprāt, lielākie atbalsta pasākumi jāvelta tieši zemāk atalgotajiem darbiniekiem, kas inflācijas dēļ vairs nespēj nosegt savas pamatvajadzības," pauž Boša.
Kā liecina veiktā pētījuma dati, lielākoties dažādus atbalsta pasākumus inflācijas dēļ 2022.gadā bija plānojuši lielie un vidējie uzņēmumi. Šādus pasākumus no aptaujātā 51 vidējā uzņēmuma (51-250 darbinieki) plānoja 41%, savukārt no 22 lielajiem uzņēmumiem (vairāk nekā 500 darbinieki) atbalsta pasākumus bija plānojuši 59%.
Par spīti pērnā gada izaicinājumiem, šī gada janvārī veiktajā aptaujā vairāk nekā puse jeb 51% respondentu norādījuši, ka ir sasnieguši vai pat pārsnieguši organizācijas 2022.gada mērķus, kā arī 56% respondentu līdz šī gada beigām plāno darbinieku skaita palielinājumu. Ja salīdzina ar pagājušā gada prognozēm, tad šis rādītājs, neskatoties uz sarežģījumiem uzņēmumu darbībā, ir nedaudz pieaudzis, jo 2022.gadā darbinieku skaita palielinājumu plānoja 52%.
Boša skaidro, ka uzņēmumi attīstās un meklē jaunas iespējas tirgū, bet tas prasa papildus resursus - gan investīcijas, gan arī cilvēkkapitālu. Vienlaikus eksperte atgādina, ka nevar aizmirst arī par recesijas iespējamību, kad situācija var kļūt pretēja - samazinoties biznesa apjomiem, darbinieku skaitu var nākties samazināt.
Šī gada janvārī veiktajā aptaujā darba devēji prognozē, ka pamatalga 2023.gadā pieaugs vidēji par 9%. Straujāko pieaugumu - par 10,8% - prognozē pārdošanas uzņēmumi, salīdzinoši pieticīgāku - par 5,8% - finanšu nozares uzņēmumi.
Darba devēji atzīst, ka spiediens palielināt atalgojumu atšķiras dažādās darbinieku grupās - vislielākais tas ir fiziskā darba veicējiem ražošanas un pārdošanas uzņēmumos un speciālistu līmenī informācijas tehnoloģiju (IT) uzņēmumos. Savukārt vismazāk tas izjūtams vidējā un augstākā līmeņa vadītāju vidū.
Skatoties nākotnē, aptaujātās organizācijas prognozē to, ka šis gads būs labāks kā iepriekšējais - tā uzskata 38% respondentu. Savukārt 7% organizāciju prognozē, ka tas būs līdz šim labākais gads viņu biznesam, 22% uzskata, ka šis gads būs līdzvērtīgs pagājušajam, bet 23% paredz, ka šis uzņēmumam būs salīdzinoši sarežģīts un izaicinošs gads.
"Figure Baltic Advisory" ir darba tirgus izpētes un konsultāciju aģentūra Baltijā. Kopš 2007.gada uzņēmums veic algu izpēti un ar to saistītos jautājumos konsultē savus klientus visā Baltijā. Agrāk "Figure Baltic Advisory" Igaunijā un Latvijā bija pazīstams kā "Fontes", bet Lietuvā aptaujas tika veiktas ar nosaukumu "Baltijas algu apsekojums".
Pagājušā gada septembrī uzņēmums "Figure Baltic Advisory" veica pētījumu, kurā piedalījās 129 organizācijas, bet 2023.gada janvārī uzņēmums "Figure Baltic Advisory" veica pētījumu, kurā piedalījās 62 organizācijas.