Valdība otrdien nolēma vienkāršot vīzu pieteikšanas un izsniegšanas kārtību.
Ministru kabineta akceptētā regulējuma mērķis ir optimizēt ar vīzu pieteikumu uzglabāšanu saistītās procedūras un izmaksas, samazināt administratīvo slogu personām, nodrošinot iespēju vīzu pieteikumus iesniegt Pilsonības un migrācijas lietu pārvaldē (PMLP) elektroniski vai pa pastu, kā arī precizēt vīzu uzlīmēs iekļaujamās piezīmes atbilstoši Eiropas Savienības normatīvajos aktos noteiktajam regulējumam.
Strauji pieaugot PMLP uzglabājamam arhīvam, normatīvajā aktā noteiktais vīzas pieteikuma anketu un tām pievienoto dokumentu uzglabāšanas piecu gadu termiņš līdz šim radījis papildu izmaksas un nepieciešamību īrēt papildu telpas arhīva dokumentu novietošanai. 2022.gadā Ukrainas iedzīvotāju vīzu pieteikumu skaita pieaugums ir sevišķi būtisks - 2022.gada pirmajos četros mēnešos izsniegti aptuveni 24 000 vīzu.
Izvērtējot lielo vīzu pieteikumu lietu apjomu un salīdzinoši nelielo nepieciešamību izmantot šos arhīvā glabājamos dokumentus, grozījumi noteikumos lietderīgi paredz dokumentu glabāšanai noteikt divu gadu termiņu, skaitot no galīgā lēmuma pieņemšanas dienas. Informācija par vīzas pieteikumu un izsniegto vai pagarināto vīzu nepieciešamības gadījumā ir pieejama nacionālajā vīzu informācijas sistēmā (NVIS), kur dati tiek glabāti piecus gadus.
Tāpat noteikumi paredz, ka vīzu pieteikumus PMLP iesniedz, dokumentus atsūtot pa pastu vai elektroniski. Lai personām, kuras vēlētos iesniegt pieteikumu, izmantojot elektronisko adresi, atvieglotu pieteikuma iesniegšanas procedūru, paredzēts izstrādāt elektronisko pieteikuma anketas veidlapu, kas pieejama e-adresē. Sagatavoto lēmumu pārvalde prioritāri paziņos e-adresē, ja personai tāda būs izveidota.
Minētajos noteikumos iekļauta arī informācija par dokumentiem, kādi ārzemniekam jāiesniedz, ja viņš vēlas pieprasīt ilgtermiņa vīzu attālinātā darba veikšanai Latvijā, nosakot, ka jāpierāda vismaz sešus mēnešus ilga nodarbinātība pie Ekonomiskās sadarbības un attīstības organizācijas dalībvalstī reģistrēta darba devēja vai kā pašnodarbinātai personai, apliecinot to ar attiecīgās valsts nodokļu administrācijas vai sociālās apdrošināšanas iestādes izsniegtu izziņu, kā arī jāapliecina iespēja strādāt attālināti un tas, ka darba samaksa ārzemniekam atbilst strādājošo mēneša vidējai bruto darba samaksai iepriekšējā gadā, piemērojot koeficientu 2,5.
Pašnodarbinātām personām jāpierāda attiecīgā apmērā gūtie ienākumi pēdējo sešu mēnešu laikā, iesniedzot attiecīgās valsts nodokļu administrācijas vai sociālās apdrošināšanas iestādes izsniegtu izziņu, kā arī jāiesniedz brīvas formas iesniegums, kurā sniegts skaidrojums par veicamā darba jomu un iespējām šo darbu veikt attālināti.
Noteikumi arī precizē vīzas izsniegšanas termiņu gadījumā, ja personai jāieceļo Latvijā, lai saņemtu uzturēšanās atļauju, nosakot vīzas izsniegšanas termiņu uz laiku līdz 90 dienām pašreizējo 30 dienu termiņa vietā.
Šāds termiņš gadījumos, kad persona ieceļo, lai saņemtu uzturēšanās atļauju, par kuras piešķiršanu jau pieņemts lēmums, samazinās iespējamu personas nelikumīgu uzturēšanos eID kartes noformēšanas procedūras laikā, jo PMLP ierobežotās administratīvās kapacitātes dēļ ne vienmēr iespējams nodrošināt personas pieņemšanas laiku biometrijas datu nodošanai tūlīt pēc ierašanās, līdz ar to paaugstinās personas nelikumīgas uzturēšanās risks.