Piektdiena, 19.aprīlis

redeem Fanija, Vēsma

arrow_right_alt Latvijā

Pēc pieredzes ar pārvadātāju karteli pārskatīs publisko iepirkumu vadlīnijas

© Kaspars Krafts/f64

Satiksmes ministram Jānim Vitenbergam tiekoties ar Konkurences padomes (KP), Iepirkumu uzraudzības biroja (IUB), Tieslietu ministrijas, Finanšu ministrijas un Autotransporta direkcijas (ATD) pārstāvjiem, ceturtdien nolemts aktualizēt Publisko iepirkumu vadlīnijas, aicinot pasūtītājus jau līgumos iekļaut potenciālos riskus, lai aizliegtas vienošanās gadījumā tos būtu iespējams lauzt, aģentūru LETA informēja Vitenberga padomniece komunikācijas jautājumos Aļona Zandere.

Vitenbergs ar minēto iestāžu pārstāvjiem pārrunāja iespējas, kā tiesiskā veidā lauzt jau esošos līgumus ar pārvadātājiem, kas iesaistīti pasažieru pārvadājumu kartelī.

Savukārt ATD uzņēmusies veikt pārvadātāju aptauju, noskaidrojot to iespējas pārņemt kartelī iesaistīto uzņēmumu apkalpotās sabiedriskā transporta tīkla daļas.

Vitenbergs norāda, ka ir nepieņemami, ka komersanti, kas negodprātīgā veidā ieguvuši tiesības pārvadāt pasažierus, to joprojām dara. Tajā pašā laikā ir svarīgi uzklausīt visas iesaistītās puses un nodrošināties, lai līguma laušanas gadījumā neciestu iedzīvotāji.

Viņš pauž, ka ir svarīgi līguma laušanu veikt tiesiskā veidā, jo pretējā gadījumā pastāv risks, ka valsts zaudē tiesvedības ar kartelī iesaistītajiem pārvadātājiem, un tai būs jāmaksā sodi.

"Svarīgi, ka tikšanās laikā klāt bija arī Tieslietu ministrijas pārstāvji, apzinoties, cik būtiski ir šo problēmu risināt, jo aizliegtas vienošanās skar ne tikai pasažieru pārvadājumus," norāda satiksmes ministrs.

Attiecībā uz jau noslēgtiem līgumiem tiek gaidīts neatkarīgs juridisks izvērtējums, kas tiks iesniegts nākamās nedēļas laikā, lai tālāk to vērtētu starpinstitūciju līmenī, tajā skaitā iesaistot Tieslietu un Finanšu ministrijas.

Jau ziņots, ka KP par aizliegtu vienošanos reģionālās nozīmes pasažieru pārvadājumos janvāra sākumā piemēroja naudas sodu kopumā 1,975 miljonu eiro apmērā trim reģionālajiem pasažieru pārvadātājiem - AS "Liepājas autobusu parks" (LAP), "Nordeka" un SIA "Latvijas sabiedriskais autobuss" (LSA).

Soda nauda kompānijām piemērota par vienošanos ATD organizētajos iepirkumos par sabiedriskā transporta pakalpojumu sniegšanu ar autobusiem reģionālās nozīmes maršrutos uz 10 gadiem.

KP secinājusi, ka LAP, "Nordeka" un LSA, lai iepirkumā iegūtu pakalpojuma sniegšanas tiesības maršrutos maksimāli pietuvināti noteiktajai robežai - 15 miljoni kilometru gadā -, savstarpēji apmainījās ar komerciāli sensitīvu informāciju ne tikai par lotu sadali, bet arī par dalības nosacījumiem iepirkumos, vienojoties, piemēram, par piedalīšanos vai nepiedalīšanos konkrētajā lotē, kā arī par piedalīšanās formu iepirkumos - individuāli vai veidojot apvienības.