Saeimas Ilgtspējīgās attīstības komisija uzdevusi Klimata un enerģētikas ministrijai (KEM) izvērtēt iespējas atjaunot biopiejaukuma degvielai prasību no šī gada aprīļa aprīļa un noteikt biopiejaukuma prasību visu gadu.
Komisija trešdien skatīja jautājumu par siltumnīcefekta gāzu (SEG) emisiju samazināšanu transporta nozarē un finansiāliem riskiem.
Latvijas biodegvielu un bioenerģijas asociācijas (LBBA) vadītājs Indulis Stikāns ziņoja par situāciju ar biopiejaukumu degvielai, kas palīdzēs Latvijai sasniegt klimata mērķus transportā. Asociācija lūdza komisiju vērsties KEM ar lūgumu plānot visu atjaunojamo degvielas veidu uzmantošanu, atjaunot obligāto biodegvielas piejaukumu no 1.aprīļa, kā arī noteikt obligāto biopiejaukumu degvielai visa gada garumā.
KEM valsts sekretāra pienākumu izpildītāja Līga Kurevska skaidroja, ka obligātais biopiejaukums degvielai 2022.gadā tika atcelts uz laiku līdz 2024.gada 1.janvārim ar mērķi samazināt degvielas cenu brīdī, kad bija "ļoti agresīvs cenas pieaugums". Galējais cenas samazinājums, kas tika iegūts, bija 3-7 eiro centi par litru.
Kā norādīja Kurevska, biopiejaukums degvielai atkal būs obligāts no 2024.gada 1.janvāra, un šobrīd nav bijušas diskusijas par to, ka to varētu atjaunot agrāk.
Kurevska gan norādīja, ka kopumā jāveicina tas, lai biodegviela kļūst pieprasītāka, jo tas ir viens no veidiem, kā sasniegt klimata mērķus.
Latvijas degvielas tirgotāju asociācijas (LDTA) vadītājs Ojārs Karčevskis uzsvēra, ka obligātā biopiejaukuma atcelšana pērn un šogad bija pozitīva. Ja šobrīd atjaunotu prasību par biopiejaukumu, tas patērētājiem izmaksātu 3-10 eiro centus par litru. Turklāt Latvija kļūtu mazāk konkurētspējīga ar Lietuvu, kur jau tagad 95.markas benzīns maksā par pieciem centiem lētāk, bet dīzeļdegviela - par 10 centiem lētāk.
Karčevskis arī uzsvēra, ka degvielas tirgotāji nepieļauj, ka šādu prasība par obligāto biopiejaukumu varētu atjaunoties šogad.
Sēdes noslēgumā Ilgtspējīgās attīstības komisija uzdeva KEM izvērtēt LBBA lūgumus attiecībā uz jautājumiem par biodegvielu.