"Latvijas sabiedriskais autobuss" iesniedzis tiesā prasību pret Daugavpils pašvaldību

© f64.lv, Jānis Salioo

SIA "Latvijas sabiedriskais autobuss" janvāra sākumā iesniegusi Administratīvajā rajona tiesā prasību pret Daugavpils pašvaldību par nelikumīgu valsts atbalsta piešķiršanu AS "Daugavpils satiksme" un SIA "Daugavpils autobusu parks", nesaskaņojot to ar Eiropas Komisiju, informē "Latvijas sabiedriskā autobusa" pārstāvji.

"Latvijas sabiedriskā autobusa" pārstāvji skaidro, ka Daugavpils pašvaldība 2011.gada decembrī tiešā piešķīrumā noslēdza līgumu ar "Daugavpils satiksmi" par sabiedriskā transporta pakalpojumu nodrošināšanu. Šobrīd uz šī līguma pamata kompānija nodrošina pasažieru pārvadājumus trijos tramvaju maršrutos un 34 pilsētas autobusu maršrutos.

Sākotnēji minētā līguma ietvaros tika sniegti vien sabiedriskā transporta pakalpojumi ar tramvajiem, līdz 2013.gada decembrī pašvaldība pieņēma lēmumu nodot "Daugavpils satiksmei" arī autobusu pārvadājumus pilsētā, nosakot pakalpojumu sniegšanas termiņu ar autobusiem līdz 2023.gada 31.decembrim.

"Tādējādi kopš 2014.gada 1.janvāra Daugavpils valstspilsētas pašvaldība, neorganizējot atklātu konkursu un tiešā piešķīruma ietvaros noslēdzot pakalpojumu līgumu, tai piederošai kapitālsabiedrībai - "Daugavpils satiksme" - ir piešķīrusi ekskluzīvas sabiedriskā transporta pakalpojumu sniegšanas tiesības ar autobusiem Daugavpils valstspilsētas administratīvajā teritorijā," norāda "Latvijas sabiedriskā autobusa" pārstāvji, paužot, ka pašvaldība pilnā apmērā kompensē izmaksas, kas saistītas ar sabiedriskā transporta pakalpojumu sniegšanu, kas pārsniedz pārvadātāja gūtos ieņēmumus par sniegtajiem pakalpojumiem.

Savukārt "Daugavpils autobusu parks" nodrošina sabiedriskā transporta pakalpojumus ar autobusiem reģionālās nozīmes maršrutos kopš 2008.gada. Par to laika gaitā ir bijuši noslēgti vairāki līgumi ar valsts pasūtītājiem atkarībā no tā, kurš attiecīgajā periodā ir bijis valsts politikas realizētājs reģionālās nozīmes pārvadājumu organizēšanā, proti Latgales plānošanas reģions un Autotransporta direkcija (ATD), norāda kompānijā.

"Latvijas sabiedriskā autobusa" pārstāvji atzīmē, ka līdz ar to konstatējams, ka "Daugavpils autobusu parks" kopš 2008.gada 24.novembra ir piedalījusies valsts pasūtītāja rīkotajos atklātos konkursos par sabiedriskā transporta pakalpojumu sniegšanas tiesību iegūšanu un tai ir piešķirtas ekskluzīvas pakalpojuma sniegšanas tiesības noteiktos autobusu maršrutos.

"Šādas ekskluzīvas pakalpojumu sniegšanas tiesības "Daugavpils autobusu parks" ir piešķirtas joprojām. Proti, šobrīd šī pašvaldības kapitālsabiedrība nodrošina pārvadājumus ar autobusiem reģionālās nozīmes maršrutu tīkla daļā "Daugavpils, Krāslava", pamatojoties uz 2020.gada 1.jūlijā noslēgto līgumu ar ATD, kas noslēgts 2019.gadā organizētā atklātā konkursa rezultātā," norāda "Latvijas sabiedriskā autobusa" pārstāvji, skaidrojot, ka atbilstoši līgumam ar ATD "Daugavpils autobusu parks" saņem kompensāciju par sabiedriskā transporta pakalpojumu sniegšanu.

"Latvijas sabiedriskā autobusa" pārstāvji min, ka Latvijas tiesību akti pilnībā neaizliedz piešķirt tiešo piešķīrumu, bet nosaka kritērijus, kas izriet no Valsts pārvaldes iekārtas likuma. ""Daugavpils satiksme" un "Daugavpils autobusu parks" kā viens tirgus dalībnieks vienlaikus sniedz pakalpojumus tiešā piešķīruma ietvaros un piedalās konkursos, tostarp sniedzot pakalpojumus ārpus pašvaldības administratīvās teritorijas. Līdz ar to ekskluzīvās tiesības, ko šim dalībniekam ir piešķīrusi pašvaldība un ATD, un izmaksātā kompensācija par sabiedriskā transporta pakalpojumu sniegšanu ir prettiesiska saskaņā ar Eiropas Parlamenta un Padomes regulu," norāda uzņēmumā.

Attiecīgā regula par sabiedriskā pasažieru transporta pakalpojumiem, izmantojot dzelzceļu un autoceļus paredz, ka, ja vien tas nav aizliegts ar attiecīgās valsts regulējumu, jebkura kompetenta vietēja iestāde neatkarīgi no tā, vai tā ir individuāla iestāde vai iestāžu grupa, kas sniedz integrētus sabiedriskā transporta pakalpojumus, var pieņemt lēmumu pati tos sniegt vai tieši piešķirt pakalpojumu valsts līgumus juridiski patstāvīgam subjektam, ko kompetentā vietējā iestāde kontrolē līdzīgi tam, kā tā kontrolē savas nodaļas.

Ja kompetentā vietējā iestāde pieņem šādu lēmumu, cita starpā piemēro vairākus nosacījumus - pakalpojumu sniedzējs sabiedriskā transporta pakalpojumus veic kompetentās vietējās iestādes teritorijā, un nepiedalās konkursos, ko attiecībā uz sabiedriskā transporta pakalpojumu sniegšanu organizē ārpus minētās kompetentās vietējās iestādes teritorijas. Neatkarīgi no iepriekš minētā, pakalpojumu sniedzējs var piedalīties taisnīgos konkursos, sākot ar diviem gadiem pirms šim pakalpojumu sniedzējam tieši piešķirtā pakalpojumu valsts līguma beigām, ar nosacījumu, ka ir pieņemts galīgs lēmums nodot tieši pakļautā pakalpojumu sniedzēja līgumā ietvertos sabiedriskā transporta pakalpojumus taisnīgai konkursa procedūrai un ka tieši pakļautais pakalpojumu sniedzējs nav noslēdzis citu tieši piešķirtu pakalpojumu valsts līgumu, skaidro "Latvijas sabiedriskā autobusa" pārstāvji.

"Latvijas sabiedriskā autobusa" pārstāvji min, ka gan ar pašvaldību noslēgtais tiešā piešķīruma līgums, gan ar ATD noslēgtie līgumi pārkāpj regulu, tāpēc secināms, ka "Daugavpils autobusu parks" un "Daugavpils satiksme" ir saņēmusi prettiesisku valsts atbalstu.

"Secīgi, līgumi, ar kuriem ir piešķirts prettiesiskais valsts atbalsts, ir atzīstami par prettiesiski noslēgtiem un spēkā neesošiem, kā arī prettiesiski piešķirtais valsts atbalsts ir atgūstams," skaidro "Latvijas sabiedriskā autobusa" pārstāvji.

Kompānija "Latvijas sabiedriskais autobuss" reģistrēta 1996.gadā, un tā pamatkapitāls ir 445 797 eiro, liecina "Firmas.lv" informācija. Uzņēmuma apgrozījums 2021.gadā bija 8,47 miljoni eiro un peļņa 49 776 eiro. "Latvijas sabiedriskais autobuss" pieder SIA "B-Bus".

Vienlaikus "Daugavpils satiksme" reģistrēta 1991.gadā, un tās pamatkapitāls ir 2,936 miljoni eiro. Uzņēmuma apgrozījums 2021.gadā bija 3,43 miljoni eiro, bet peļņa - 4250 eiro.

Savukārt "Daugavpils autobusu parks" reģistrēta 1993.gadā, un tās pamatkapitāls ir 5,032 miljoni eiro. Uzņēmuma apgrozījums 2021.gadā bija 1,16 miljoni eiro, bet peļņa - 56 590 eiro.

Svarīgākais