Šogad pārtikas mazumtirgotāju tīklos kāpis pieprasījums pēc Ziemassvētku rotājumiem, vienlaikus tradicionāli audzis arī pieprasījums pēc mandarīniem un piparkūkām, atklāja aptaujātie nozares pārstāvji.
Piemēram, "Maxima Latvija" korporatīvo komunikāciju projektu vadītāja Laura Bagātā aģentūrai LETA sacīja, ka dažādu Ziemassvētku tematikas iesaiņošanas materiālu pieprasījums pieaudzis vairāk nekā 15 reizes. Svētku laikā pircēji iecienījuši arī dažādas dekorācijas - gan virtenes, gan dažādas skaistumlietas svētku sajūtu radīšanai.
Taujāta par pārtikas segmentu, Bagātā pauda, ka produktu pieprasījumu decembra pirmajās nedēļās pret iepriekšējiem mēnešiem rāda, ka Ziemassvētkos iemīļots produkts ir citrusaugļi, tostarp mandarīnu pārdošanas apjoms jau pašlaik pieaudzis vairāk nekā sešas reizes.
Tāpat "Maxima Latvija" pircēji iecienījuši dažādas tematiskās šokolādes figūriņas un arī citus Ziemassvētku tematiskos saldumus - to pieprasījums audzis teju desmit reizes.
Kā norādīja Bagātā, šogad, salīdzinājumā ar pagājušo gadu, no saldumiem vispieprasītākie ir dažādi zefīri un vafeļu konfektes, kuru pieprasījums audzis par vidēji 30%. Tāpat šogad pieaudzis pieprasījums pēc Adventes kalendāriem - pircēji tos izvēlējušies iegādāties teju trīs reizes biežāk nekā pērn.
"Lai gan pircēji iepērkas apdomīgāk un plāno pirkumus laicīgi, gatavojoties svētkiem redzam arī tendenci dažādu rotaļlietu pieprasījumā," norādīja "Maxima Latvija" pārstāve, piebilstot, ka šogad pieprasītas ir plīša rotaļlietas, pēc kurām pieprasījums pret pagājušo gadu ir divas reizes lielāks. Pieprasītas ir arī radio vadāmās automašīnas, elektroniskās rotaļlietas, lelles-zīdaiņi un dažādi radošie komplekti.
Savukārt veikalu tīkla "top!" valdes locekle un mārketinga direktore Ilze Priedīte aģentūrai LETA sacīja, ka kopumā veikalu tīklā šogad pieprasījums svētku laikā kāpis par aptuveni 7%, salīdzinājumā ar gada nogali pērn.
Starp pirktākajām precēm pēdējās dienās ir tādi produkti kā speķa pīrādziņi, mandarīni, piena produkti, svaiga gaļa, štovēti kāposti, bezalkoholiskie un dzirkstošie dzērieni.
"Tāpat esam novērojuši, ka šogad audzis pieprasījums pēc svētku dekoriem un rotājumiem - acīmredzot, cilvēki vairāk vēlas savās mājās ienest svētku prieku," komentēja Priedīte.
Veikalu tīkla "Elvi" komercdirektore Laila Vārtukapteine aģentūrai LETA pauda, ka dati gadu no gada apliecina, ka svētku laika pirkumus pārtikas veikalos iedzīvotāji pārsvarā izdara pēdējā brīdī, tāpēc lielākā iepirkšanās vēl tikai priekšā. Vienlaikus jau patlaban ir redzams, ka šogad iedzīvotāji svētkiem tomēr gatavojas savlaicīgāk un apdomīgāk, nekā pērn.
Pretēji pēdējo gadu tendencēm, šogad "Elvi" pircēji laicīgāk sagādājuši tādus pārtikas produktus, ko izmanto svētku galda tapšanai, bet kas var glabāties ilgāk, piemēram, konservētus zirnīšus un kukurūzu svētku salātiem, kuru pieprasījums kāpis par 23%, salīdzinot ar pagājušo gadu, konservētus gurķus (+57%), mērces, etiķi (+30%), produktus bērniem (+229%), olas (42%), majonēzi (+67%), saldētu mīklu (+23%), saldētas jūras veltes (+61%), limonādes un bezalkoholiskos dzērienus (+34%), arī alkoholu (+37%).
"Tas liecina, ka iedzīvotāji savus pirkumus plāno laicīgāk un labprāt izmanto akcijas piedāvājumus, lai svinībām vajadzīgās lietas nopirktu savlaicīgāk un taupīgāk," secināja Vārtukapteine, piebilstot, ka pēdējās dienās strauji aug pieprasījums pēc svaigas gaļas, dārzeņiem citrusaugiem.
Nepārtikas segmentā "Elvi" dati rāda, ka cilvēki šogad aktīvi iegādājas dāvanu kartes, kuru pieprasījums kāpis par 124%, salīdzinot ar pagājušo gadu. Tāpat par 26% kāpis galantērijas produktu segments, par 106% - dāvanu komplekti, par 75% - vannas kosmētika.
Kā norādīja "Elvi" komercdirektore, analizējot pārtikas produktu pārdošanas apjomus korelācijā ar iespējamu produktu izvēli dāvināšanai, jāsecina, ka visdrīzāk dāvanās šogad daudz biežāk nekā pērn tiks pasniegta kafija, kuras pārdošanas apjomu kāpuši par 62%, kā arī rieksti un žāvēti augļi, kuru pārdošanas apjomi kāpuši par 116%.
"Kopējie pārdošanas rādītāji šajā gadā ir aptuveni tādi paši, kā pērn, kas ļauj secināt, ka visdrīzāk svētkus svinēsim līdzīgi kā pagājušajā gadā, vienīgi šajā gadā pirkumi tiek izdarīti ilgākā laika periodā un pārdomātāk," sacīja Vārtukapteine.
Tikmēr "Rimi Latvia" ārējās komunikācijas vadītāja Inga Bite aģentūrai LETA skaidroja, ka pirms svētkiem pircēji bieži izvēlas iepirkties "Rimi" veikalos ar plašāku preču sortimentu, meklējot dāvanas svētkiem un izmantojot izdevīgos piedāvājumus.
Bite sacīja, ka līdzīgi kā katru gadu, svētku laikā aktīvi pieaug pieprasījums pēc tradicionāliem svētku gardumiem, piemēram, mandarīniem un piparkūkām, arī piparkūku mīklas, dažādiem augļiem un dārzeņiem.
Vienlaikus "Rimi Latvija" pirmssvētku laikā novērojis būtisku pieaugumu svaigajai gaļai, "Rimi" zīmola gardumiem, smalkmaizītēm un pīrādziņiem, dažādiem našķiem un uzkodām - piparkūkām, izmeklētiem gaļas izstrādājumiem, īpašiem sieriem.
Tostarp pieprasījums pēc "Rimi" gatavotās maizes un konditorejas pagājušajā nedēļā, salīdzinot ar attiecīgo periodu pērn, ir pieaudzis par 30%, kas, kā norādīja Bite, daļēji skaidrojums arī ar pērn šajā laikā aktuālajiem Covid-19 ierobežojumiem attiecībā uz pircēju plūsmu "zaļā" un "sarkanā" režīma veikalos.
"Rimi Latvia" ārējās komunikācijas vadītāja arī uzskaitīja, ka šajā laikā tradicionāli pieaug pieprasījums pēc karstvīna, vīna un dzirkstošajiem vīniem.
"Lidl Latvija" pārstāvis Ingars Rudzītis aģentūrai LETA minēja, ka "Lidl" svētku sezonas piedāvājuma pamats ir "Favorina" saldumi un cepumi, kā arī "Deluxe" pārtikas produktu līnija.
"Runājot par iepirkumu tendencēm, tad noteikti varam pieminēt arī savdabīgu sezonālo "mandarīnu karu", jo vairāki tirgotāji pašlaik sacenšas ar zemām mandarīnu cenām," sacīja Rudzītis, piebilstot, ka mandarīni "Lidl" veikalos tiek pirkti ļoti lielos apjomos, klientiem tos burtiski krāmējot un nesot prom kastēs.
Komentējot nepārtikas segmentu, Rudzītis sacīja, ka aukstais un sniegotais laiks ļoti veicinājis slēpošanas drēbju pārdošanu. Tāpat ļoti populāras "Lidl" pircēju vidū patlaban ir rotaļlietas, spēļu komplekti un spēļu virtuvītes, kā arī "jautro Ziemassvētku džemperu" kategorija.
Līdzīgi kā citās mazumtirgotāju ķēdēs, arī "Lidl" kāpis pieprasījums pēc precēm, kas saistās ar dāvanu iesaiņošanu, mājas dekorēšanu un svētku mielasta gatavošanu - virtuves piederumi, pannas, katli, mazā virtuves sadzīves tehnika.