Karadarbības Ukrainā ietekme uz tūrisma nozari Latvijā un Baltijas valstīs šoruden mazinājusies, salīdzinot ar šī gada martu, ceturtdien "Latvijas Tūrisma forumā 2022" sacīja Latvijas Investīciju un attīstības aģentūras Tūrisma departamenta direktore Inese Šīrava.
Viņa norādīja, ka tas, visticamāk, saistīts ar cilvēku pieradumu pie jaunajiem apstākļiem. Vienlaikus Šīrava minēja, ka karš jebkurā gadījumā ir tūristu izvēli ietekmējošs faktors, ko apstiprina Eiropas Savienības Ceļojumu komisijas pētījumi, kuros secināts, ka karadarbība Ukrainā kopumā visvairāk tūrisma nozari ietekmējusi Baltijas valstīs un Somijā.
Komentējot tūristu paradumus, Šīrava norādīja, ka kopumā Latvija nav sasniegusi pirms pandēmijas līmeni, jeb 2019.gada rezultātus, tostarp vēl joprojām ārzemju tūristu skaits Latvijas naktsmītnēs, kas tiek apkopotas oficiālajā statistikā, ir salīdzinoši mazāks. Tikmēr iekšzemes tūrismā parādījušās pozitīvas tendences, jo dati rāda, ka latvieši naktsmītnēs uzturas arvien biežāk.
Vienlaikus Ceļojumu komisijas dati rāda, ka Latvijā pieaudzis ieņēmumu apjoms no starptautiskā tūrisma. Kopumā ieņēmumi no starptautiskā tūrisma periodā no janvāra līdz jūlijam Latvijā kāpuši par 12%, taču prognozes liecina, ka pēdējos mēnešos ieņēmumu apjoms varētu palielināties līdz pat 14%, salīdzinājumā ar 2019.gada attiecīgo periodu.
Latvijas un Eiropas statistisko datu atšķirības Šīrava skaidro ar to, ka Latvijā privātās naktsmītnes oficiālajā statistikā iekļautas netiek un pašreizējā tūrisma statistika caurmērā nav precīza.
Runājot par LIAA paveikto 2022.gadā, Šīrava uzskatīja, ka kopumā tūrisma atbalstam šogad izmaksāti 1,57 miljoni eiro. No tiem mārketinga aktivitātēm atbalsts sniegts 785 700 eiro apmērā, lielajiem pasākumiem - 599 500 eiro, bet konferencēm - 189 300 eiro.
No tūrisma mārketinga atbalsta veidiem šogad vispieprasītākie bijuši dalība tūrisma kontaktbiržās, mārketinga materiālu izstrāde, dalība digitālajās izstādēs un platformās, kā arī mājas lapu izstrāde un dalība tūrisma izstādēs.
Tikmēr ar lielo pasākumu atbalstu kopumā šogad atbalstīti 14 pasākumi, kas piesaistījuši 24 719 ārvalstu viesus.
Līdztekus Šīrava norādīja, ka šogad LIAA mārketinga aktivitātēm prioritārajos tirgos tērējusi 2,5 miljonus eiro. Kopumā tajos piedalījušies 865 dalībnieki, piesaistīta vairāk nekā 30 miljonu auditorija ārvalstīs un gūti 850 kontakti konaktbiržās. Šādas LIAA mārketinga kampaņas īstenots aviokompāniju medijos, kā arī Somijā, Zviedrijā un citviet.
Līdztekus šī gada laikā LIAA atjaunojis portālu "latvia.travel", ko kopumā apmeklējuši apmēram divi miljoni cilvēku.
Tāpat aktualizēts darījumu tūrisms, kur "meetlatvia.com" noslogotākie mēneši šogad bijuši septembris un maijs. Kopumā īstenoti 142 pasākumi, kurus apmeklējuši 14 384 ārvalstu viesi, galvenokārt, no Zviedrijas, Beļģijas, Lielbritānijas, Dānijas un Vācijas.
Jau ziņots, ka ceturtdien notika Latvijas tūrisma forums, kurā piedalījās LIAA pārstāvji, kā arī nozares uzņēmēji, asociācijas un eksperti.