Kad Latvijā varētu sākt kursēt jaunie elektrovilcieni?

© f64.lv, Mārtiņš Zilgalvis

Latvija līdz šā gada beigām būs saņēmusi kopumā piecus jauno elektrovilcienu sastāvus, otrdien intervijā TV3 raidījumam "900 sekundes" sacīja satiksmes ministrs Tālis Linkaits (K).

Viņš norādīja, ka šobrīd no "Škoda Group" uzņēmuma "Škoda Vagonka" ražotnes Ostravā, Čehijā, līdz Latvijai ir nonākuši četri jauno elektrovilcienu sastāvi, bet līdz gada beigām ir jābūt vēl piektajam sastāvam.

Ministrs arī atzīmēja, ka jauno elektrovilcienu sastāvi sākotnēji tiek testēti. Plānots, ka nākamā gada sākumā ražotājs šos elektrovilcienus sertificēs un tad nodos "Pasažieru vilcienam", lai sāktu to izmantošanu pasažieru pārvadājumos.

Jautāts, kad jaunie elektrovilcieni varētu sākt nodrošināt pasažieru pārvadājumus, Linkaits norādīja, ka tas būs atkarīgs no ražotāja, vienlaikus paužot cerību, ka pasažieru pārvadājumi ar jaunajiem elektrovilcieniem varētu sākties nākamā gada pirmajos mēnešos.

Jau vēstīts, ka pirmais jaunais elektrovilciens Rīgu sasniedza 2022.gada jūnija beigās. Elektrovilcienu pārvietošana no Čehijas notiek ar autotransportu caur Poliju un Lietuvu.

"Pasažieru vilciens" visus 32 elektrovilcienus, kuri būs pilnībā gatavi pasažieru pārvadājumiem, saņems līdz 2023.gada beigām. Katrs no tiem sastāvēs no četriem vagoniem. Viena elektrovilciena garums būs 109 metri. Katrā vilcienā būs sēdvietas 436 pasažieriem.

Paredzēts, ka jauno vilcienu gaita, salīdzot ar pašlaik lietošanā esošajiem, būs vienmērīgāka un trokšņu līmenis salonos būs zemāks. Jauno vilcienu konstruktīvais ātrums būs līdz 160 kilometriem stundā, kamēr esošajiem vilcieniem ātrums ir līdz 120 kilometriem stundā. Maksimālo ātrumu būs iespējams attīstīt iecirkņos, kur to nākotnē ļaus dzelzceļa infrastruktūra.

Tāpat paredzēts, ka pēc jauno elektrovilcienu iegādes "Pasažieru vilciens" varēs ieviest intervāla grafikus visos elektrovilcienu maršrutos. Tas nozīmē, ka darba dienu rītos un vakaros, kas tradicionāli ir noslogotākais laiks, vilcieni kursēs ik pēc 15 līdz 20 minūtēm. Paredzēts, ka ar jaunajiem vilcieniem izpildīs reisus Aizkraukles, Tukuma, Skultes un Jelgavas virzienā.

Visa projekta kopējās izmaksas ir 257,889 miljoni eiro, tostarp 23 jauno elektrovilcienu sastāvu iegāde plānota ar Eiropas Savienības Kohēzijas fonda līdzfinansējumu 114,211 miljonu eiro apmērā.

Tāpat ziņots, ka 2021.gadā "Pasažieru vilciens" pārvadāja 11,194 miljonus pasažieru, kas ir par 12,8% mazāk nekā 2020.gadā.

"Pasažieru vilciens" ir izveidots 2001.gadā, nodalot iekšzemes pasažieru pārvadājumus no "Latvijas dzelzceļa" veiktajām funkcijām. Iepriekš "Pasažieru vilciens" 100% bija "Latvijas dzelzceļa" meitasuzņēmums, taču 2008.gada oktobrī tas tika pārveidots par valsts uzņēmumu.

Svarīgākais