Valdība otrdien apstiprināja grozījumus regulējumā par kompleksu un saistītu tūrisma pakalpojuma sagatavošanas un sniegšanas kārtību, kā arī pakalpojumu sniedzēju un ceļotāju tiesībām un pienākumiem, nodrošinot skaidrus un proporcionālus noteikumus tūrisma operatora un saistītu tūrisma pakalpojumu sniedzēju nodrošinājuma apmēriem, kā arī nodrošinot Patērētāju tiesību aizsardzības centram (PTAC) iespējas gan pieprasīt uzraudzībai nepieciešamo informāciju, gan arī attiecīgi reaģēt, ja konstatētas neatbilstības normatīvo aktu prasībām.
Kā norāda Ekonomikas ministrijā (EM), paredzot stingrākus noteikumus kompleksu un saistītu tūrisma pakalpojumu sniedzēju darbībai, kā arī paplašinot PTAC pilnvaras, tiek samazināti riski, ka ceļotāji varētu nesaņemt atpakaļ savu samaksāto naudu.
Izvērtējot esošo situāciju kompleksu un saistītu tūrisma pakalpojumu sniedzēju sektorā, kā arī iztirzājot aktuālos jautājumus ar Latvijas Tūrisma aģentu un operatoru asociāciju "ALTA", tās biedriem un lielākajiem sektora pārstāvjiem, līdz ar grozījumiem regulējumā skaidrāk noteiktas PTAC tiesības un pienākumi, izvērtējot licences izsniegšanu tūrisma aģentam vai tūrisma operatoram, tās apturēšanu vai anulēšanu, kā arī novērsti trūkumi tiesību un pienākumu definīcijās. Ņemot vērā svārstīgo tirgus situāciju, regulējumā paplašinātas arī PTAC iespējas saņemt no uzņēmējiem datus, lai pilnvērtīgi izvērtētu to finansiālo stabilitāti un darbības atbilstību normatīvajiem aktiem.
Lai nodrošinātu, ka nozarē darbojas finansiāli stabili uzņēmumi, lai mazinātu uzņēmumu iespējamos maksātnespējas riskus, un nodrošinātu, ka uzņēmumi izpilda saistības pret ceļotājiem, līdz ar grozījumiem regulējumā noteiktas papildu prasības esošajiem un jaunajiem tūrisma aģentiem, operatoriem un saistītu tūrisma pakalpojumu sniedzējiem.
Papildus, tūrisma operatora vai saistītu tūrisma pakalpojumu sniedzēja likviditātes problēmu gadījumā, PTAC noteiktas tiesības pieprasīt tūrisma aģentam ne vēlāk kā viena mēneša laikā atmaksāt visus tos ceļotāja vai ceļotāja vārdā samaksātos avansa maksājumus par neveiktiem kompleksiem vai saistītiem tūrisma pakalpojumiem, ko tūrisma aģents nav pārskaitījis tūrisma operatoram vai saistītu tūrisma pakalpojumu sniedzējam.
Tāpat līdz ar grozījumiem precizēts nodrošinājuma apmērs tūrisma operatoriem un saistītu tūrisma pakalpojumu sniedzējiem. Lai nodrošinātu, ka nepieciešamības gadījumā nodrošinājuma summa spētu segt visas saistības pret ceļotājiem, minimālais nodrošinājuma apmērs noteikts atbilstoši tirgus cenām. Papildus noteikts jauns minimālais nodrošinājums tiem pakalpojumu sniedzējiem, kas organizē čartera lidojumus, kā arī precīzāk definēta nodrošinājuma būtība, nosakot, ka nodrošinājuma apmērs jebkurā gadījumā ir ne mazāks par ceļotāju vai ceļotāju vārdā veikto avansa maksājumu summu par kompleksiem vai saistītiem tūrisma pakalpojumiem, ko tūrisma operators vai saistītu tūrisma pakalpojumu sniedzējs saņēmis saskaņā ar visiem noslēgtajiem un vēl neizpildītajiem līgumiem.
Vienlaikus EM uzsver, ka, ja PTAC konstatēs, ka tūrisma operatora, kuram ir spēkā esoša licence un nodrošinājums, vai saistītu tūrisma pakalpojumu sniedzēja, kuram ir spēkā esošs nodrošinājums, minētais nodrošinājums nav pietiekams, lai pilnībā segtu visus ceļotāja maksājumus, ko ceļotājs veicis vai kas veikti ceļotāja vārdā par nenotikušu komplekso tūrisma pakalpojumu vai tā daļu, PTAC noteiktas tiesības atlikušo nodrošinājuma daļu lūgt segt no valsts budžeta līdzekļiem neparedzētiem gadījumiem.
Regulējumā paredzēts pārejas periods līdz 2023.gada 1.jūlijam, lai komersantiem būtu laiks piemērot savu nodrošinājumu atbilstoši grozītajām prasībām, kā arī līdz 2024.gada 1.janvārim, lai iegūtu lielāku finansiālo stabilitāti, atgūstoties pēc Covid-19 pandēmijas sekām. Jaunās prasības par nodrošinājumu apmēru un likviditātes rādītājiem bez pārejas perioda būs attiecināmas uz jauniem komersantiem, kas vēlas reģistrēties datubāzē un saņemt licenci pēc 2023.gada 1.janvāra.