Aptauja: Izdevumi svētku galdam šogad tiek plānoti samērā piesardzīgi

© Publicitātes foto

Sagaidot Latvijas neatkarības proklamēšanas 104. gadadienu 18. novembrī, vairāk nekā puse jeb 53% Latvijas iedzīvotāju plāno klāt īpašu svētku galdu, liecina Rimi veiktā aptauja.* Katrs ceturtais (26%) norāda, ka valsts svētku laiks motivē ikdienā biežāk iegādāties vietējo ražotāju produktus. Savukārt izdevumi svētku galdam šogad tiek plānoti samērā piesardzīgi.  

Kā rāda Rimi pieredze, apmēram trešā daļa pircēju par godu 18. novembrim gatavo īpašu svētku maltīti - gan ēdienus, kas kļuvuši par ģimenes tradīciju, gan jaunas receptes, un netrūkst arī to, kuri šajā reizē galdā ceļ tikai no Latvijā audzētiem vai ražotiem produktiem pagatavotu ēdienu. Saskaņā ar aptaujas rezultātiem lielākā daļa (83%) aptaujāto Latvijas iedzīvotāju, kuri plāno klāt svinību galdu 18. novembrim, šim nolūkam tērēs līdz 40 eiro. Salīdzinot ar pagājušo gadu, 39% respondentu plāno šī gada 18. novembra svētku galdam tērēt tikpat, cik pagājušajā gadā, savukārt 27% iecerējuši tērēt mazāk.

“Jau kopš vasaras novērojam, ka cilvēki daudz apdomīgāk piepilda savus pārtikas grozus, dodot priekšroku akcijas precēm un izdevīgākajiem piedāvājumiem. Tas ir saprotams - izaicinošā ekonomiskā sitācija izdara spiedienu uz ikdienas tēriņiem, tāpēc arī uz svētku svinēšanu cilvēki raugās ekonomiski, tērējot tikpat vai pat mazāk. Tas ir saprotami, tāpēc arī svētku laikā Rimi rūpējas par plaša spektra piedāvājumu klāstu, lai mazliet īpašāka maltīte nekā ikdienā būtu pieejama katram,” stāsta Rimi Latvia sabiedrisko attiecību vadītājs Juris Šleiers.

Biežāk svētkus ar svinīgu maltīti gatavojas svinēt ģimenes cilvēki, bet vairāk nekā puse (58%) respondentu, kuri dzīvo vieni paši, īpašas svinības nerīkos. Salīdzinoši retāk (34%) svētku galdu klās arī tie, kam dzimtā valoda nav latviešu valoda.

Toties katrs ceturtais Latvijas iedzīvotājs atzīst, ka valsts svētku laiks rosina patriotiskas jūtas un mudina dot priekšroku Latvijā ražotiem produktiem. Salīdzinoši biežāk Latvijas produktus svētkos Latvijas iedzīvotāji vecuma grupā virs 50 gadiem.

“Kopumā Patriotu mēnesim raksturīgi, ka cilvēki labprāt izvēlas vietējos produktus, atbalstot vietējos ražotājus. Lielāku pircēju aktivitāti novērojām jau uz 11. novembri: šajā laikā ir pieprasīti dažādi ar Latvijas tēmu un simboliku saistīti produkti - sveces, lāpas, sarkanbaltsarkani ziedi, piemēram, krizantēmas un rozes. Tāpat valsts svētku laikā pircēji biežāk iegādājas kūkas, Rimi pašražotos produktus, saldumus, čipsus. Ļoti daudzi izvēlas celt svētku galdā labu vietējo un importa sieru, kvalitatīvu pārstrādātās vietējās gaļas produkciju, balzamu, dzirkstošo vīnu, alu. Iestājoties aukstākam laikam, redzam pieaugošu pieprasījumu arī pēc citrusaugļiem, sevišķi pēc mandarīniem,” stāsta Juris Šleiers.

Latvijā

Medijpratības uzlabošanai Latvijā nepieciešams sistemātiski un mērķtiecīgi ieguldīt gan izglītībā, gan sabiedrības informēšanā, gan arī atbalstot kvalitatīvus medijus, aģentūrai LETA norādīja Kultūras ministrijā.