"Ja ir motivācija, gribēšana un iespēja izturēt konkurenci, tad, kļūstot par pilotu, var teikt, ka tā ir profesija uz mūžu," tā par 15 darba gadiem saka nacionālās lidsabiedrības airBaltic viceprezidents lidojumu vadības jautājumos Pauls Cālītis.
Viņš ir kapteinis un lido ar lielākajām Boeing 757 tipa lidmašīnām, kuras spēj uzņemt līdz 200 pasažieru.
Pirmdien Rīgas centrā pulcējās 397 interesenti, kurus bija ieinteresējis sludinājums par iespēju gada laikā kļūt par pilotu. Labākajā gadījumā tikai 12 no viņiem būs iespēja īstenot šo mērķi, jo 2009. gadā izveidotais gaisa transporta apkalpju atlases un personāla uzņēmums AirCrew services radis iespēju daļai interesentu nodrošināt sapņa piepildīšanu. Rīgā topošie piloti pavadīs tikai mēnesi, pārējie 11 paies Rīgas Aeronavigācijas institūta mācību bāzē Floridas štatā ASV.
"Pretendentiem jābūt ļoti labām angļu valodas zināšanām un labam veselības stāvoklim. Ar šo apmācību projektu dosim iespēju Latvijas jauniešiem iegūt pilnu pilota licenci, ar kuru var sākt darba gaitas jebkurā pasaules aviokompānijā. Kopējā pilota licences mācību summa pasaulē variē no 90 līdz 120 tūkstošiem ASV dolāru. Latvijā iespējamā mācību summa ir ap 60 000 latu. Ņemot vērā, ka ir piesaistīts Eiropas apmācību programmas finansējums, katram dalībniekam būs jāiegulda ap 15 000 latu līdzfinansējums. Šo summu, iespējams, varēs saņemt arī aizdevuma veidā," stāsta AirCrew Services izpilddirektors Edgars Voļskis.
Galvenais mērķis esot jaunas pilotu paaudzes veidošana, jo pēdējā laikā darba attiecības sākuši piloti, kam nav Latvijas pilsonības. E. Voļskis atminas, ka aptuveni pirms pusotra gada darbā pieņemts pēdējais latviešu pilots. "Cilvēks bija strādājis piena kombinātā, nolēmis kļūt par pilotu. Pārdeva mašīnu, māju un pats par saviem līdzekļiem Spānijā ieguva nepieciešamo pilota licenci, lai turpmāk strādātu lidsabiedrībā," stāsta E. Voļskis.
Neatkarīgā interesentu vidū sastapa Rīgas Tehniskās universitātes aviācijas institūta studenti 19 gadus veco Sintiju Balašovu. Viņa jau ieguvusi privātā pilota licenci. "Ļoti patīkami, ka kaut ko tādu organizē Latvijā. Tādu brīnumu, ka būs šāda programma, nebiju gaidījusi," ir priecīga jauniete. Arī farmācijas studentam Kasparam ir interese par aviāciju: "Uzreiz pieteicos, pat īpaši nedomājot. Mani gan pārsteidz, ka būs tik ļoti liela konkurence."
Tuvākā mēneša laikā jauniešiem būs virkne pārbaudījumu, lai jau pārskatāmā nākotnē kļūtu par gaisakuģu vadītājiem.