LOSP un finanšu nozares pārstāvji norāda uz problēmām ar pensiju otrā līmeņa sistēmu

© Oksana Džadana/ F64

 Lauksaimnieku organizāciju sadarbības padomei (LOSP), tiekoties ar Finanšu nozares asociācijas vadības pārstāvjiem un Latvijas komercbanku un Latvijas Bankas ekspertiem, iezīmējās pušu viedokļu nesakritība, kā arī konceptuālas problēmas ar pensiju otro līmeni, secināts LOSP kārtējā valdes sēdē.

LOSP valdes priekšsēdētājs Guntis Gūtmanis aģentūrai LETA skaidro, ka šobrīd Latvijas fondos un aktīvos no pensiju uzkrājumiem bankas iegulda vien 10%, un LOSP ieskatā ir nekavējoties jāmaina šī sistēma tā, lai tā nestu labumu kā iedzīvotājiem, tā arī valstij kopumā, nevis tikai privātajam pensiju otrā līmeņa iemaksu apsaimniekotājiem.

Viņš uzsver, ka valdībai jānosaka pienākums pensiju otrā līmeņa pārvaldītājiem ieguldīt vismaz 50% finanšu Latvijas tautsaimniecībā fondos un akcijās, kā arī jāsamazina Valsts sociālās apdrošināšanas obligātā iemaksa (VSAOI) no 6% uz 2%, līdz ar to samazinot kopējos darbaspēka nodokļus.

Tāpat padomē atzīmē, ka diskusijas laikā LOSP pārstāvji norādīja, ka otrā pensiju līmenī veiktās iemaksas ne tikai nepieaug, bet arī ievērojami samazinās - atsevišķos gadījumos pensiju fondu uzkrājums aizvadītajā periodā nodokļu maksātājiem var būt sarucis par vairākiem simtiem vai pat tūkstošiem eiro.

Kā norāda LOSP, banku pārstāvji to skaidroja ar akciju tirgus svārstībām, ko ietekmē dažādi starptautiski notikumi, taču nesniedza skaidru atbildi par to, kādēļ nodokļu maksātāji šajā situācijā zaudē finanšu līdzekļu uzkrājumus, bet banku peļņa paliek nemainīga.

"Šā brīža otrā pensiju līmeņa izvietojums akcijās un fondos - kas tiek ieguldīti 90% apmērā starptautiskā mērogā, neveicina tautsaimniecības attīstību Latvijā," uzsver Gūtmanis.

Latvijā

Aptauja, ko veica "Mars", saldumu, pārtikas produktu, mājdzīvnieku barības ražotājs un vairumtirgotājs, atklāj, ka 57% Latvijas iedzīvotāju, iegādājoties pārtikas produktus, pievērš uzmanību tam, vai tie ir ražoti atbildīgi un ilgtspējīgi. Piemēram, iepazīstoties ar informāciju, kā iegūtas produkta ražošanā izmantotās izejvielas; vai iepakojums ir pārstrādājams; kā izmantotas izejvielu audzēšanai paredzētās zemes platības un ūdens resursi u.tml. Mindaugas Gutauskas, "Mars Pet Nutrition" tirgus direktors Baltijas valstīs un Ukrainā, norāda, ka šie rezultāti apliecina ilgtspējas pieaugošo nozīmi patērētāju vidū, tādējādi ilgtspējīgi ražoti produkti ne tikai pārstāv zīmola vērtības, bet arī nodrošina papildu konkurences priekšrocības.

Svarīgākais