Kā publiskajā telpā izskanējis, Izglītības un zinātnes ministrija (IZM) šajā rudenī plāno izstrādāt priekšlikumu par mācību gada pagarināšanu. Mācību gada pagarināšana, saskaņā ar izskanējušo informāciju, ietver ideju pagarināt mācību gadu par divām nedēļām, piemēram, līdz Jāņiem, vienlaikus ieviešot papildu brīvlaiku, vēsta Latvijas Bērnu labklājības tīkls.
Nesen Latvijas Bērnu labklājības tīkls (LBLT) jau rakstīja par bērnu līdzdalību kā vienu no būtiskākajiem bērnu tiesību pamatprincipiem. Pirms vēlēšanām jautājām arī politiskajām partijām, kā tās plāno nodrošināt bērnu līdzdalību politisko lēmumu pieņemšanā, kas tieši un netieši skar viņu dzīvi. IZM iniciatīva un topošais likumprojekts sniedz lielisku iespēju praktizēt bērnu un ģimeņu tiesības uz līdzdalību politiskajos lēmumos, kam būs ļoti tieša ietekme gan uz skolēnu, gan visu viņu ģimenes locekļu dzīvi un ikdienu. Lai jau laicīgi veicinātu sabiedrībā sarunu par šo tēmu un atgādinātu par visu sabiedrības grupu iesaistīšanu un kvalitatīvu līdzdalību lēmumu pieņemšanas procesos, LBLT aicināja jauniešus un vecākus izteikt savu viedokli par IZM iniciatīvu.
Kā līdz šim ir veicies ar bērnu, jauniešu un vecāku iesaisti iniciatīvas izstrādē? LBLT aptaujā atbildes sniedza 442 vecāki un 1007 skolēni. Ja vairums aptaujāto vecāku norādīja, ka ir informēti par plānoto ieceri (72%), tikai nedaudz vairāk par pusi aptaujāto skolēnu atbildēja, ka zina par šādu iniciatīvu (54,8%). Gan skolēni, gan vecāki atzina, ka nav pietiekami iesaistīti idejas par mācību gada pagarināšanu apspriešanā.
Iespējams, tieši vecāku un skolēnu līdzdalības un iesaistes trūkums priekšlikuma izstrādē par mācību gada garuma izmaiņām, veicinājis noraidošo attieksmi pret šo ideju. Saskaņā ar aptaujas rezultātiem, mācību gada pagarināšanu neatbalsta lielākā daļa aptaujāto vecāku (72%), savukārt aptaujāto bērnu un jauniešu vidū noraidoša attieksme pret šo priekšlikumu ir vēl lielāka (76%). Tikai ceturtā daļa (24%) vecāku norādījuši, ka atbalsta mācību gada pagarināšanu, savukārt šādu ieceri pozitīvi vērtē vien aptuveni katrs septītais aptaujātais bērns un jaunietis (15%).