Saistībā ar karu Ukrainā un sankcijām pret Krieviju dzelzceļa kravu pārvadājumi būtiski samazinās, tāpēc pieaugs valsts izdevumi par dzelzceļa infrastruktūras uzturēšanu, intervijā aģentūrai LETA sacīja VAS "Latvijas dzelzceļš" meitassabiedrības "LatRailNet" valdes priekšsēdētāja Justīna Hudenko.
Viņa teica, ka Satiksmes ministrija pašlaik izstrādā indikatīvo plānu par dzelzceļa pārvadājumiem turpmākajam piecu gadu periodam.
"Tad, kad plāns tika veidots iepriekšējam piecu gadu periodam, tika lēsts, ka Latvijas sliežu izmantošanas intensitāte 60% apjomā būs kravu pārvadājumiem un aptuveni 40% - pasažieru pārvadājumiem. Paredzams, ka turpmāk šī proporcija būs pretēja. Proti, kravu pārvadājumi veidos vien 26%, bet pasažieru pārvadājumi - 73%," stāstīja Hudenko, skaidrojot, ka tātad tīkla izmantošana pilnībā mainās un nākamā gada izaicinājums ir domāt, kā apkalpot vairāk pasažieru pārvadājumus, nevis kravu pārvadājumus.
Ņemot vērā, ka mainīsies infrastruktūras lietotāju sadalījums, mainās arī attiecināmo izmaksu proporcija un pasažieru pārvadātājiem tagad būs jāmaksā vairāk nekā kravu pārvadātājiem. "Te ir arī jāatceras, ka pasažieru pārvadājumu izmaksas tiek segtas no valsts budžeta, un jautājums ir, vai budžets tam ir gatavs," teica Hudenko.
"LatRailNet" vadītāja sacīja, ka attiecībā uz kravu pārvadājumiem Eiropas Savienībā (ES) infrastruktūras maksas noteikšanas princips paredz, ka var prasīt tikai tik daudz, cik tirgus spēj samaksāt. Jaunajā periodā vairs nevar cerēt, ka saglabāsies tie tirgus segmenti, kas agrāk varēja maksāt pilno infrastruktūras pašizmaksu (naftas produkti un citi), tādēļ arī daļa no infrastruktūras izmaksām, kas tika attiecinātas uz kravu pārvadājumiem, arī būs jāsedz no valsts budžeta, piemēram, iekšzemes kravu pārvadājumiem, konteineriem.
"Sarunas par šo jautājumu notiek visu laiku. Protams, ka ir lietas, par kurām pašlaik ir jāpārliecina, jo tas, ka valstij pašlaik būs jāmaksā lielāka daļa par dzelzceļa infrastruktūras izmantošanu, Finanšu ministrijas vidējā termiņa budžetā vēl nav nostiprinājies. Domāju, ka jaunās valdības deklarācijā būtu dzelzceļa infrastruktūras finansēšanas jautājums kā prioritārs," uzsvēra Hudenko.
"LatRailNet" ir "Latvijas dzelzceļa" meitasuzņēmums, kas atbilstoši Dzelzceļa likumam veic publiskās lietošanas dzelzceļa infrastruktūras pārvaldītāja būtiskās funkcijas - lēmumu pieņemšanu par jaudas sadali, vilcienu ceļu iedalīšanu, tostarp gan par piekļuves noteikšanu un novērtēšanu, gan par atsevišķu vilcienu ceļu iedalīšanu, un lēmumu pieņemšanu par infrastruktūras maksām, tostarp maksas noteikšanu un iekasēšanu.