"Orkla": Baltijas valstis krīzē ir nonākušās ātrāk un smagāk nekā Ziemeļvalstis

© f64.lv, Vladislavs Proškins

To, kā turpmāk klāsies pārtikas uzņēmumiem, lielā mērā noteiks valsts atbalsts iedzīvotājiem energokrīzes laikā, jo pārtikas uzņēmumi pilnībā ir atkarīgi no iedzīvotāju pirktspējas, intervijā aģentūrai LETA atzina SIA "Orkla Latvija" valdes priekšsēdētājs Toms Didrihsons.

Viņš pauda, ka noteikti būs arī pārtikas ražotāji, kuri nākamo 12 mēnešu laikā bankrotēs, taču vienmēr ir jautājums, vai tas nenotiktu arī normālas tirgus situācijas apstākļos.

"Tas ir dabīgs process - uzņēmumi sāk darbu, kādam izdodas, kādam neizdodas, un tie, kuriem neizdodas, bankrotē. Tādēļ drīzāk jautājums ir, vai tagad bankrotēs vairāk un vai iemesli būs šie ārējie faktori," sacīja Didrihsons.

Viņš arī uzsvēra, ka vitāli svarīgs šajā gadījumā būs valsts atbalsts, kas gan nenozīmē atbalstu uzņēmumiem, kuriem ir sākušās problēmas.

"Pārtikas uzņēmumi par 100% ir atkarīgi no tā, vai viņu produkciju kāds spēj nopirkt. Ja iedzīvotāji to spēj nopirkt, tad mēs atgriežamies pie normālas konkurences cīņas, un, ja tev neizdodas, tad tev neizdodas un viss. Taču, ja ārpus uzņēmumu sienām ir patērētāji, kuri nevar atļauties vienu, otru vai virkni ar produktiem un tādēļ sāk vērties ciet pārtikas ražotāji, tad tā jau ir cita veida problēma. Tādēļ tajā, lai mēs visi tiktu ārā no šīs krīzes, valstij ir būtiska loma," teica Didrihsons.

Viņš arī minēja, ka no pašlaik paredzētā atbalsta uzņēmumiem pārtikas ražotāji, visdrīzāk, nesaņems neko, jo neatrodas energoietilpīgo uzņēmumu kategorijā.

"Orkla Latvija" ražo produkciju arī citiem "Orkla" grupas uzņēmumiem un Didrihsons pauda, ka pašlaik ir ļoti labi redzams, ka Baltijas valstis krīzē ir nonākušās ātrāk un smagāk nekā Ziemeļvalstis. Turklāt tas ir saistīts gan ar iedzīvotāju pirktspējas līmeni, gan ar uzņēmumu konkurētspēju.

"Mēs visus negatīvos efektus sajūtam ātrāk un relatīvi sāpīgāk, jo atrodamies mazā valstī un ļoti tuvu šim konfliktam. Kā piemēru varu minēt to, ka ļoti liela "Orklas" šokolādes ražotne atrodas Norvēģijā, Tronheimā. Mēs varam paskatīties "Nord Pool" biržā, ka [26.augustā] vidējā elektrības cena Tronheimā ir 12,28 eiro par megavatu, kamēr Latvijā ir 563 eiro par megavatu. Te arī stāsts par konkurētspēju. Turklāt šokolādes ražošana vēl nav tā energoietilpīgākā, bet ir virkne uzņēmumu un ražotņu, kuras šīs atšķirības izjūt vēl skaudrāk. Tas jau ietekmē un ietekmēs arī nākotnē," sacīja Didrihsons.

Viņš uzsvēra, ka nākotnē palīdzēs tas, ka Latvija pašlaik aktīvi pievēršas alternatīvajiem energoresursiem un alternatīviem piegādātājiem, bet jautājums ir, vai tas nebūs par vēlu.

"Orkla Latvija" pārstāv un attīsta "Laima", "Selga", "Staburadze", "Ādažu Čipsi", "Pedro", "Spilva", "Gutta", "Latplanta" un citus zīmolus. Uzņēmums iekļaujas Norvēģijas koncernā "Orkla". "Orkla Latvija" apgrozījums pagājušajā gadā bija 112,8 miljoni eiro, kas ir par 9% vairāk nekā 2020.gadā, savukārt uzņēmuma peļņa samazinājās līdz 2,3 miljoniem eiro.