Svētdiena, 5.maijs

redeem Ģederts, Ģirts

arrow_right_alt Latvijā

Valsts no trim miljonāriem gatava atpirkt zemi zem Biķernieku trases; darījuma summa pārsniedz 8 miljonus eiro

© Aigars Eglīte / F64

Valsts atpirks zemi no būvniecības karteļa sarunās iesaistīta uzņēmēja ģimenes firmas. Kāpēc zemi zem Biķernieku trases nevarēja nacionalizēt atbildīgais ministrs nezinot. Linkaits - lielā summa, ko maksās Biķernieku trases zemes īpašniekiem, bijis tikai ieredņu lēmums. 8 miljoni trim miljonāriem par zemi zem Biķernieku trases. Linkaits nezin kā šī summa radusies, informē TV3 raidījumā "Nekā personīga".

Valdība nolēmusi, ka no vairākiem miljonāriem valsts atpirks zemi zem Biķernieku trases Rīgā Mežciemā. Summa pārsniedz 8 miljonus. Satiksmes ministrs mums apgalvo, ka tas bijis tikai ieredņu lēmums, lai gan pats mums nesen solīja, ka darījumu būtu iespējams noslēgt par krietni mazāku summu. Arī ierēdņi no savas atbildības atsakās, jo summu noteicis vērtētājs. Kā noskaidrojām, ministrija zemes īpašumu, piemēram, nacionalizēt vai atpirkt par valstij izdevīgāku summu nemaz nav vērtējusi.

60tajos Rīgā Biķernieku mežā top sacīkšu trase. Būvēšanā piedalījušies arī autosportisti. Tobrīd tā bijusi vienīgā Baltijā. 90-tajos daļai no šīs teritorijas uzrodas vēsturisko īpašnieku mantinieki, kuriem valsts atdod zemi 18 hektāru platībā.

Autosportists Andris Štāls, kurš tobrīd ir sporta funkcionārs, atceras, ka tā laika trases priekšniecības kļūda bijusi atteikties no sarunām ar zemju īpašniekiem. Ātri vien zeme mainījusi saimniekus.

"Un tad viņi griezās pie (varbūt uzvārdus nenosaukšu) noziedzīga advokāta, kas ātri par dažiem simtiem latu visu to pārpirka kopā ar domubiedru grupu. Vairis Brīze- personāžs, kas ļoti tuvu parādās visās šais lietās. Jaunie saimnieki uzskrūvēja īres griestus. Biķernieku trase tika gatavota maksātnespējai. Brīze kļuva par administratoru vienlaicīgi savu klientu intereses aizstāvot. Stāvoklis bija ļoti, ļoti, ļoti smags," saka Andris Štāls, autosportists, vēsturisko spēkratu restaurators.

18 hektāri Biķernieku trases zemes nonāk uzņēmēju Igora Skoka, Gunta Rāvja un Andra Putāna rokās. Dažādām metodēm gadiem šantažēti trases apsaimniekotāji, ierobežojot tur būvniecību un sacensību norisi. Miljonāriem pieder zeme, kas stiepjas gar trasi. Uz tās atrodas arī daļa no tribīnēm, ko šo gadu laikā nav izdevies atjaunot. Trasei noteikts nacionālās sporta bāzes statuss un tas paglābis no miljonāru plāniem te būvēt mājas. Vairākas reizes viņi pieprasījuši sporta bāzes statusu atcelt, bet tas nav noticis. Trase nodota Ceļus Satiksmes drošības direkcijai, kurai vairākus gadus nav izdevies vienoties par zemes atgūšanu.

CSDD nolīgti vērtētāji aplēš, ka īpašuma cena varētu būt 3,9 miljoniem eiro. Miljonāri tam nepiekrīt. 2019.gadā valdība pieņem plānu zemi atpirkt. Satiksmes ministrs mums sola, ka iespējami dažādi scenāriji.

"Tas droši vien būs tirdzniecības objekts, tirgošanās objekts. Pašlaik vēl grūti pateikt, kāda būs galīgā cena, jo pēc valdības oficiālā lēmuma tiks sākts vērtēšanas process. Un tad piedāvāsim to cenu, kas valstij liksies izdevīga, un skatīsimies, kāda būs reakcija, " Tālis Linkaitis, Satiksmes ministrs (Jaunā konservatīvā partija) teica 2020.gada janvārī.

Vairāk kā 8 miljoni eiro. Tā ir summa, ko valsts gatavojas maksāt vairākiem miljonāriem, kuriem pieder zeme zem Biķernieku trases Mežciemā.

Pirms divām nedēļām Valdība vienojās, ka Biķernieku trases zemju atpirkšana valstij izmaksās pat vairāk nekā divas reizes dārgāk nekā solīts iepriekš. Izvēlēta sarežģīta shēma, kā tas notiks. Sākumā naudu izmaksās no budžeta sadaļas, kas domāta neparadzētajiem gadījumiem. Pēc tam budžetā šīs naudas vietā ieskaitīs CSDD pēdējo divu gadu ieņemtās dividendes.

Jau nākamajā dienā pēc lēmuma Fiskālās disciplīnas padomes priekšsēdētāja Ina Šteinbuka raksta Saeimas budžeta komisijai un Finanšu ministram vēstuli, kurā apšauba steigu un veidu, kā tas noticis.

Kāpēc miljonāriem agrāk solīto 3 miljonu vietā valsts gatavojas maksāt vairāk nekā 8 miljonus, Satiksmes ministrs pateikt nevarot, jo lēmumu pieņēmuši ierēdņi.

Ar valdības lēmumu uzņēmējs Igors Skoks un ar Gunta Rāvja ģimeni saistītā SIA “Grif 28” katrs saņems 3 miljonus 246 tūkstošus eiro. SIA “Resursi”, kas pieder Andrim Putānam kā arī Mārtiņam un Uldim Brīzem - vairāk kā pusotru miljonu eiro. Vēl kopumā 17 tūkstoši tiks samaksāti par uz zemes augošajiem kokiem.

Guntis Rāvis, kura vārds saistīts ar tā saucamo būvnieku karteļa lietu, savu firmu, kam pieder daļa no Biķernieku trases, nodevis dēlam. Uzņēmums reģistrēts adresē, kur atrodas arhitektu birojs. Tas esot telpu nomnieks. Par tām atbildīgā esot kāda Ramona. Uzņēmumu reģistrā firmas “Grif 28” īpašniekos un valdē atrodama Ramona Burtniece, kura pēc preses ziņām savulaik bijusi uzņēmēja Rāvja draudzene. Viņa lietu komentēt nevēlējās. Igors Skoks apgalvoja, ka par darījumu esot neapmierināts.

Zemju vērtējumu Satiksmes Ministrijas uzdevumā veikusi kompānija SIA Grant Thornton Baltic. Tas izmaksājis vairāk kā 10 tūkstoš eiro (10890 euro). Ministrijā mums apstiprina, ka nav izskatīti citi rīcības varianti kā tikai noteikt zemes tirgus vērtību un censties vienoties par to ar īpašniekiem. Nav apsvērta arī iespēja zemi sabiedrības interesēs nacionalizēt. To būtu iespējams izdarīt ar Saeimas balsojumu, ja īpašnieki darījumam nepiekristu.

Starp citu no nākamā gada arī mainās likumdošana, kas būtiski mainīs darījumus, kas saistīti ar dalīto īpašumu. Šo likumu potenciāla ietekme uz Biķernieku trases lietu neesot ņemta vērā. Ministrija tikai vadījusies no vērtētāju piedāvātās summas un tā, lai tiktu ievērots likums par zemes atsavināšanu. Valsts sekretāre mums apstiprina, ka īpašnieki pretenzijas pret piedāvāto summas apmēru neesot cēluši.

"Tas viss tika nopirkts par kapeikām. Un tagad nopelnīta liela nauda. Ceru, ka tā nauda nedos viņiem laimi," saka Andris Štāls, autosportists, vēsturisko spēkratu restaurators.

Žurnālists vaica: "8 miljoni jums šķiet adekvāta summa, par to? Varbūt nevajadzēja valstij vienkārši to zemi pārņemt?"

"Ja būtu iespējams, viņa to būtu darījuši. Jo tajā brīdī, kad es no tā visa atgāju, mēs jau vēl ar CSDD cilvēkiem runājām, ka vajadzētu mēģināt tomēr nacionalizēt un pārņemt. Es saprotu, ka tas bija ļoti, ļoti gudri sastādīti visi šie līgumi. Ļoti gudri viss izdarīts, ka nebija iespēja. Mēs vēl mēģinājām skraidīt pa Latviju, piedāvā citas zemes vietā uz maiņu, lai tā mēģinātu kaut ko nopirkt, kaut ko izdarīt. Tas viss tika noraidīts, jo svarīgi jau tā lokācija un tā dārgā vietā, " saka autosportists.

Starp citu Linkaita partijas biedra vadītā Tieslietu ministrija vairākkārt iebildus tam, ka Satiksmes ministrijas gatavotie dokumenti par plāniem zemes atpirkt ilgu laiku bijuši ar ierobežotu pieejamību. Satiksmes ministrija to skaidroja ar datu aizsardzību. Gala lēmums par valdības pieņemto soli zemes pirkt vēl jāpieņem Saeimai. Tuvāko nedēļu laikā par to plānots runāt parlamenta Budžeta komisijā.