Lietuvā aiztur Latvijas iedzīvotāju par bēgļu kontrabandu

© f64.lv, Dmitrijs Suļžics

Augusta vidū valdība lēma pagarināt ārkārtējo situāciju uz Latvijas-Baltkrievijas robežas. Esot augsti riski, ka Baltkrievijas režīms var atkārtoti organizēt hibrīduzbrukumu. Tas nozīmē, ka robežsargiem visu laiku jāstrādā paaugstinātā režīmā un vajadzības gadījumā jāpiesaista arī citi dienesti. Pie "Nekā personīga" vērsās kādas auto nomas īpašnieks.

Viņš stāstīja, kā no viņa firmas īrēts autobuss, kas izmantots robežpārkāpēju pārvadāšanai. Transportlīdzekli aizturēja uz Lietuvas un Polijas robežas. Nomas īpašnieks busu atguva, taču viņu pārsteidza, ka neviens no dienestiem nemeklē nelegāļu pārvadāšanas organizētāju, kas ir no Latvijas.

Pēc TV3 raidījuma "Nekā personīga" rīcībā esošām ziņām, viņš ir bijušā Eiroparlamentārieša Aleksandra Mirska palīgs.

Jūlija sākumā pie Ivo auto nomā ieradās solīds kungs. Viņš vēlējās noīrēt 8 vietīgu mikroautobusu ar tonētiem logiem. Izmantošanas mērķus skaidri neatklāja. Nomas punktā atstāja savu pases un vadītāja apliecības kopiju. Samaksāja skaidrā naudā par auto īri uz divām nedēļām un aizbraucis.

Pēc nedēļas Ivo [vārds mainīts], autonomas pārstāvis, saņēma zvanu no nepazīstama numura. Zvanītājs bija busa nomnieks, kurš lūdza apskatīties auto atrašanās vietu pēc GPS datiem. Tas Ivo darīja bažīgu, jo viņš saprata, ka auto nav pie nomnieka.

"Sāku prasīt, kas noticis, - nē, nē, mums viss kārtībā vienkārši šoferītis aizbrauc, viņš ir prom un viņam jau bija jābūt atpakaļ, bet no viņa nav ne ziņas ne miņas. Tad es apskatījos, GPS signāls nebija, viņš bija kaut kāds vecs," Ivo skaidro, ka GPS signāls bijis aptuveni divas dienas vecs.

"Tad jau bija tāds riktīgs trauksmes zvans, es viņam zvanu atpakaļ, prasu, kas noticis, kāpēc tu zvani no cita numura, tad sākās stāsts par to, ka viņš pazaudējis telefonu, tagad viņš zvana no šitā, viņam jādabū visi dati atpakaļ - Telegram atpakaļ, u.t.t., tagad kādu laiku viņš komunicēs pa šo telefonu, lai uz to nemaz nezvana, un es saku, kas ir noticis tad, jo var taču pateikt, ka signāla nav un ko mēs daram, visticamāk būs jāiet uz policiju. Viņš saka - nē, nē policiju nevajag, tas ir mūsu šoferis, mēs ar viņu tiksim galā, mēs viņu atradīsim, mums ir savi kanāli, mēs zinām kā to darīt, mums ir līgums līdz nākamajai nedēļai, tu savu mašīnu dabūsi."

Ivo pieprasīja šofera pases kopiju. Pēc laika, tā arī tika atsūtīta. Ivo satraukts sāka meklēt personu, kura norādīta pasē.

Šofera pase, ko uzrādīja mikroautobusa iznomātājam, izrādījās pirms gada nozagta.

"Tad es sapratu, ka jāturpina prasīt tā informācija. Saku, ka ir tāda lieta, tu saki, ka iedevi pazīstamam cilvēkam, tas tur pazīstams šoferis vai kas, bet tā pase ir zagta un tas nav tas cilvēks, kas ir pasē," stāsta Ivo.

Tālruņa otrā galā vīrietis atbildējis, ka, lai arī pase parādās, ka ir nozagta, tajā esošā seja atbilst viņam.

"Un tad viss tas viņa story [stāsts] nobrūk. Saknē. Tur viss aiziet jau stāsts uz stāsta, tad vienkārši neviena tā detaļa nelīmējās kopā. Tad saku, ka viss, mums būs jādodās uz policiju. Tā bija laikam svētdiena. Es uzzināju visus tos faktus, bet viņš saka ka - nē, nē, nevajag nekādu policiju, mūsu cilvēki, tev to mašīnu atradīs, es jau tev teicu. Mašīna vēl nedēļu, pēc nedēļas tu to savu mašīnu dabūsi."

Nākamajā dienā Ivo saņēma zvanu no Robežsardzes Kriminālizmeklēšanas pārvaldes ar lūgumu ierasties pie viņiem. Ar viņa firmas busu, izrādās ir pastrādāts noziegums. Buss aizturēts uz Lietuvas - Polijas robežas, izvedot 13 Irākiešu robežpārkāpējus ar Lietuvas bēgļu centra izsniegtiem dokumentiem. Nedēļas laikā buss nobraucis 6000km.

Pēc tikšanās ar robežsargiem Ivo devies pakaļ automašīnai uz Lietuvu. Tad uzradās arī pazudušais nomnieks .

Cilvēks, kas īrēja busu no Ivo ir Vjačeslavs Sokolovs. Plaša profila biznesmenis. Viņam pilnībā vai daļēji piederējuši seši uzņēmumi. Vairākos tiem viņš bijis arī valdē. Uzņēmējdarbībā iesaistījies jau no 90.gadu vidus. Vadījis datorprogrammēšanas kompāniju. Bijis arī īpašnieks firmās, kas nodarbojas ar grants un smilts karjeru izstrādi. Tāpat nodarbojies ar metālizstrādājumu mazumtirdziecību.

Dažas no viņa darbībām gan izskatās pēc avantūras.

Sokolova firma "Saprexx" Rīgas mēra Nila Ušakova laikā tikusi pie līguma par Kleistu sadzīves atkritumu izgāztuves apsargāšanu. Taču 2011. gadā atklājies, ka šajā teritorijā lieljaudas traktori krauj konteineros metālu, un tas nav bijis saskaņots ar pašvaldību. Sokolovs tobrīd presei komentēja, ka neko pretlikumīgu nedarot, vien sakopjot teritoriju. Lai gan Mājokļu un vides departaments rakšanai un metāla savākšanai savu piekrišanu nebija devis.

Visi no uzņēmumiem, arī " Saprexx" šobrīd likvidēti.

Vienīgajai vēl atlikušai firmai "Verso tehnology" arī sākts likvidācijas process. Kompānija uz pusēm ar Sokolovu pieder Jevgenijam Verbickim. Savulaik Verbickis vadījis pazīstamā baņķiera Valērija Belokoņa banku Manas Bank Kirgizstānā.

Sokolovam patīk publicitāte. Uz Latvijas deviņdesmito dzimšanas dienu Sokolovs sarīkoja akciju, lai noskaidrotu pašus populārākos 30 Latvijas cilvēkus. Laikrakstam "Telegraf" biznesmenis stāstījis, ka pagaidu aptaujas viņa izveidotajā mājas lapā rādot, ka topa augšgalā esot Krievijā dzīvojošais satīriķis Mihails Zadornovs un komponists Raimonds Pauls. Sokolova veidotajā Latvijas nozīmīgāko cilvēku 30 esot arī daudzi politiķi - Tatjana Ždanoka, Alfreds Rubiks, Jakovs Pliners, Aleksandrs Mirskis.

Lai arī šis ir ļoti vienkāršs gadījums, kas neprasa lielus izmeklēsanas resursus, jo Lietuvas puse bēgļus ir aizturējusi, busiņa īpašnieks ir atrasts un sadarbojas, sameklēt arī organizatoru ir pavisam vienkārši, Latvijas Robežsardze šo gadījumu neizmeklē un norāda, ka tas ir Lietuvas kompetencē.

"Šajā konkrētajā gadījumā noziedzīgs nodarījums ir pastrādāts Lietuvas republikā un par to tad arī Latvijas valsts piederīgais tiks saukts pie atbildības saskaņā ar Lietuvas likumdošanu," pauž Valsts robežsardzes pārstāve Kristīne Pētersone.

Arī "Nekā Personīga" pārliecinājās ka Vjačeslavs Sokolovs nav aizturēts.

9.augustā valdība lēma pagarināt ārkārtējās situācijas pagarināšanu uz Latvijas-Baltkrievijas robežas, kā arī veikt 50% piemaksas no noteiktās stundu likmes robežsargiem. Pirmajās septiņās augusta dienās nelikumīgi robežu centušās pārkāpt 50 personas.

Latvijā

Salaspils ir Eiropas Savienības (ES) regulai par alternatīvo degvielu infrastruktūru prasībām atbilstošākā vieta ūdeņraža uzpildes stacijai izbūvei Latvijā, secināts Vidzemes plānošanas reģiona vadībā izstrādātajā pētījumā par ūdeņraža uzpildes staciju telpiskās attīstības koncepciju.

Svarīgākais