Ceturtdiena, 28.marts

redeem Ginta, Gunda, Gunta

arrow_right_alt Latvijā

Ministre: Pašvaldības jau sākušas reorganizēt savu skolu tīklu; paaugstina skolotājiem algas

© Romāns Kokšarovs/F64

Lai gan pagājuši vien nepilni divi mēneši pēc jaunā finansēšanas modeļa "Skolēns pašvaldībā" pieņemšanas valdībā, virkne pašvaldību jau sākušas reorganizācijas procesus, kas paaugstinās algas skolotājiem un uzlabos izglītības pakalpojumu kvalitāti, skaidroja izglītības un zinātnes ministre Anita Muižniece (K).

Viņa arī piebilst, ka pirmie ieguvumi redzami arī salīdzinoši praktiskās lietās, proti, daudzas pašvaldības jau savlaicīgi, augusta vidū, ir spējušas aprēķināt skolotājiem algas, lai gan parasti tas notiek tikai septembrī.

No jaunā mācību gada stājas spēkā jaunā kārtība, kādā tiek aprēķināts un sadalīts finansējums pedagogu algām. Tā paredz, ka turpmāk valsts finansējumu pedagogu darba samaksai aprēķinās un pārskaitīts pašvaldībām, kuras to tālāk sadalīs savām izglītības iestādēm.

Kā skaidro Izglītības un zinātnes ministrijā (IZM), tādējādi pašvaldību rokās tiek nodota iespēja un atbildība izlemt, kādas, cik lielas un cik noslogotas skolas sava novada bērniem attīstīt un kā veidot optimālu, konkurētspējīgu skolotāja atalgojumu.

Vasaras mēnešos IZM kopā ar pašvaldībām aktīvi strādāja, gatavojoties jaunā modeļa ieviešanai - eksperti tikās ar katru pašvaldību, lai detalizēti izrunātu jaunā finansējuma sadales kārtību, analizētu pašvaldību datus dažādos griezumos, kā arī sniegtu atbildes uz neskaidrajiem jautājumiem Savukārt augustā ministrijas pārstāvji klātienē tikās ar visu plānošanas reģionu pašvaldībām un atsevišķi arī ar Rīgas valstspilsētas pašvaldību.

IZM uzsver, ka šīs tikšanās apliecina, ka pašvaldībām ir izpratne un veiksmīgas iestrādnes lokāla skolu tīkla un pedagogu atalgojuma sistēmas veidošanā. Savukārt atbildes uz neskaidriem jautājumiem pašvaldību izglītības speciālisti bieži vien rada kopīgās sarunās un pieredzes apmaiņā ar kolēģiem no kaimiņu pašvaldībām, aktualizējot neskaidros jautājumus un daloties veiksmīgajā pieredzē.

IZM sadarbībā ar pašvaldībām arī izstrādātas vadlīnijas mērķdotācijas sadalei pedagogu darba samaksai, kuras pašvaldības ņem vērā, gatavojot un apstiprinot mērķdotācijas sadales kārtību.

Savukārt līdz 22.augustam ministrija gaida katras pašvaldības aprēķinus, lai veidotu publiski pieejamu novadu karti, kurā tiks atspoguļota minimālā un maksimālā samaksa par likmi katrā konkrētās pašvaldības skolā. Šie dati ļaus vēl pirms mācību gada sākuma skolotājiem iepazīties ar svarīgāko rādītāju, kas veidos viņu darba samaksu.

Darba samaksas aprēķinā likme ir viens no pamata rādītājiem, taču, kā norāda IZM, skolotājs, kā ierasts, varēs rēķināties arī ar kvalitātes atbalsta piemaksu, kas kartē netiek atspoguļota, jo tai parasti ir individuāls raksturs.

Ņemot vērā Igaunijas pieredzi, kur ir publiski pieejami anonimizēti dati par pedagogu atalgojumu katrā pašvaldībā, tiek plānots arī Latvijā apkopot datus par pedagogu nostrādāto stundu apmēru un darba samaksu pašvaldības līmenī.