Gada inflācija jūlijā Latvijā sasniegusi 21,5%; kam cenas augušas visstraujāk?

© f64.lv, Dmitrijs Suļžics

Patēriņa cenas šogad jūlijā salīdzinājumā ar jūniju Latvijā pieauga par 2,2%, bet gada laikā - šogad jūlijā salīdzinājumā ar 2021.gada jūliju - patēriņa cenas palielinājās par 21,5%, liecina Centrālās statistikas pārvaldes dati.

Vienlaikus 12 mēnešu vidējais patēriņa cenu līmenis, salīdzinot ar iepriekšējiem 12 mēnešiem, jūlijā pieaudzis par 10,8%.

Lielākā ietekme uz vidējā patēriņa cenu līmeņa izmaiņām 2022.gada jūlijā, salīdzinot ar 2021.gada jūliju, bija cenu kāpumam ar mājokli saistītām precēm un pakalpojumiem, pārtikai un bezalkoholiskajiem dzērieniem, ar transportu saistītām precēm un pakalpojumiem, dažādu preču un pakalpojumu grupā, restorānu un viesnīcu pakalpojumiem, ar atpūtu un kultūru saistītām precēm un pakalpojumiem, alkoholiskajiem dzērieniem un tabakas izstrādājumiem, veselības aprūpei.

Pārtikas un bezalkoholisko dzērienu grupā cenas gada laikā palielinājās par 24,3%. Būtiskākā ietekme uz vidējā cenu līmeņa pieaugumu grupā bija sieram un biezpienam (par 33,7%), piena produktiem (par 39,3%), pienam (par 36,6%) un jogurtam (par 29,9%). Dārgāka bija maize (par 28,3%), konditorejas izstrādājumi (par 20,6%), milti un citi graudaugi (par 56,8%), makaronu izstrādājumi (par 35,5%), rīsi (par 30,9%).

Sadārdzinājās žāvēta, sālīta vai kūpināta gaļa (par 20,2%), mājputnu gaļa (par 24,8%), gaļas izstrādājumi (par 21,2%), cūkgaļa (par 10,8%) un liellopu gaļa (par 32,7%). Gada laikā cenas pieauga kafijai (par 32,2%), saldējumam (par 32,1%), sviestam (par 36,1%), augu eļļai (par 47,5%), svaigiem dārzeņiem (par 12,2%), svaigiem augļiem (par 13,1%), kartupeļiem (par 7,5%), kā arī žāvētiem, citādi konservētiem vai apstrādātiem dārzeņiem (par 14,1%).

Ekrānuzņēmums/CSP

Sadārdzinājās šokolāde (par 24,4%), olas (par 20,4%), cukurs (par 36,7%), svaigas vai atdzesētas zivis (par 34,7%), konservētas vai pārstrādātas zivis un jūras velšu izstrādājumi (par 17,8%), mērces un garšvielu piedevas (par 35,1%), augļu un dārzeņu sulas (par 12,8%), ievārījums un medus (par 18,1%), sāls un garšvielas (par 29,6%), tūlītējai lietošanai gatavi ēdieni (par 25,9%), margarīns (par 34,8%), olīveļļa (par 20,2%), atspirdzinošie dzērieni (par 13,6%), saldētas zivis (par 22,5%).

Alkoholisko dzērienu un tabakas izstrādājumu vidējais cenu līmenis pieauga par 6%. Alkoholisko dzērienu cenas kāpa par 6,3%, sadārdzinoties stiprajiem alkoholiskajiem dzērieniem, alum un vīnam. Tabakas izstrādājumiem gada laikā cenas palielinājās vidēji par 5,5%.

Ar mājokli saistītām precēm un pakalpojumiem vidējais cenu līmenis palielinājās par 50,7%. Būtiskākais cenu kāpums gada laikā bija dabasgāzei, cietajam kurināmajam, elektroenerģijai un siltumenerģijai. Dārgāka bija atkritumu savākšana, mājokļa īre, ūdensapgāde, kanalizācijas pakalpojumi, mājokļa uzturēšanas un remonta pakalpojumi, kā arī materiāli mājokļa uzturēšanai un remontam.

Veselības aprūpes grupā vidējais cenu līmenis pieauga par 7,1%. Gada laikā sadārdzinājās zobārstniecības pakalpojumi, farmaceitiskie produkti, medicīniskie pakalpojumi un ārstu speciālistu pakalpojumi.

Ar transportu saistītām precēm un pakalpojumiem cenas palielinājās par 28,8%, ko noteica degvielas cenu pieaugums par 51,5%. Dīzeļdegviela sadārdzinājās par 57,4%, benzīns - par 45,8%, bet auto gāze - par 30,1%. Dārgāka bija personisko transportlīdzekļu apkope un remonts, rezerves daļas un piederumi personiskajiem transportlīdzekļiem, lietotas automašīnas, pasažieru aviopārvadājumi, kā arī pasažieru pārvadājumi pa autoceļiem.

Ar atpūtu un kultūru saistītām precēm un pakalpojumiem cenas kāpa par 7,2%, ko galvenokārt ietekmēja cenu pieaugumi barībai lolojumdzīvniekiem, kompleksajiem atpūtas pakalpojumiem, atpūtas un sporta pakalpojumiem, ziediem, kultūras pakalpojumiem, kā arī kancelejas precēm un zīmēšanas piederumiem.

Restorānu un viesnīcu pakalpojumiem vidējais cenu līmenis palielinājās par 15%. Gada laikā cenas kāpa ēdināšanas pakalpojumiem, tai skaitā sadārdzinājās restorānu un kafejnīcu pakalpojumi - par 13,3%, ēdnīcu pakalpojumi - par 13,3% un ātrās ēdināšanas pakalpojumi - par 16,7%. Cenu pieaugums bija arī viesnīcu pakalpojumiem.

Dažādu preču un pakalpojumu grupā cenas palielinājās par 12,5%, ko ietekmēja cenu kāpums personīgās higiēnas precēm un skaistumkopšanas līdzekļiem. Dārgāka bija autotransportlīdzekļu apdrošināšana, frizētavu un skaistumkopšanas salonu pakalpojumi un finanšu pakalpojumi.

Pārējās patēriņa grupās nozīmīgākais cenu kāpums bija apģērbiem, mājokļa tīrīšanas un kopšanas līdzekļiem, mājokļa mēbelēm, telekomunikāciju pakalpojumiem.

2022.gada jūlijā, salīdzinot ar 2022.gada jūniju, vidējais patēriņa cenu līmenis palielinājās par 2,2%.

Būtiskākā ietekme uz cenu izmaiņām bija cenu kāpumam ar mājokli saistītām precēm un pakalpojumiem, pārtikai un bezalkoholiskajiem dzērieniem, dažādu preču un pakalpojumu grupā, mājokļa iekārtai, restorānu un viesnīcu pakalpojumiem, kā arī cenu kritumam apģērbam un apaviem, ar transportu saistītām precēm un pakalpojumiem.

Mēneša laikā pārtikas un bezalkoholisko dzērienu cenas palielinājās par 1,7%. Noslēdzoties akcijām, cenu kāpums bija maizei (par 6,6%), žāvētai, sālītai vai kūpinātai gaļai (par 3%), kafijai (par 3,3%), skābajām krējumam (par 5,8%). Turpinoties jaunās kartupeļu ražas nonākšanai tirdzniecībā, sadārdzinājās kartupeļi (par 6,4%).

Cenas pieauga konditorejas izstrādājumiem (par 1,7%), mājputnu gaļai (par 1,8%), gaļas izstrādājumiem (par 3%), mērcēm un garšvielu piedevām (par 7,7%), cukuram (par 4,3%), rīsiem (par 5,8%), augu eļļai (par 3,5%), liellopu gaļai (par 5,6%), kā arī žāvētiem, citādi konservētiem vai apstrādātiem dārzeņiem (par 4,7%).

Akciju noslēgumu rezultātā dārgāks bija sviests (par 4,1%), siers un biezpiens (par 1,1%), šokolāde (par 2,7%), makaronu izstrādājumi (par 4%).

Savukārt sezonālu faktoru ietekmē būtiskākais cenu kritums grupā bija svaigiem dārzeņiem (par 4,7%) un svaigiem augļiem (par 2,7%). Akciju ietekmē cenas samazinājās svaigām vai atdzesētām zivīm (par 5,7%) un saldumiem (par 5,2%).

Apģērbu un apavu grupā cenas samazinājās par 6,%. Atlaižu ietekmē vidējais cenu līmenis apģērbiem kritās par 5,2% un apaviem par 8,8%.

Ar mājokli saistītām precēm un pakalpojumiem vidējais cenu līmenis palielinājās par 10,6%, ko galvenokārt ietekmēja dabasgāzes tarifu pieaugums no 1.jūlija. Ņemot vērā dabasgāzes cenas pieaugumu pasaules tirgū un augsto dabasgāzes iepirkuma cenu biržā, vidējais cenu līmenis dabasgāzei kāpa par 74,8%. Dārgāka bija elektroenerģija, cietais kurināmais un siltumenerģija. Sadārdzinājās mājokļa apsaimniekošanas maksa, kā arī atkritumu savākšana.

Mājokļa iekārtas grupā cenas pieauga vidēji par 1,8%. Noslēdzoties akcijām, dārgāki bija mājokļa tīrīšanas un kopšanas līdzekļi. Cenu kāpums bija arī mājokļa mēbelēm.

Ar transportu saistītās preces un pakalpojumi kļuva lētāki par 1,6%. Degvielas cenas krita par 3,9%, samazinoties benzīna cenām par 5,9%, bet dīzeļdegvielas - par 2,9%. Savukārt auto gāze kļuva dārgāka par 0,6%. Cenas kāpa pasažieru aviopārvadājumiem un personisko transportlīdzekļu apkopei un remontam.

Restorānu un viesnīcu pakalpojumu vidējais cenu līmenis pieauga par 1,8%. Viesnīcu pakalpojumi sadārdzinājās vidēji par 7,2%, restorānu un kafejnīcu pakalpojumi - par 1,2%, ātrās ēdināšanas pakalpojumi - par 2,2%.

Dažādu preču un pakalpojumu grupā cenas pieauga vidēji par 2%, ko galvenokārt noteica akciju noslēgumi personīgās higiēnas precēm un skaistumkopšanas līdzekļiem.

Pārējās patēriņa grupās nozīmīgākais cenu kāpums bija kompleksajiem atpūtas pakalpojumiem, alum, telekomunikāciju pakalpojumiem. Savukārt akciju ietekmē cenas samazinājās rotaļlietām.

Salīdzinot ar 2015.gadu, patēriņa cenas 2022.gada jūlijā bija par 36,4% augstākas. Precēm cenas pieauga par 39,1%, bet pakalpojumiem - par 27,3%.

Svarīgākais