SPRK: Pirmajā ceturksnī pieaudzis elektroenerģijas fiksētās cenas līgumu īpatsvars

© Gints Ivuškāns /F64

Pirmajā ceturksnī, salīdzinot ar 2021.gada pirmo ceturksni, elektroenerģijas fiksētās cenas līgumu īpatsvars pieaudzis, bet mainīgās cenas līgumu īpatsvars saglabājies aptuveni tāds pats, savukārt universālā pakalpojuma - samazinājies, liecina Sabiedrisko pakalpojumu regulēšanas komisijas (SPRK) pirmā ceturkšņa dati.

Elektroenerģijas fiksētas cenas līgumu īpatsvars mājsaimniecību segmentā kopumā veido 59,84%, mainīgas cenas līgumu izvēlējušās 16,14% mājsaimniecību, bet universālo pakalpojumu - 24,02%, liecina SPRK pirmā ceturkšņa dati.

Savukārt 2021.gada pirmajā ceturksnī fiksētas cenas līgumu īpatsvars mājsaimniecību segmentā kopumā veidoja 57,7%, mainīgas cenas līgumu bija izvēlējušies 15,58% mājsaimniecību, bet universālo pakalpojumu - 26,71%.

SPRK priekšsēdētāja Alda Ozola norāda, ka kopš elektroenerģijas tirgus atvēršanas mājsaimniecībām 2015.gadā var izvēlēties elektroenerģijas tirgotāju un atbilstošāko piedāvājumu. Kamēr cenas ir zemas, tikmēr lielākoties iedzīvotāji par saviem rēķiniem tik daudz neuztraucas. Kad cenas aug, aktīvāk tiek meklētas iespējas samazināt elektroenerģijas izmaksas.

"Kopumā jāteic, ka kopš tirgus atvēršanas lietotāji kļuvuši izglītotāki un gatavi meklēt risinājumus, kā gudrāk ietaupīt. Turklāt vieni cenšas ekonomēt elektroenerģijas patēriņu, citi maina elektroenerģijas tirgotāju vai veic abas darbības kopā," pauž Ozola.

Savukārt Patērētāju tiesību aizsardzības centra (PTAC) vadītāja Baiba Vītoliņa uzsver, ka apstākļos, kad elektroenerģija kļuvusi tik dārga, tie ir būtiski izdevumi katrai mājsaimniecībai, tādēļ īpaši jāraugās, lai izvēlētais elektrības tirgotājs, līguma, kā arī norēķinu veids atbilstu elektroenerģijas patēriņa ieradumiem. Ja tiek nolemts mainīt elektroenerģijas tirgotāju, noteikti rūpīgi jāizpēta līgums, kāda būs elektroenerģijas cena, kāds būs tās noteikšanas mehānisms, līguma minimālais termiņš un vai, no tā atkāpjoties, paredzēts līgumsods.

Nereti iedzīvotāji ir neizpratnē par krasi atšķirīgiem elektroenerģijas rēķiniem. SPRK skaidro, ka kopējo lietotāja maksājumu rēķinā veido elektroenerģijas cena (kas atkarīga no izvēlētā tirgotāja piedāvājuma), SPRK regulētie un apstiprinātie sistēmas pakalpojumu tarifi, obligātās iepirkuma un jaudas komponentes, kā arī valstī noteiktais pievienotās vērtības nodoklis. Ietekmējošie faktori ir arī patēriņš, elektrotīkla pieslēguma parametri (viena vai trīs fāzes), aizsargātā lietotāja esība mājsaimniecībā.

Mājsaimniecības lietotājam ir iespēja pirkt elektroenerģiju no vairāk nekā desmit tirgotājiem, turklāt izvēlēties trīs atšķirīgu veidu līgumus - līgumu ar mainīgu cenu, līgumu ar fiksētu cenu un līgumu par universālo pakalpojumu.

Fiksēta cena ir nemainīga noslēgtā līguma noteiktā periodā (tipiski 12 vai vairāk mēnešiem) un neatkarīgi no tā, kad elektroenerģija tiek patērēta - darba dienā, naktī, rīta stundās vai brīvdienās. Līdz ar to lietotājam nav vajadzības regulāri sekot līdzi elektroenerģijas cenu izmaiņām, kā tas ir mainīgas (biržas) cenas gadījumā, kas prasa lietotāju uzmanību pielāgot savus patēriņa paradumus. Tas rada stabilitāti izmaksu prognozējamībā un pasargā gadījumos, kad cena biržā aug, bet vienlaicīgi nedod iespēju ietaupīt, ja biržā cena samazinās.

Tomēr uz ilgāku laiku fiksēta cena līguma darbības laikā var izrādīties augstāka par biržas cenu gadījumos, ja biržā ilgāku laiku cena samazinās, skaidro SPRK. Jābūt arī īpaši vērīgiem līguma slēgšanas brīdī - tirgotāji mēdz iestrādāt tajā tiesības vienpusēji mainīt elektroenerģijas cenu vairākas reizes gadā, piemēram, gadījumos, ja biržā cena ilgstoši ir augsta. Iespējams arī līgumsods par līguma pirmstermiņa izbeigšanu, mainot produktu vai tirgotāju.

Laikā, kad enerģijas cenu līmenis palielinās, no lietotājiem SPRK visvairāk saņem sūdzības par fiksētas cenas līgumiem, piemēram, gadījumos, ja pēc trīs mēnešiem fiksētas cenas pakalpojumam cena tiek palielināta. Visbiežāk gan tirgotāji līgumā paredzējuši iespēju cenu līguma darbības laikā pārskatīt, līdz ar to lietotāji, noslēdzot līgumu, dod piekrišanu iespējamai cenu pārskatīšanai, norāda Ozola.

Vienlaikus SPRK norāda, ka ir iespēja izvēlēties starp divām norēķinu metodēm - izlīdzinātais maksājums un rēķins. Vienā gadījumā norēķini notiek pēc faktiskā patēriņa (rēķina summa katru mēnesi ir atšķirīga), otrā - pēc aplēstā patēriņa (rēķina summa katru mēnesi ir vienāda). Tomēr kopējās izmaksas ar abām norēķinu metodēm ir vienādas, jo reizi gadā izlīdzinātajam maksājumam tiek veikts pārrēķins pēc faktiskā patēriņa.

Par starpību, kas radusies starp faktisko un iepriekš aplēsto (prognozēto) patēriņu, attiecīgi tiek palielināti vai samazināti nākamie izlīdzinātie maksājumi. Lai nerastos domstarpības, izlīdzinātā maksājuma gadījumā aicinām rūpīgi sekot savām elektroenerģijas patēriņa izmaiņām un būtisku patēriņa izmaiņu gadījumā informēt tirgotāju, aicinot pārskatīt patēriņa aplēsi (prognozi)!

Lietotājiem, kuri lielāko daļu elektroenerģijas patērē, sākot no plkst.23 līdz 6 vai brīvdienās jebkurā diennakts stundā un kuru elektroenerģijas patēriņš ir virs 400 kilovatstundām mēnesī, ieguvumi no mainīgās cenas līgumiem būs būtiski, norāda SPRK. Vienlaikus elektroenerģijas tirgotājiem norēķini par biržas cenu ir saistīti ar zemākiem riskiem. Līdz ar to administratīvās izmaksas, kas ietver risku samazināšanu, ir zemākas, tādējādi ilgtermiņā biržas cena ir izdevīgāka.

Piemērojot savus patēriņa paradumus biržas cenai, proti, patēriņu pārceļot uz laiku, kad elektroenerģija biržā ir lētāka, lietotājiem ir iespējams samazināt savu rēķinu. Būtiski arī, ka tirgotāji šā veida līgumam parasti nepiemēro maksu par līguma pirmstermiņa izbeigšanu, skaidro SPRK pārstāvji.

Tomēr lietotājiem jābūt gatavam uzņemties cenas svārstības riskus, tostarp ilgstoši augstai cenai, ko ietekmē notikumi tirgū, kā arī elektrības cenai regulāri jāseko "Nord Pool" biržas Latvijas cenu zonā - šī birža darbojas pēc Skandināvijas laika zonas, tāpēc uzrādītais laiks no Latvijas laika atšķiras par stundu. Tajā iespējams redzēt nākamās dienas cenas katrai diennakts stundai. Sekot cenai palīdz aplikācija viedtālruņiem, saņemot arī cenas savā telefonā katru dienu.

Universālā pakalpojuma īpatsvars arvien samazinās. SPRK norāda, ka universālais pakalpojums, 2015.gada 1.janvārī atveroties mājsaimniecību tirgum, tika piemērots visām tām mājsaimniecībām, kas uz to brīdi nebija izdarījušas izvēli par labu citam produktam vai tirgotājam. Universālā pakalpojuma gadījumā elektroenerģijas maksa ir fiksēta 12 mēnešiem un atšķirībā no citu veidu līgumiem neparedz elektroenerģijas cenu pārskatīšanu gada laikā un maksu par līguma pirmstermiņa izbeigšanu. Saskaņā ar pastāvošo regulējumu visiem tirgotājiem, kas apkalpo mājsaimniecības, ir pienākums savā piedāvājumā iekļaut arī universālo pakalpojumu.

SPRK skaidro, ka tipiski šis pakalpojums parasti ir dārgāks par citiem tirgū pieejamajiem, jo tirgotājam tas nozīmē pienākumu sniegt pakalpojumu par nofiksēto cenu 12 mēnešus, bet pa to laiku cenas biržā var krasi mainīties. Tomēr laikā, kad cenas biržā strauji kāpa, šī pakalpojuma lietotāji bija ieguvēji, ņemot vērā, ka tirgotāji universālā pakalpojuma ietvaros nedrīkst pārskatīt cenu.