Vilcienos ieviesīs e-talonu

No februāra pasažieru vilciena maršrutu Rīga–Gulbene paredzēts saīsināt līdz Madonai, palielinot kursēšanas intensitāti no divām reizēm nedēļā līdz katrai dienai. A/s Pasažieru vilciens (PV) sola neslēgt arī maršrutu Rīga–Liepāja, taču tā izpilde paliks kā līdz šim – divreiz nedēļā.

Autotransporta direkcijas sabiedrisko attiecību speciāliste Sandra Maļuha norāda, ka atbildīgo institūciju līmenī pašlaik tiek izskatīts priekšlikums par dīzeļvilciena maršruta Rīga–Gulbene saīsināšanu līdz Madonai, tālāku satiksmi līdz Gulbenei nodrošinot ar autobusu pārvadājumiem. Plānots, ka dīzeļvilciens varētu kursēt katru dienu pulksten 5.10 no Madonas un pulksten 19 no Rīgas.

PV valdes priekšsēdētājs Andulis Židkovs ir pārliecināts par šo pārmaiņu pozitīvo efektu. "Jebkurš mūsu brauciens prasa lielāku vai mazāku valsts budžeta atbalstu. Skaidrs, ka mēs skatāmies, kur taupīt. Vislielākie zaudējumi ir tieši dīzeļvilcienu maršrutos uz Gulbeni un Liepāju. Nereti līdz galapunktam aizbrauc tikai daži pasažieri, kas kopumā neaizņemtu pat autobusu. Samazinot kursēšanas intensitāti uz Gulbeni jau pagājušā gada sākumā, faktiski līnijā no Rīgas līdz Pļaviņām tika saglabāts esošais grafiks. Vilciens darbdienu vakaros nebrauca uz Gulbeni, bet Krustpili, lai nākamajā rītā pasažierus vestu uz Rīgu. Ņemot vērā, ka no Krustpils ir vairāki vilcieni, kas kursē agri no rīta, secinājām, ka šo maršruta daļu Pļaviņas–Krustpils varam pārcelt uz Pļaviņas–Madona," Neatkarīgajai stāsta A. Židkovs.

Viņš uzsver, ka ar tām pašām izmaksām varēs nodrošināt reisu izpildi katru dienu un papildu ienākumus. "Ja ir regulāri pārvadājumi, tas piesaista pasažierus, taču, ja braucam retāk, piemēram, piektdienu vakaros un pirmdien no rīta, zaudējam pasažierus. Klientu aptaujās pasažieri prasa tieši lielāku regularitāti," apgalvo PV vadītājs.

Pēc PV pasūtījuma Latvijas faktu veiktā pasažieru aptauja liecina, ka 42 procenti respondentu vēlas augstāku komfortu vilcienos, 26 procenti – biežākus reisus, bet 18 procenti – lētākas biļetes. "Bez jauniem vilcieniem tas nav sasniedzams. Biežākus reisus ar esošajiem nevaram nodrošināt, jo vilcienu ar katru gadu paliek mazāk. Cenas zemāk arī nevaram nolaist, jo vilcienu remontu izmaksas aug, un komfortu loģiski arī nevaram garantēt, jo to var izdarīt tikai ar jauniem vilcieniem," secina A. Židkovs.

Visticamāk, jau no maija pasažieri par braucienu ar vilcienu Rīgas teritorijā varēs norēķināties ar e-talonu, kuru tirdzniecība 15 PV kasēs sākta jau 1. janvārī. "E-biļete fiziski būs tāda pati kā Rīgas sabiedriskajā transportā lietojamais e-talons, vilcienā tos varēs sākt izmantot no maija. Tām būs laika ierobežojums, lai nebraukātu vairākas reizes, taču ar laiku, attīstot šo pakalpojumu, būs iespēja braukt ar e-talonu visos maršrutos," atklāj A. Židkovs.

Tāpat līdz ar jauno vilcienu iegādi pasažieru pārvadātājs pa dzelzceļu plāno ieviest regulāro intervālu grafiku noslogotākajās līnijās. Tas nozīmē, ka vilcieni kursēs biežāk, piemēram, ik pēc 15 minūtēm vai pusstundas. PV aprēķini liecina, ka ar jaunajiem vilcieniem varētu nodrošināt 70 procentu reisu un 80 procentu pasažieru skaita pieaugumu.

Latvijā

Satiksmes ministrija (SM) ir slēpusi Ministru kabinetam patieso "Rail Baltica" projekta izmaksu pieaugumu, to pārrēķinot 2016.gada cenās, lai sadārdzinājums neizskatītos tik liels, teikts dzelzceļa projekta "Rail Baltica" parlamentārās izmeklēšanas komisijas gala ziņojumā, kura vienlaikus aicina izveidot Saeimas apakškomisiju, kas uzraudzīs projekta ieviešanu.

Svarīgākais