Degvielas cenas sasniedz 84,9 santīmus par litru

Gada sākumā degvielas cenas sasniegušas pie 84,9 santīmus par litru. Degvielas tirgotājs "Statoil Latvija" 95.markas benzīna cenu vakar, 2011.gada pirmajā dienā, pilna servisa degvielas uzpildes stacijās paaugstināja no 83,4 santīmiem līdz 84,9 santīmiem par litru. Šāda cena saglabājusies arī šorīt.

"Neste Latvija" automātiskajās degvielas uzpildes stacijās šorīt 95.markas degviela maksā 83,7 santīmus par litru.

"Statoil" degvielas uzpildes stacijās 98.markas degvielas "Ultima" cena ir 87,9 santīmi par litru, bet "Fortis" dīzeļdegviela maksā 83,9 santīmus par litru.

Kā ziņots, šogad Latvijas patērētājam jārēķinās ar visai augstām degvielas cenām - degvielas cenu balstīs gan paaugstinātie nodokļi Latvijā, gan globālā pieprasījuma pieaugums pēc naftas un naftas produktiem, gan visai neizdevīgais valūtas kurss, ASV dolāram attiecībā pret eiro pieņemoties spēkā, secina biznesa portāls ''Nozare.lv''.

Jau iepriekš tika prognozēts, ka jaunā gada sākumā degvielas litra cena 95.markas benzīnam pieaugs par diviem santīmiem litrā. No tā gan neiegūs degvielas tirgotāji, bet gan valsts budžeta vajadzībām no katra patērētāja kabatas par katru litru tiks izņemti divi santīmi. Cena pieaugs, jo valdība ir atcēlusi 5% biopiejaukuma daļai, kā arī pievienotās vērtības nodokļa likme ir pacelta no 21% līdz 22%.

2011.gadā gan tas nebūs vienīgais degvielas sadārdzinājums, kuru veicinās valdības pieņemtie lēmumi. Visticamāk, jau gada pirmajā pusē Ekonomikas ministrija būs pieņēmusi galīgos lēmumus par jauno kārtību, kādā nākamgad notiks valsts obligāto degvielas rezervju uzglabāšana. Skeptiķi norāda, ka pēc jaunās kārtības iedibināšanas pastāv iespēja, ka litra cena varētu paaugstināties par vēl diviem santīmiem.

Gada pirmajā pusē degvielas cenas Latvijā varētu kāpināt arī naftas cenu pieaugums, kuru prognozē līdz 100 ASV dolāriem (52 latiem) par barelu. Savukārt gada otrajā pusē vismaz pagaidām tiek prognozēts naftas cenu samazinājums.

Līdzīgi kā katru gadu, naftas cenu biržās negatīvi var ietekmēt visnegaidītākie notikumi pasaulē, kaut vai Ziemeļkorejas un Dienvidkorejas konflikta saasināšanās vai dabas katastrofas.

Pagaidām gan neviens faktors neliek cerēt, ka degvielas cenas varētu samazināties, jo no ekonomiskās krīzes bedres beidzot apņēmīgi plānojušas izrāpties arī ASV, kas attiecīgi būtiski palielinās pieprasījumu pēc naftas un naftas produktiem, un līdz ar to nav pamata uzskatīt, ka 2011.gadā varētu atkārtoties šī gada fenomens - cenas turējās stabili un to svārstību koridors bija minimāls līdz pat decembrim.

95.markas benzīna cena "Statoil Latvija" decembra beigās pārsniedza 83 santīmus par litru, tādēļ jau pagājušā gada nogalē tika prognozēts, ka pēc 1.janvāra cena pārsniegs 85 santīmus par litru. Savukārt, ja naftas cenu kāpums no 80 līdz 90 ASV dolāriem (no 41,6 līdz 46,8 latiem) par barelu kāpināja 95.markas benzīna cenu Latvijā vismaz par četriem santīmiem litrā, tad var prognozēt, ka gada sākumā, ja naftas cena sasniegs 100 ASV dolārus (52 latus) par barelu, benzīna cena var pietuvoties 90 santīmiem par litru.

Degvielas cenu lēciens Latvijā sākās 2010.gada 3.decembrī, kad "Statoil Latvija" pilna servisa degvielas uzpildes stacijās 95.markas benzīna cena pārsniedza iepriekšējo divu gadu rekordu un sasniedza 80,9 santīmu par litru atzīmi.

Kā liecina aģentūras LETA arhīvs, pirms decembra rekordiem visdārgākā degviela Latvijā bija 2008.gada 23.jūlijā, kad "Statoil" DUS 95.markas benzīns maksāja 79,9 santīmus par vienu litru, savukārt 98.markas benzīns - 82,9 santīmus par vienu litru. Viens litrs dīzeļdegvielas "Latvija Statoil" degvielas uzpildes stacijās toreiz maksāja 89,4 santīmus.

Naftas barela cena savukārt vidēji mēneša laikā pieaugusi no 80 ASV dolāriem (42,4 latiem) līdz 90 ASV dolāriem (47,7 latiem) un vairāk par barelu.