Trešdaļa autovadītāju mēdz sēsties pie stūres pēc alkohola lietošanas

 
©Kaspars Krafts/F64

Aptuveni trešdaļa autovadītāju mēdz sēsties pie stūres pēc alkohola lietošanas, liecina "Carlsberg 0.0 atbildīgas braukšanas indekss", kas tapis sadarbībā ar Drošas braukšanas skolu un pētījumu centru "Norstat".

Salīdzinot pētījuma rezultātus ar 2021.gada datiem, autovadītāju skaits, kuri mēdz pārsniegt pieļaujamo 0,5 promiļu robežu, ir nedaudz samazinājies, informēja AS "Aldaris" komunikācijas vadītājs Toms Kursītis. Proti, ja pērn vienu vai vairākas reizes gadā šo robežu pārsniedza kopumā 9% autovadītāju, tad šogad tie ir 7%.

32% autovadītāju atklāj, ka mēdz vadīt spēkratu arī tad, ja ir lietots alkohols - 25% norāda, ka lieto alkoholu līdz pieļaujamai 0,5 promiļu robežai, 6% atzīst, ka vienu vai dažas reizes gadā mēdz braukt arī pārsniedzot 0,5 promiļu robežu, bet 1% norāda, ka tā dara vairākas reizes gadā, liecina "Carlsberg 0.0 atbildīgas braukšanas indeksa" dati.

Pētījums arī apliecina, ka ar braukšanu pie stūres pēc alkohola lietošanas visbiežāk grēko vīrieši.

Šogad arī saglabājas tendence, ka sievietes daudz retāk sēžas pie stūres reibumā. Piemēram, pērn 31% vīriešu norādīja, ka ir braukuši reibumā līdz pieļaujamai 0,5 promiļu robežai, kamēr šādu atbildi sniedza vien 18% sieviešu, savukārt šogad šādu atbildi sniedza 32% vīriešu un 16% sieviešu.

Alkohola lietošana nav savienojama ar braukšanu pie stūres, to apliecina arī aizvadītā gada dati par ceļu satiksmes negadījumiem. Pērn reģistrēti 3406 ceļu satiksmes negadījumi ar cietušajiem, no tiem 185 gadījumos vismaz viens vadītājs bijis alkohola reibumā. Tie ir aptuveni 5,5% no visiem negadījumiem ar cietušajiem. Paraugoties uz negadījumiem, kuros ir bojā gājušie, statistika ir vēl bēdīgāka - 7,5% no ceļu satiksmes negadījumiem ar bojā gājušajiem, vismaz viens no autovadītājiem ir bijis alkohola reibumā.

"Neraugoties uz to, ka šobrīd likums pieļauj nelielu alkohola daudzumu asinīs, es aicinātu autovadītājus atturēties no alkohola lietošanas, ja jāsēžas pie stūres. Plānosim svētkus tā, lai nebūtu vajadzības kaut kur braukt, neraugoties uz to, kāds alkohola daudzums lietots. Arī līdzcilvēkus aicinu nepalikt vienaldzīgiem un apzināties, ka negatīvā statistika un negadījumi uz ceļiem ir mūsu visu atbildība," norādīja Drošas braukšanas skolas direktors Jānis Vanks.

Bēdīgo statistiku rada ne tikai alkohola lietošana, bet arī nogurums un negulētās naktis, kas svētku reizēs var būt īpaši aktuāla problēma.

"Ja visu nakti esam svinējuši un, sagaidot saullēktu, sēžamies pie stūres, risks ir tikpat liels, cik lietojot alkoholu. Diemžēl, nav rīku, kas ļautu izmērīt noguruma un neizgulēšanās pakāpi," sacīja Vanks.

"Carlsberg 0.0 atbildīgas braukšanas indekss" ir bezalkoholiskā alus "Carlsberg 0.0" pētījums, kas tapis sadarbībā ar Drošas braukšanas skolu un pētījumu centru "Norstat". Pētījumā, kas veikts aprīlī, piedalījās 1000 Latvijas iedzīvotāji vecumā no 18 līdz 74 gadiem. Aptaujas ietvaros respondenti varēja izvēlēties vairākus atbilžu variantus.

Pētījums veikts ar mērķi sekmēt atbildīgu braukšanu un izpratni par to, kas rada papildus riskus uz ceļiem un kā tos novērst.