Statistika: Latvijā vīrieši slīkst trīs reizes biežāk nekā sievietes

© Dmitrijs Suļžics /F64

Pērn Latvijas ūdenstilpēs noslīkuši vairāk nekā 120 cilvēki, no kuriem lielākā daļa jeb 74% bijuši vīrieši, pavēstīja Slimību profilakses un kontroles centrā (SPKC).

SPKC dati liecina, ka 65% noslīkušo bija vecumā no 25 līdz 59 gadiem. Lielākā daļa jeb 69% no šiem negadījumiem notikuši laika posmā no maija līdz septembrim, kad ir aktīva peldsezona un pie ūdens uzturas īpaši daudz atpūtnieku.

Lai skaidrotu sabiedrībai drošas atpūtas pie un uz ūdens nozīmi, kā arī aicinātu aizdomāties par sekām, kādas var rasties pārgalvīgas rīcības rezultātā, lecot uz galvas ūdenī, SPKC ceturtdien sāka informatīvu kampaņu "Pārgalvības cena. Nelec!".

Veselības ministrs Daniels Pavļuts (AP) kampaņas atklāšanas pasākumā sacīja, ka atpūta pie ūdens būs droša, ja tiks ievēroti piesardzības pasākumi, tostarp nepeldēties alkohola reibumā, nepārkarst saulē un nelekt uz galvas ūdenī. Viņš aicināja cilvēkus būt atbildīgiem pašiem, atgādināt par drošību bērniem un pusaudžiem, kā arī nepalikt vienaldzīgiem, ja redz, ka cilvēki plāno riskēt ar savu dzīvību.

Lēcieni uz galvas ūdenī ir vieni no biežāk sastopamajiem mugurkaula traumu cēloņiem Latvijā un nereti beidzas ar noslīkšanu vai smagu traumu, tiek ietekmēta cilvēku spēja kustēties un veikt pašaprūpi, neatgriezeniski samazinot dzīves kvalitāti.

Kā skaidroja SPKC Veselības veicināšanas departamenta direktore Ilze Straume, nelaimes gadījumu skaits, kas saistīts ar ūdenstilpnēm, Latvijā joprojām ir viens no augstākajiem Eiropā. Bieži vien traumas ir saistītas ar pārgalvīgu un pārdrošu rīcību, neapzinoties sekas, kādas var rasties pēc lēciena ūdenī.

Pēc viņas paustā, pērn pie ūdenstilpnēm reģistrēti vairāk nekā 80 negadījumi, un 40% gadījumu tie ir bijuši lūzumi, no kuriem teju ceturtā daļa jeb 24% ir tieši mugurkaula lūzumi, tai skaitā arī galvaskausa pamatnes lūzums

Iepazīstinot ar reālām sekām pēc lēciena uz galvas ūdenī, kampaņā ar saviem pieredzes stāstiem dalās Elvis Kurpnieks, kurš pēc lēciena baseinā nonācis ratiņkrēslā, Juris Kalniņš, kurš Līgo svētku laikā, būdams alkohola reibumā, lēca uz galvas dīķī, un nu jau vairākus gadus ikdienu pavada ratiņkrēslā, kā arī Mārtiņš Karnītis, kurš lauzis mugurkaulu pēc lēciena uz galvas dīķī. Cietušie vīrieši aicina ikvienu apdomāties un nelēkt ūdenī, jo sekas var būt patiesi traģiskas.

SPKC īstenotās kampaņas "Pārgalvības cena. Nelec!" mērķis ir informēt par drošas atpūtas pie un uz ūdens nozīmi, kā arī skaidrot, kādas sekas var rasties pārgalvīgas rīcības rezultātā, lecot uz galvas ūdenī.

Kampaņas galvenā mērķauditorija ir iedzīvotāji vecumā no 15 līdz 30 gadiem, jo īpaši vīrieši.

Kampaņas rīkošanai SPKC pērn bija izsludinājis atklātu konkursu, kurā uzvarēja uzņēmums SIA "Nords Porter Novelli". Uzņēmums ir veidojis arī sabiedrības informēšanas kampaņu par joda nozīmi cilvēka organismā un tā avotiem, sabiedrības informēšanas kampaņu par miokarda infarkta un insulta simptomu atpazīšanu, kā arī sabiedrības informēšanas kampaņu par HIV eksprestesta veikšanas nozīmi.

Visu četru informatīvo kampaņu paredzamā līgumcena bija 160 000 eiro.

Latvijā

Turpinot darbību dažādos biznesa virzienos un tehnoloģiju inovācijās, kā arī saglabājot daudznozaru uzņēmuma asi un apgūstot eksporta tirgu, Latvijas vadošais telekomunikāciju un tehnoloģiju uzņēmums LMT ar esošo klientu portfeli jau tuvākajos 6 - 7 gados varētu sasniegt 500 miljonu eiro lielu apgrozījumu. Tas būtu 60% pieaugums, salīdzinot ar 2023.gadu. Tiesa, šāda plāna īstenošana būs atkarīga no uzņēmuma nākotnes izaugsmes turpmākā scenārija, īpašnieku ambīcijām un iespējas eksportēt, informē LMT.