Pietiek ar sadārdzinājumu tikai 30 procentu apmērā, lai pircēji pārtrauktu iegādāties uzņēmumu ražotos produktus vai sniegtos pakalpojumus, bažījas gandrīz puse Latvijas komersantu.
Neraugoties uz pašu izteiktajām neiepriecinošajām prognozēm, uzņēmumi tomēr plāno celt produktu un pakalpojumu cenas, lai segtu aizvien augošās energoresursu un izejvielu izmaksas, noskaidrots biznesa vadības un grāmatvedības sistēmas Jumis izstrādātāju veiktā aptaujā.
Augstas inflācijas apstākļos ikviena produkta cenu kāpumu cilvēki uztver saasināti.
To labi apzinās Latvijas uzņēmēji un ir ļoti nobažījušies, ka viņu produktu un pakalpojumu cenu celšana varētu novest pie tā, ka daļa patērētāju tos vienkārši vairs neiegādātos. 5,9% no aptaujātajiem 275 uzņēmumiem uzskata, ka pat cenu pieaugums līdz 10% varētu novest pie klientu zaudēšanas. 19% komersantu par kritisku nosauc cenu kāpumu 11-20% apmērā, bet lielākais aptaujāto īpatsvars - 24,5% - domā, ka klienti pārtrauks iegādāties viņu produkciju un pakalpojumus pie to sadārdzināšanās par 21-30%. Tādējādi 49,4% no visiem aptaujātajiem sliecas domāt, ka cenas pieaugums par trešdaļu varētu būt tā robeža, kad patērētāji sāks meklēt lētākas alternatīvas iecienītajiem produktiem un pakalpojumiem.
Vēl 13,9% par nepieļaujamu nosaukuši cenas palielināšanos par 31-40% un 11,4% - par 41 līdz 50 procentiem. Tiesa, ir arī ļoti pašpārliecināti uzņēmēji, kuri sliecas domāt, ka patērētāji vairs neatdarīs maciņus viņu precēm vien tad, kad to cena būs divkāršojusies. Tā domā 18,7% respondentu.
"Šobrīd daudzi uzņēmumi atrodas smagas dilemmas priekšā - paaugstināt cenas, lai izdzīvotu, taču riskēt ar daudzu klientu zaudēšanu, vai maksimāli optimizēt izmaksas, lai turpinātu patērētājiem piegādāt iecienītās preces un pakalpojumus par līdzšinējo cenu, vai to paaugstinot minimāli. Tik sensitīvos apstākļos vēl jo vairāk pieaug labas grāmatvedības un biznesa vadības sistēmas loma, jo tā palīdz precīzi reālā laikā sekot līdzi naudas plūsmai, tādejādi sniedzot iespēju laikus koriģēt ražošanas izmaksas un produktu cenas," skaidro Jumis Pro vadītājs Viesturs Slaidiņš.
Iepriekš uzņēmumu pārstāvji atzinuši, ka spiesti reaģēt uz energoresursu un izejvielu sadārdzināšanos. 30,4% aptaujāto jau paspējuši paaugstināt cenas, un vēl 52,1% respondentu seko līdzi izmaksām un plāno paaugstināt cenas tiklīdz vairs nespēs "savilkt galus". Tikai 17,1% no visiem neplāno paaugstināt cenas un pāris biznesi pat apsver to samazināšanu.
Pētījumā tika aptaujāti 275 Latvijas mazie, vidējie un lielie uzņēmumi.