Vienoto biļešu tirdzniecības sistēmu pilnībā ieviesīs līdz 2012. gadam

Vienotās biļešu tirdzniecības sistēma (VBTS) reģionālajos vietējās nozīmes maršrutos pārvadātājiem būs jāsāk lietot no 2012. gada 1.janvāra.

Lai varētu ieviest VBTS, līdz 2011.gada 15.janvārim plānošanas reģioniem būs jānoslēdz līgumi ar VSIA „Autotransporta direkcija” (ATD) par sistēmas lietošanu, savukārt līdz nākamā gada 1. jūnijam tiem jānodrošina nepieciešamās informācijas ievade VBTS datubāzē.

Paredzēts, ka līdz 2013.gada 31.decembrim VBTS lietos visi pārvadātāji reģionālo starppilsētu un reģionālo vietējo maršrutu tīklā, autoostas u.c. iesaistītās puses.

Pārvadātājiem ieteicams pāriet uz jaunākas paaudzes kases aparātu lietošanu, kas atbalsta norēķinu par darījumiem saņemšanu elektroniskā formā (maksājumu kartes, e-taloniem analogi maksāšanas līdzekļi u.c.). Tas praktiski izslēgtu mehānisko un cilvēcisko kļūdu iespēju sistēmas darbībā.

SM uzskata, lai uzlabotu pārvadātāju zaudējumu kompensācijas mehānismu un efektīvāk izlietotu valsts budžeta līdzekļus, nebūtu pieļaujams atlikt VBTS ieviešanu.

Lai pilnveidotu VBTS tiesisko regulējumu, SM ir izstrādājusi grozījumus Ministru kabineta (MK) noteikumos „Vienotas sabiedriskā transporta biļešu tirdzniecības, rezervēšanas un uzskaites sistēmas izveidošanas un uzturēšanas kārtība”, kuri precizētu nosacījumus, kas saistīti ar VBTS datubāzes lietošanu sabiedriskā transporta pasūtītājiem. Tāpat noteikts, ka VBTS uzdevums ir ne tikai biļešu tirdzniecība vienotā sistēmā un ērtības pasažieriem plānot savu maršrutu, bet tā ir arī instruments sabiedriskā transporta pakalpojumu pasūtītājiem maršrutu tīkla plānošanai, pārvadātāju kontrolei, kā arī zaudējumu kompensācijas aprēķiniem.

VBTS ieviešanai ir vairāki ieguvumi: precīzs un pamatots dotāciju aprēķins un plānošana, precīza pasažieru, arī to, kuriem ir tiesības izmantot braukšanas maksas atvieglojumus, plūsmas uzskaite, sistēmas caurspīdīgums un samazinātas iespējas krāpšanai u.c.

ATD jau 2009. gadā ir noslēgusi līgumus ar visiem reģionālo starppilsētu nozīmes autobusu maršrutu pārvadātājiem par VBTS lietošanu šo maršrutu transportlīdzekļos. Tomēr pārvadātāji joprojām pilnā apmērā nav nodrošinājuši autobusā esošās tehnikas un to datu apmaiņas veida savietojamību ar VBTS datu bāzi.

Arī plānošanas reģioni, kas ir atbildīgi par sabiedriskā transporta pārzināšanas funkcijas izpildi reģionālajos vietējās nozīmes maršrutos, nav uzsākuši VBTS datubāzes lietošanu. Līdz brīdim, kamēr VBTS datubāzē nebūs pastāvīgi pieejama pasūtītāju (plānošanas reģionu) apstiprinātā informācija par reģionālo vietējās nozīmes maršrutu tīklu, nav iespējams veikt autoostu un citu biļešu tirdzniecības vietu pieslēgšanu VBTS. Savukārt bez autoostu un citu biļešu tirdzniecības vietu informācijas par pārdotajām biļetēm VBTS datubāzes informācija starppilsētu maršrutos ir nepilnīga.

Latvijā

Latvijas Mākslas zinātnieku un kuratoru biedrība (LMZKB) un vairākas radošo nozaru organizācijas aicina noteikt viena gada moratoriju to pieminekļu pārvietošanai, kas tiek pamatota ar totalitāro režīmu slavināšanu, šajā laikā aicinot diskutēt par kultūrvides pārmaiņām.

Svarīgākais