Autovadītāji pikti: Latvijā auto tehniskās prasības stingrākas nekā Lielbritānijā

© Dāvis Ūlands/F64

LTV raidījums "4. studija" skaidro, kāpēc Lielbritānijā automašīna var iziet tehnisko apskati, ja riepām ir dažādi ražotāji, bet Latvijā nevar.

Apskati neizgājušais Kristaps Aizupietis Latvijas Televīzijas raidījumam "4. studija" stāstīja: "Bija tā, ka es atbraucu ar mašīnu, kurai visu laiku gāju tehnisko apskati Anglijā, un es jau paredzēju, ka vajadzēs uz vienas ass vienas markas riepas, bet Latvijā tehniskajā apskatē izbrāķēja, un es prasīju, kāpēc neiet cauri? Un teica - raksts esot savādāks. Es jautāju, vai tad tas ietekmē drošību mašīnas braukšanai? Nu, tāds esot likums, un tāpēc jautājums - kāpēc tā?"

Viņš skaidroja, ka paša pieredze Lielbritānijā rāda - skata vien to, vai riepas atbilst noteiktajam minimumam, taču Latvijā ir krietni prasīgāki. Kā argumentu vīrietis minēja statistiku par bojāgājušajiem uz ceļiem, kas tur esot viena no labākajām Eiropā.

Ceļu satiksmes drošības direkcijas (CSDD) pārstāvis Mārtiņš Mālmeisters par šķietami striktākiem noteikumiem Latvijā skaidroja: "Latvijā normatīvie akti nosaka, ka uz vienas ass jābūt viena ražotāja, viena protektora raksta protektoram. Uz otras ass var atšķirties ražotājs, bet tā noteiktā prasība ir, ka šim rakstam ir jābūt vienādam. Lielākajā daļā Eiropas valstu ir šādi noteikumi, kas paredz, ka uz vienas ass ir jābūt viena ražotāja, viena protektora raksta riepām uzstādītām un uz otras ass var šis raksts atšķirties."

Savukārt 4x4 automašīnām visām riepām ir jābūt ar vienādu protektora rakstu.

Kā norādīja CSDD, šie noteikumi ir tikai un vienīgi tādēļ, lai transportlīdzeklis ceļu satiksmē būtu drošs.

"Noteikti šī prasība ir pamatota, jo attiecīgais riepu protektors, kas ir uzstādīts uz transportlīdzekļa, tas arī nosaka dažādus drošības standartus, kā šī automašīna uzvedīsies uz ceļa. Jo, kā zināms, tad vienīgā lieta, kas tur mašīnu uz ceļa, ir riepas un riepu protektors," skaidroja Mālmeisters.

Savukārt satiksmes drošības eksperts Oskars Irbītis pauda: "Riepām ar dažādiem protektoriem ir dažāds saķeres koeficients, un vasarā uz slapja ceļa katrs protektors uzvedas citādāk. Tas nozīmē, ka viena riepa ir ar vienu pretestību, bet otra riepa - ar otru pretestību, un straujākas bremzēšanas laikā atšķirīgi saķeres spēki nozīmē, ka automobili sanesīs. Nedrīkstētu riepu nodilums pat ar vienādiem protektoriem atšķirties par 10-15%."

Kā skaidroja satiksmes drošības eksperts, tas, ka Anglijā ir pieļaujams braukt ar dažādu protektoru riepām, vēl nenozīmē, ka daudzi autovadītāji to arī izmanto.

"Cilvēki domā par šo drošības jautājumu, un noteikti riepas nebūs tas iemesls, kāpēc angļiem ir labāki rādītāji satiksmes drošības jomā. Tur ir cits jautājums - vadītāju kultūras jautājums, disciplinētības jautājums. Kaut vai paņemsim tuvāku zemi Norvēģiju, kur ir vieni no pašiem īsākajiem satiksmes noteikumiem pasaulē, kur cilvēkiem neienāk prātā apiet kaut kādus noteikumus," viņš teica.

Latvijā

Salaspils ir Eiropas Savienības (ES) regulai par alternatīvo degvielu infrastruktūru prasībām atbilstošākā vieta ūdeņraža uzpildes stacijai izbūvei Latvijā, secināts Vidzemes plānošanas reģiona vadībā izstrādātajā pētījumā par ūdeņraža uzpildes staciju telpiskās attīstības koncepciju.

Svarīgākais