Valsts kontrole (VK) noraida VAS Ceļu satiksmes drošības direkcija (CSDD) pārmetumus par it kā nepamatotiem revīzijas secinājumiem, kas saistīti ar CSDD pārāk augstajiem tarifiem. Valsts kontroliere Inguna Sudraba Neatkarīgajai skaidro revīzijas secinājumus.
VK konstatējusi, ka CSDD noteikto tarifu dēļ, kas daudzos gadījumos nav saistīti ar pašizmaksu vai šķērssubsīdijām, klienti par atsevišķiem pakalpojumiem, piemēram, transportlīdzekļu valsts tehnisko apskati, pārmaksā. Turpretī par citiem pakalpojumiem samaksā mazāk nekā to pašizmaksa vai pat saņem bezmaksas pakalpojumu, piemēram, transportlīdzekļu norakstīšanu.
CSDD preses pārstāvis Jānis Aišpors uzsver, ka tarifus aprēķina pēc direkcijas izstrādātas metodikas, turklāt nav konstatēts, ka uzņēmums būtu pārkāpis kādu normatīvo aktu. I. Sudraba pēdējam apgalvojumam piekrīt, norādot, ka par likuma nepilnībām ir atbildīga Satiksmes ministrija (SM).
Valsts kontrolierei nav saprotama CSDD atrunāšanās, ka tā nav valsts budžeta finansēta iestāde un tāpēc VK revīzija nav pamatota. "Izvērtējot jebkuru revīzijas apjomā iekļauto jautājumu, tika ņemts vērā, ka CSDD nav valsts budžeta finansēta iestāde. Konstatējām, ka konkrētām pakalpojumu grupām tiek piemēroti pašas CSDD iekšējam normatīvajam aktam neatbilstoši izmaksu koeficienti. Valsts kontrole revīzijas ziņojumā nav iebildusi pret šķērssubsīdiju piemērošanu kā tādu, tomēr tas jādara saistībā ar kapitālsabiedrības iekšējiem normatīvajiem aktiem," saka I. Sudraba.
CSDD norāda, ka tā, piemēram, izglīto bērnus satiksmes drošības jautājumos, kā arī rīko dažādas sociālās informatīvās kampaņas. Tāpēc pakalpojumiem ir dažādi tarifi, jo CSDD naudu šīm aktivitātēm no valsts budžeta nesaņem. I. Sudraba uzsver, ka sociālās kampaņas ir jārīko SM, nevis CSDD, jo tās nav uzņēmuma pamatfunkcijas. "Lēmums par jebkuru sociālu mērķu finansēšanu uz ekonomisko ieguvumu rēķina jāpieņem akcionāram – Satiksmes ministrijai, nevis pašai kapitālsabiedrībai, jo tas neatbilst arī labās prakses principiem valsts kapitālsabiedrību pārvaldībā," norāda kontroliere.
J. Aišpors uzsver, ka CSDD izveidotā sistēma ir efektīva, jo Latvijā, piemēram, par tehnisko apskati ir otra zemākā cena Eiropā. Turklāt sistēmas darbībai valsts netērē ne santīma. CSDD pārstāvis atgādina, ka transportlīdzekļu tehnisko kontroli valsts tehniskās apskates ietvaros Latvijā veic pašas CSDD veidoti kopuzņēmumi, kas ir akreditēti, pamatojoties uz Ceļu satiksmes likumu. Tie izveidoti no 1994. līdz 1998. gadam atbilstoši tālaika normatīvajiem aktiem. Proti – sistēma ir likumīga. Tomēr VK secinājusi, ka akreditācijas kārtību nosakošais normatīvais akts tolaik netika publicēts oficiālajā preses izdevumā Latvijas Vēstnesis, līdz ar to netika nodrošinātas vienādas konkurences iespējas visiem pretendentiem. Rezultātā akreditēti uzņēmumi, kuros bija CSDD kapitāla daļas. Savukārt investori, kuri palīdzēja izveidot šo sistēmu, izvēlēti bez konkrētiem principiem.