Vides aizsardzības un reģionālās attīstības ministrija (VARAM) pārmet Rīgas pašvaldībai Austrumu maģistrāles projekta īstenošanas kavēšanos, savukārt pašvaldība šos pārmetumus noraida.
Kā informēja VARAM Sabiedrisko attiecību nodaļa, atbalsta programmā Covid-19 ekonomisko seku mazināšanai Rīgas valstspilsētas pašvaldībai 2021.gada jūnijā piešķirts kopējais valsts budžeta finansējums nepilnu 23,6 miljonu eiro apmērā Rīgas Austrumu maģistrāles posma izbūvei, taču pašlaik apgūti nedaudz vairāk nekā 10% no kopējās investīciju projekta finansējuma summas.
Valsts reģionālās attīstības aģentūra (VRAA) esot izvērtējusi Rīgas domes Satiksmes departamenta (RDSD) iesniegto projekta "Austrumu maģistrāles posma "Ieriķu - Vietalvas iela" 2. kārtas izbūve (posms no Staiceles ielas līdz Vietalvas ielai)" pārskatu par 2022.gada 1. ceturksni un tam pievienotos izdevumu pamatojošos dokumentus.
VRAA norādot, ka kopējais apgūtais investīciju projekta finansējums līdz 2022.gada 1.aprīlim ir 3 018 380,87 eiro, kas esot tikai 10,87% no kopējās investīciju projekta finansējuma summas. Investīciju projekts pilnībā īstenojams līdz šī gada beigām, sasniedzot investīciju projekta mērķi un neradot nepieciešamību pēc papildu valsts budžeta līdzekļiem investīciju projektam turpmākajos gados.
Ar būvuzņēmēju noslēgtais līgums nosakot, ka darbi jāveic ne ilgāk kā 24 mēnešus, skaitot no būvdarbu uzsākšanas dienas. Šāds finansējuma apguves process radot risku, ka investīciju projekts varētu netikt īstenots noteiktajā laikā un netiktu apgūts piešķirtais finansējums.
VRAA uzsver, ka Rīgas domes Satiksmes departamenta sagatavotās atbildes nesniedzot skaidru apliecinājumu, ka līdz gada beigām tiks sasniegti investīciju projektā paredzētie mērķi, veikti būvdarbi un maksājumi būvniecības pakalpojumu sniedzējam atbilstoši projektā paredzētajam.
Ņemot vērā konstatēto, visas veiktās izmaksas varētu tikt uzskatītas par neatbilstoši veiktām un saņemtais valsts budžeta finansējums atmaksājams pilnā apmērā.
VRAA esot informējusi Rīgas mēru Mārtiņu Staķi (PP) par konstatētajiem riskiem un aicina Rīgas pilsētas pašvaldību nekavējoties iesniegt darbu apguves laika grafiku un informāciju, kā ir plānots apgūt finansējumu un sasniegt investīciju projekta mērķus līdz šī gada beigām atbilstoši noslēgtajiem būvdarbu līgumiem.
Kā pauda Rīgas vicemērs Vilnis Ķirsis (JV), viņš cer, ka šis paziņojums no VARAM puses nav politiski motivēts.
Saskaņā ar pašvaldības rīcībā esošo informāciju, aprīļa beigās izpildes aktos tika fiksēti 22,5% projekta izpildes. Savukārt uz šodienu tie jau esot aptuveni 30%, nevis 10%, kā norāda VARAM. Aptuveni pēc nedēļas paveikto darbu apjoms būšot zināms precīzi.
Ķirsis pauda prieku, ka VARAM trīs mēnešus pēc kara, saskatījusi riskus būvniecības projektu izpildē. Pašvaldība šos riskus saskatījusi jau nākamajā dienā pēc kara sākuma Ukrainā. Ķirsis atzina, ka būvniecībā ir vērojamas problēmas gan būvmateriālu sagādē, gan izmaksu sadārdzinājums un tie esot izaicinājumi, ar kuriem cīnās ne tikai Rīgas domes un tās nolīgtie būvnieki, bet ar to saskaras visos būvniecības projektos.
Kā ziņots, Austrumu maģistrāles būvniecības pirmās kārtas izmaksas ir 37 873 020 eiro, bet otrās kārtas izmaksas - 27 759 471 eiro.