Kāds uzņēmējs samaksājis nodokļus ātrāk, nekā nepieciešams, bet pēc tam aizmirsis nosūtīt deklarāciju, ko nepieciešams iesniegt Valsts ieņēmumu dienestam (VID) nodokļu maksāšanas brīdī. Rezultātā VID bija aprēķinājis soda naudu. To uzņēmējam izdevās atgūt tikai caur tiesu, ziņo Latvijas Televīzijas raidījums "4. studija" un portāls "lsm.lv".
"Viņš bija sev aprēķinājis nodokli, iesniedzis deklarāciju, nodokli tajā pašā brīdī samaksājis, bet deklarāciju iesniegt aizmirsa. Vairākus mēnešus vēlāk viņš šo savu aizmāršību tā kā saprata, piespieda EDS pogu "Iesniegt deklarāciju" un tajā pašā brīdī šī te sistēma viņam aprēķināja nokavējuma naudu," situāciju izklāstīja uzņēmēja advokāte Alise Zablocka.
Uzņēmējam aprēķinātā soda nauda bija 2000 eiro. Viņa kļūda bija samaksāt pārāk ātri nodokli, kad vēl nebija iespējams iesniegt deklarāciju, bet, kad to varēja - aizmirsa.
"Viņš šo pogu nepiespieda tajā brīdī, kad samaksāja nodokli, tāpēc ka EDS sistēma neļauj iesniegt deklarāciju, pirms iestājies nodokļu maksāšanas termiņš. Tad, kad samaksāja nodokli pirms termiņa, viņš fiziski nevarēja šo te pogu nospiest, jo sistēma šādu iespēju nepieļauj," stāstīja advokāte.
VID skaidro, ka ieskaitītā nodokļu nauda palikusi tā teikt "karājoties gaisā", jo vienas pogas nenospiešanas gadījumā nauda paliekot nekurienē.
"Notiek divas lietas. Pirmkārt, VID nezina, ka nodokļu maksātājs ir pildījis savas saistības, otrkārt - valsts budžets arī nesaņem naudu. Tādējādi automātiski tajā brīdī sāk rēķināties nokavējuma nauda par nesamaksātu nodokli," pastāstīja VID pārstāvis Andrejs Vaivars.
Uzņēmējs sazinājās ar VID, izklāstot situāciju un lūdzot nokavējuma naudu dzēst. VID viņa lūgumu noraidīja, norādot, ka soda nauda aprēķināta pareizi. Tādēļ uzņēmējs vērsās pie juristiem, kuri arī, neizpratnē par situāciju šķetinājuši šo lietu pietiekoši ilgi, lai atgūtu nepamatoti aprēķināto soda naudu. Arī Zablocka bija neizpratnē, ka viņas klients saņēma tikai formālu atbildi, nevis iedziļināšanos.
VID pārstāvis skaidroja: "Kā jebkurā gadījumā, ja nodokļu maksātājs ir neapmierināts ar to, kāda situācija ir izveidojusies, viņam ir jāgriežas ar iesniegumu pie VID ģenerāldirektora, tā arī ir likumdošanā atrunāta sistēma, kas labi un efektīvi strādā. Viens ir vēršanās pie VID ģenerāldirektora. Ja tad lēmums neapmierina, tad tiesā."
Juristi pieļauj, ka kādā komunikācijas ķēdes posmā notikusi kļūda, tomēr fakts paliek - klients tikai caur tiesas lēmumiem ir atguvis nelikumīgi iekasētu naudu no valsts iestādes.
"Vēlētos sagaidīt no iestādes, ka viņi pievēršas katram vienam gadījumam un ka, konstatējot, vienalga vai tā būtu iestādes, vai sistēmas neizdarība, atzīt šo t notikumu, problēmu vai situāciju, un viena mērķa vārdā, kas ir pareiza nodokļu administrēšana, atrisināt viņu iespējami ātrāk un iespējami efektīvā veidā," izteicās Zablocka.
VID pārstāvis Vaivars norādīja: "Katru periodu manuāli šādi izvērtēt - kādā statusā šīs nodokļu maksātājs ir pārtraucis šīs darbības - būtu maksimāli neproduktīvi. Veidot atsevišķu daudzskaitlīgu departamentu no cilvēkiem, kas ir speciālisti, - diez vai tā būtu pati saprātīgākā nodokļu maksātāju naudas tērēšana."
Paiet tieši gads, kopš lieta noslēgusies par labu uzņēmējam. Šomēnes VID informēja, ka kārtība mainīšoties un tiem, kas laicīgi nav veikuši norēķinus ar valsti, tikšot sūtīts atgādinājums EDS sistēmā.