Energoresursu un izejvielu izmaksu dramatiskais kāpums mudina Latvijas uzņēmumus pārskatīt produktu un pakalpojumu cenas, lai saglabātu rentablu uzņēmējdarbību. Biznesa vadības un grāmatvedības sistēmas Jumis izstrādātāju veiktā aptaujā noskaidrots, ka 8 no katriem 10 Latvijas uzņēmumiem cenas jau paaugstinājuši vai plāno tās paaugstināt tuvākajā laikā.
Uz pērnā gada nogalē iesākušos cenu lēcienu jau paspējusi noreaģēt gandrīz trešā daļa uzņēmumu.
30,4% aptaujāto atzinuši, ka par savām precēm un pakalpojumiem prasa klientiem vairāk naudas, citādi nespēj nosegt aizvien augošās izmaksas.
Vēl 52,1% respondentu cītīgi seko līdzi izmaksām un plāno paaugstināt cenas, tiklīdz vairs nespēs "savilkt galus". Tikai 17,1% no visiem neplāno mainīt cenas un pāris biznesi pat apsver to samazināšanu.
Jautāti par produktu un pakalpojumu sadārdzināšanās galvenajiem cēloņiem, vairākums respondentu min publiskā telpā pēdējā pusgadā bieži piesauktus faktorus. Vislielākais no tiem ir degvielas cenu pieaugums, kas tieši ietekmējis 59,5% uzņēmumu. 58,7% aptaujāto cenas mainīt likusi preču un izejvielu izmaksu celšanās un tikpat respondentu izjutuši darbinieku spiedienu palielināt algas vai vairāk maksāt ārpakalpojuma sniedzējiem. Mazāks, taču pietiekami nozīmīgs faktors bijis elektrības cenu kāpums, to izjutuši 51,9% uzņēmumu. Dabasgāzes sadārdzināšanās biznesu ietekmējusi mazāk nekā mājsaimniecības, tā uz produktu cenām atstājusi iespaidu 17,8% uzņēmumu.
"Lai cik nepatīkami sabiedrībai ir to dzirdēt, šogad nāksies sastapties ar dārgākām precēm un pakalpojumiem daudzās sfērās. Iespējams, arī tajās, kurās cenas līdz šim noturējušās iepriekšējā līmenī. Vēsture māca, ka ekonomiskās grūtības ir vieglāk pārvarēt, laikus tām sagatavojoties un kritiski izvērtējot izmaksas," saka Jumis Pro vadītājs Viesturs Slaidiņš.
Jumis Pro veiktajā pētījumā tika aptaujāti 264 Latvijas mazie, vidējie un lielie uzņēmumi.