Apavi par 375 tūkstošiem eiro, aizdomas par negodīgu konkursu VAS "Latvijas autoceļu uzturētājs"

© Lauris Aizpurietis / F64

Autoceļu uzturētājs aprīļa beigās izsludinājis iepirkumu  3300 darba apavu pāru iegādei par 375 tūkstošiem eiro. Līdzšinējie iepirkumi un prasības pretendentiem rada aizdomas, ka konkurss nav īsti godīgs, ziņo raidījums "Nekā personīga".

Valstij piederošajam uzņēmumam Latvijas autoceļu uzturētājs ilgus gadus
bija slikta slava. To raksturoja aizdomīgi iepirkumi, kratīšanas birojā un
amatpersonu aizturēšanas.

Kopš tā laika uzņēmuma pārvalde ir reformēta, uzņēmums rūpējas par savu
reputāciju.

Tomēr mūsu izpētītais liek domāt, ka joprojām ne visi konkursi notiek
uzņēmuma interesēs.

Tagad izsludināts gandrīz četrsimt tūkstošus vērts iepirkums apavu iegādei
darbiniekiem. Konkursa noteikumi ir ļoti specifiski un pretendenti uzskata,
ka tie varētu būt rakstīti jau izvēlētam piegādātājam.

Uzņēmums Latvijas autoceļu uzturētājs rūpējas par 20 tūkstošu kilometru
ceļu kaisīšanu ziemā, tīrīšanu un greiderēšanu vasarā, bedrīšu lāpīšanu un
tiltu uzkopšanu.

Firmā strādā 1200 darbinieku. Uzņēmumam savi cilvēki jāapģērbj un jāapauj
atbilstoši darba drošības prasībām.

Autoceļu uzturētājs aprīļa beigās izsludinājis iepirkumu 3300 darba apavu
pāru iegādei par 375 tūkstošiem eiro. Līdzšinējie iepirkumi un prasības
pretendentiem rada aizdomas, ka konkurss nav īsti godīgs.

Ceļu strādniekiem un būvētājiem ir nepieciešami īpaši darba apavi. Tiem
jābūt izturīgiem pret caurduršanu, degvielu un eļļām. Zābakiem jābūt
“elpojošiem”, un vienlaikus ūdens necaurlaidīgiem. Ērtiem un viegliem, lai
strādnieks nenogurtu.

Līdz 2021.gadam firmas iepirkumi bija nelieli, ap 40 tūkstošu vērti.
Pieteicās seši septiņi pretendenti. Uzvarētāja cena bija ap 30 eiro par
apavu pāri.

Pirms gada konkursā iepirkuma summa palielinājās līdz 140 tūkstošiem. Un
mainījās prasības apaviem.

"Mēs sākam ieviest jaunas vadības un pārvaldības metodes, kā darbinieku
apmierinātībās pētījumus, kā vienkārši komunikāciju, kā saziņu ar
darbiniekiem, un pēc visa tā izveidojās tāds kā problēmu 3 tops un šajā top
3 bija arī darba apavi. Tāpēc protams, mēs pastiprināti lūdzam tam pievērst
uzmanību. Attiecīgi konsultējamies ar pašiem darbiniekiem, ko viņi vēlētos.

Iepriekšējos gados specifikācijā bija prasīts, lai apavu virsma ir mitrumu
atgrūdoša. 2021.gada konkursā prasības mitruma caurlaidībai ir noteiktas
ļoti precīzi. Pēc stundas ūdenī, kurpe absorbē 5,4% līdz 5,8% mitruma, bet
ūdens tajā ir 0,015 līdz 0,025 gramiem.

Arī oderei sākotnēji prasības bija vispārīgas - tai jābūt elpojošai,
mitrumu uzsūcošai. Pērnā gada konkursā prasīts, lai ūdens tvaiku
caurlaidība būtu 50 līdz 70 miligrami uz kvadrātcentimetru un koeficients
400 līdz 500 miligrami uz kvadrātcentimetru.

Iepirkumā pieteicās divi pretendenti. Vienu izslēdza par neatbilstošu
kvalifikāciju. Par jaunajiem apaviem Autoceļu uzturētājs nu maksā četrreiz
vairāk, nekā iepriekš, " skaidro VAS “Latvijas autoceļu uzturētājs” valdes priekšsēdētājs Vilnis Vitkovskis.

Tiesības apaut LAU darbiniekus ieguva SIA IGJJ. Tā pamata nodarbošanās ir
moto ekipējuma, sporta preču un dronu tirdzniecība. No valsts iepirkumu
datu bāzes redzams, ka darba apavus tā piegādā vienīgi Latvijas auto ceļu
uzturētājam. Tam pusotra gada laikā piegādāti arī darba apģērbi. Darījumu
summa pārsniedz pusmiljonu. Starp apaviem, ko var iegādāties IGJJ veikalā,
nav atrodami izstrādājumi, kādi piegādāti Latvijas auto ceļu uzturētājam.

Darba apģērbu un apavu biznesā ir liela konkurence. Zīmolus no visas
pasaules piedāvā vairāk nekā 20 uzņēmumu, tie nopērkami arī būvmateriālu
veikalos. Cenas darba apaviem svārstās no 15 līdz pat 200 eiro.

Tā atkarīga no materiāliem un sertifikātiem. Dārgākie ir pazīstamu zīmolu
apavi. Veikalu konsultanti skaidro, ka kvalitatīvus, ceļu uzturēšanas
darbiem piemērotus apavus var nopirkt jau sākot no 50 eiro.

Ar ceļu uzturēšanu nodarbojas privātā kompānija “Clean R”. Uzņēmumā mums
izstāstīja, ka ceļa strādnieku apavu iepirkums bija pirms pāris gadiem un
kvalitatīvus zābakus firmai piegādā par 25 eiro, puszābakus par 17, bet
sandales par 13 eiro. Pirms iegādes tie doti darbiniekiem testēšanai un
atzīti par ērtiem.

Latvijas autoceļu uzturētājs aprīlī ir izsludinājis jaunu iepirkumu. Trīs
veidu apavus - ziemas zābakus, šņorzābakus un sandales - iepirks nākamajiem diviem gadiem. Par vienu apavu pāri uzņēmums gatavojas maksāt 104 eiro. Tehniskā specifikācija ir kļuvusi vēl detalizētāka. Papildu strikti definētajām prasībām par mitruma caurlaidību, pieprasīti zoles nodilumizturības rādītāji pēc īpašas formulas (p=1.22g/cm3<150), eļļas vai
benzīna ietekmē zole nedrīkst uzblīst vairāk kā par 3 procentiem.

Nekā personīga aptaujātie darba apavu tirgotāji uz Latvijas autoceļu
uzturētāja prasībām skatās ar aizdomām. Uzņēmēji neprasa mainīt nolikumu,
jo netic, ka tas mainīs konkursa iznākumu.

Latvijā

Latvijas Darba devēju konfederācija (LDDK) kopā ar sadarbības partneriem nosūtījusi oficiālu vēstuli Valsts prezidentam Edgaram Rinkēvičam, aicinot nepieļaut atteikšanos no obligātā centralizētā eksāmena fizikā, ķīmijā, bioloģijā un dabaszinātnēs, aģentūru LETA informēja LDDK pārstāvji.

Svarīgākais